אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דרישה: תקן משפטי שיקבע מי ירוק אמיתי ומי מתחזה

דרישה: תקן משפטי שיקבע מי ירוק אמיתי ומי מתחזה

אדם טבע ודין במכתב למשרד התמ"ת: "בארץ כל אחד יכול לטעון שהוא ירוק, גם אם הוא מזהם"

17.03.2010, 12:07 | רויטל חובל

מנכ"ל אדם טבע ודין היוצאת, עו"ד ציפי איסר־איציק, פנתה לשר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, בדרישה שיפעל נגד תופעת ה־GreenWash ההולכת וגוברת בישראל. מדובר בתופעה שבמסגרתה עסק או מפעל מתהדר בתואר "סביבתי" (על ידי פרסום פעילויות מיחזור, הפחתת פליטת גזי חממה וכדומה), מבלי שנקבעו אמות מידה לכך. בארץ, להבדיל ממדינות אחרות, כל אחד יכול לטעון שהוא "ירוק", גם אם בפועל הוא מזהם מאוד. אדם טבע ודין מבקשת לקבוע כללים למניעת הטעיית צרכנים בנושאים סביבתיים.

במכתב מצוינות מדינות דוגמת אנגליה וארצות הברית, שניסחו כללים ספציפיים המשמשים כקריטריונים לקביעה המשפטית במסגרת דיני המסחר והגנת הצרכן והפרסום. על פי מדיניות הרשות לסטנדרטים בפרסום באנגליה, למפרסמים יש זכות לקדם את ההמלצות הירוקות של מוצריהם, אך חברה המפרה את הקוד הנוגע לטענות סביבתיות בפרסום כפופה לסנקציות דוגמת דרישה לשינוי או הסרה של הפרסומת, או גריעה משטחי הפרסום שלה. כמו כן, על המשווק להסביר או לסייג טענות כמו "ידידותי לסביבה", ולציין אם קיימת מחלוקת מדעית בנוגע לתועלת הסביבתית שאליה הוא מתייחס. נוסף על כך, עליו לספק ראיות לטענות והשוואות כדי למנוע הטעיה של הצרכנים.

ממשרד התמ"ת נמסר כי "שר התמ"ת הנחה לאחרונה את הממונה על הגנת הצרכן לטפל בנושא, מאחר שהמשרד שותף לעבודה שנעשית בעניין במסגרת ארגון ה־OECD. במסגרת הארגון מתקיימת חשיבה משותפת, וישנה כוונה לאמץ כללים בכל הנוגע לטענות ירוקות (גרין קליימקס או טענות סביבתיות). לאחר שיתקבלו הכללים בארגון ה־OECD, בשיתוף ישראל, תיבחן האפשרות לאמץ אותם גם בארץ".

תגיות