אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

עמוס שם למעלה: הצצה לחברה הישראלית ששולטת על לווייני התקשורת

כלכליסט ביקר במרכז הבקרה והשליטה של לווייני עמוס, וקיבל הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של אחת ממערכות התקשורת הגדולות ביותר בארץ

22.03.2010, 11:54 | עומר כביר

כשחייל אמריקאי המשרת בעיראק פותח את המחשב הנייד שלו כדי לשלוח אימייל לחברתו או כשאזרח ברומניה צופה בפרק של "הסופרנוס" בערוץ HBO המקומי, עוברת התשדורת באמצעות אחד מלווייני התקשורת הישראליים עמוס, המופעלים על ידי חברת חלל תקשורת ונמצאים בבעלותה.

לוויינים אלו הפכו בשנים האחרונות גורם משמעותי לא רק בזירת התקשורת המקומית (שידורי חברת yes מועברים באמצעותם), אלא גם בשוקי תקשורת בינלאומיים שבין לקוחותיהם ערוץ MTV ואף גופי ממשל במזרח אירופה. "כלכליסט" ביקר במרכז השליטה של לווייני עמוס וזכה להצצה מיוחדת אל מאחורי הקלעים של החברה המפעילה אותה.

 

נאס"א הקטנה

 

מרכז השליטה, המכונה בעגה המקצועית תחנת קרקע, ממוקם בתוך מתקן מאובטח של התעשייה האווירית באור יהודה, והוא פעיל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. התחנה עצמה מזכירה חדר בקרה בנאס"א, אך בקנה מידה מצומצם הרבה יותר. בקיר המרכזי ארבעה מסכים גדולים, המציגים נתונים שונים על מצב הלוויינים הפעילים כרגע בחלל - עמוס 2 ועמוס 3. לצד אותם מסכים ניצבים מסכי טלוויזיה רגילים המשמשים את המפעילים לניטור השידורים של yes, הלקוח הגדול של החברה בישראל. סביב שולחן ארוך בצורת חצי סהר ניצבים מסכי מחשבים נוספים, ומולם מפעילי הלוויינים שמנטרים את פעילותם ומבצעים פעולות שונות. חציו השני של החדר, המופרד במחיצת זכוכית, משמש גלריית צפייה ללקוחות, לאורחים חיצוניים או למכובדים שהוזמנו במיוחד.

הפעילות בתחנת הקרקע מתחלקת לשניים: תפעול ותחזוק שוטף של הלוויינים, ומתן שירות שוטף ללקוחות החברה. "תפעול הלוויינים אינו מצריך רוב הזמן פעולה מיוחדת, וטוב שכך", אומר דודי זוסימן, מנהל פרויקט עמוס 4 בחלל תקשורת. "בתחנה יש שלושה עובדים במשמרת והם עוקבים אחרי נתוני הלוויין. פעם בשעה הלוויין משדר 'פולס', מעין צעקה אלקטרונית שמאפשרת למדוד את המסלול שלו ולדעת שהפיקוד, כלומר השידור אל הלוויין, והטלמטריה - קבלת הנתונים ממנו - אכן עובדים".

מרכז השליטה של חלל תקשורת. פעיל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, צילום: עמית שעל מרכז השליטה של חלל תקשורת. פעיל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע | צילום: עמית שעל מרכז השליטה של חלל תקשורת. פעיל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, צילום: עמית שעל

הפעולה היזומה העיקרית שמבצעים מפעילי הלוויינים היא תיקון מסלול. זאת, כיוון שמסלולו של הלוויין משתנה ויש צורך לשמור אותו בנקודה קבועה כדי לא לפגוע בשידור. "יש שני סוגים של תמרונים", אומר זוסימן. "תמרון מזרחה או מערבה, שעושים פעם בשבועיים, ותמרון מורכב יותר צפונה או דרומה, שמתבצע פעם בחודש וצורך פי 100 יותר דלק מהתמרון הראשון".

