אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ציפיות האנשים הפשוטים

ציפיות האנשים הפשוטים

תכירו את המדד שפיתח פיזקאי שאינו מבין בכלכלה שהצליח לנבא את הצמיחה בארה"ב

19.03.2010, 08:03 | אמיר ארגמן

השימוש במדדים מובילים לשם חיזוי התנהגות הכלכלה הוא קונספט ישן מאוד שהחל כבר עם "תיאוריית הדאו", אשר טוענת כי מדד התחבורה צריך להקדים את המדד התעשייתי. בשנת 1937 החל השימוש במדד המדדים המובילים (Leading Indicators) אשר בחן שורה של פרמטרים להם יוחסה הסגולה של חיזוי כיוון הכלכלה. כיום המדד המפורסם ביותר הוא מדד המדדים המובילים של ה-Conference Board המפרסם מדי חודש את המדד שזוכה לפרסום רב. מדד זה מורכב מעשרה מדדים שונים המעודכנים רובם ברמה חודשית.

הבעיה המרכזית של מדד המדדים המובילים היא שחלק מהנתונים מתפרסמים על ידי הממשלה באיחור של כמה שבועות והם כוללים הערכות שמתעדכנות חודש אחרי, מגבלות אלו אף הביאו את מפרסמי המדד לעדכן את אופן חישובו בשנת 2001. כיום, למרות אופן חישובו המחודש, עדיין בחלק ניכר מהנתונים יש פיגור של כחודש לעומת נתוני האמת. בעיה נוספת של המדד היא כי הוא כולל רכיב של שוק המניות מתוך הנחה כי שוק המניות חוזה תהליכים בכלכלה הריאלית. המשבר האחרון לימד אותנו כי הקשר הזה אינו כה מובן מאליו ואם המשבר קשור ישירות לשוק המניות הרי שלעיתים התנהגות מדדי המניות מגיבים ללא קשר לכלכלה. בעיה נוספת היא כי המדד הזה מתעלם מחלקו העצום של הצרכן בכלכלת ארה"ב, כאשר רוב המשתנים בוחנים את היבטי היצור, תחום פחות משמעותי בכלכלת ארה"ב.

ועתה נכיר את ה-Consumer Metrics Institute, שהנו גוף מחקר אקונומטרי חדש למדי. מוסד זה מפרסם סט של מדדים המייצגים שינויים יום יומיים בעניין/ביקוש של הצרכן האמריקאי למוצרים שונים. המדדים מעודכנים כמה פעמים בשבוע ומפורסמים ללא תשלום (אתר החברה http://www.consumerindexes.com). מה שמעניין שהמפעילים של האתר אינם כלכלנים כלל, אלא אנשים שפשוט אוספים נתונים בזמן אמת מתוך מטרה לייצר מדדים שונים מאלו עליהם מתבסס הקונצנזוס. מנהל הגוף ריק דייויס הוא בכלל פיזיקאי, שהתבטא פעם כי אין לו מושג מה הנתונים שהוא מפיק אומרים אבל הוא בטוח כי הם טובים ואמינים מאלו המפורסמים על ידי המוסדות הכלכליים. אגב, הנתונים המרכיבים את המדד לא נמסרים והם בבחינת סוד מסחרי. 

אחד המדדים המרכזיים של הגוף הזה נקרא Consumer Leading Indicators והוא כולל מדדים הנדגמים מפעילויות שונות של הצרכן בארה"ב. העובדה כי מדובר במדד ששם דגש על הצרכן וכי הנתונים בו מעודכנים ברמה יומית מביאה לכך שיש קורלציה טובה למדי לכלכלה האמריקאית בכללותה. היתרון של מדד זה על פני מדד המדדים המובילים ה"רגיל" מתבטא בכמה אופנים: הוא מתמקד בפעילות של הצרכן, את הדברים שמעניינים אותו, הנתונים מתעדכנים אוטומטית ויומית ואינו כולל את התנהגות שוק המניות תוך כדי שהוא נותן משקל לסקטורים לפי משקלם במציאות.   

המדדים שיצר גוף המחקר מאפשר לו לספק מדד לגבי הצמיחה הצפויה של כלכלת ארה"ב, ומדד זה מופיע באתר החברה מדי יום. הבעיה כי בחודשים האחרונים מצביע המדד הזה כי כלכלת ארה"ב שבה להיחלש והמדד הזה שמקדים את התנהגות כלכלת ארה"ב כולה מצביע כי החל מסוף שנת 2009 החלה התמתנות של הצמיחה בארה"ב וכי מתחילת שנת 2010 אפילו נכנסנו שוב לקטגוריה של צמיחה שלילית. אם המתאם של המדד נכון אנו צפויים לראות צמיחה שלילית כבר ברבעון שני או שלישי 2010. 

תגיות