התמרון עצמו מתבצע באמצעות הפעלת מנועים שנמצאים על הלוויין. "בתחנת הקרקע מחשבים את הליך התמרון, ואז שולחים הוראה ללוויין, למשל: תפעיל מנוע מספר 8 לחצי דקה, מנוע מספר 7 ל־24 שניות וכן הלאה", מספר זוסימן. "לוויינים מתקדמים יותר יכולים לבצע את כל התהליך הזה בצורה אוטומטית".

ומה קורה כשאוזל הדלק? "משאירים טיפת דלק אחרונה, נותנים לו 'בעיטה' למעלה, והלוויין הולך לחלל הגדול, לבית קברות של פילים", אומר דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת.

דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת

תפקיד חשוב נוסף של תחנת הקרקע הוא שמירה על תפקוד תקין של אספקת הכוח של הלוויין. "ללוויין יש פאנלים סולאריים ורוב הזמן השמש בטווח הראייה שלו ומספקת לו כוח. עם זאת, יש שתי תקופות בשנה שבהן למשך כ־40 יום ולכמה דקות בלילה הלוויין אינו נחשף לשמש", אומר זוסימן. "הלוויין מצויד בסוללה מסיבית שמספקת לו את הכוח בזמנים הללו. המעבר מהפאנלים לסוללה נעשה אוטומטית, אך המפעילים צריכים לוודא שההליך הזה, כמו גם פריקה וטעינה של הסוללה, נעשים בצורה תקינה.

מהלידה ועד הדור הבא השושלת של לווייני עמוס מעמוס 1 המיתולוגי, דרך עמוס 2 ו-3 הפועלים כיום ועד לעמוס 4 ו-5 העתידיים, כולם נמצאים בבעלות ומופעלים על ידי חלל תקשורת. כך זה התחיל עומר כבירלכתבה המלאה

"כמו כן, צריך לשמור על טמפרטורה מאוד מדויקת של הלוויין. היא יכולה לנוע ממינוס 150 מעלות לפלוס 120 מעלות, אבל את הסוללה צריך לשמור בטמפרטורה של 0 עד 5 מעלות. הסוללה מותקנת בצד של הלוויין שלא חשוף לשמש, וכמה מחממים שומרים אותה בטמפרטורה הנכונה. במקרה של חריגה צריך לדאוג לכיבוי או הפעלה שלהם".

הליך שיגור הלוויינים עצמו אינו מבוצע בישראל על ידי חלל תקשורת או התעשייה האווירית, אלא על ידי חברות זרות המתמחות בכך (עמוס 3, למשל, שוגר מקזחסטן). עם זאת, גם במהלך השיגור ממלאת תחנת הקרקע תפקיד. "במהלך השיגור, התחנה משמשת עבורנו כחמ"ל", אומר זוסימן. "כל המהנדסים שהיו מעורבים בפרויקט ישבו בתחנה וקיבלו נתונים מהלוויין עוד כשהוא היה על המשגר, ועיבדו אותם כדי לראות שהכל תקין. אחרי שהלוויין עוזב את המשגר, התחנה אחראית על פריסת הפאנלים הסולאריים והאנטנות ועל ביצוע תמרונים אחרונים שנמשכים בין שבוע לשבועיים, כדי להציב את הלוויין במסלול המדויק".

חלל תקשורת שלום, במה אפשר לעזור?

 

היבט אחר של הפעילות בתחנת הקרקע הוא שירות ומעקב אחרי לקוחות הלוויינים, דוגמת HBO או yes. "המפעילים מוודאים שכל לקוח עובד בפרמטרים שהוגדרו לו, אינו חורג מהם ואינו משבש את התקשורת של לקוחות אחרים, למשל", אומר זוסימן. "לפעמים לקוחות נתקלים בבעיות בהעברת התקשורת, והעובדים בתחנה עוזרים להם לגלות היכן התקלה ולטפל בה מהר ככל האפשר. רוב הבעיות, אגב, מתגלות בסוף כבעיות בצד הלקוח ולא בלוויין, כמו צלחת שאינה מכוונת או ציוד קצה פגום".

תגיות