אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ארה"ב והאיחוד האירופי מרחיבות את הסכם השמים הפתוחים

ארה"ב והאיחוד האירופי מרחיבות את הסכם השמים הפתוחים

התנאים שנחתמו ב-2007 לביטול מגבלות פעילות תעופתית נותרים בעינם - אולם על פי ההסכם החדש יעמיק שיתוף הפעולה בנושאי ביטחון, בטיחות ותחרות

26.03.2010, 11:22 | יסמין גיל

ארה"ב והאיחוד האירופי הגיעו אתמול (ה') להסכם שעיקרו הרחבת הסכם השמים הפתוחים שנחתם ב-2007, כך על פי הודעה רשמית של משרד התחבורה האמריקאי (DOT).

על פי ההודעה, "ההסכם המעודכן יאפשר לצדדים שיתוף פעולה נרחב יותר במגוון נושאים הקשורים לתעופה". ההסכם גובש לאחר שמונה סיבובי דיונים, האחרון שבהם נערך בבריסל-בלגיה.

הסכם פתיחת השמים בין ארה"ב לאיחוד האירופי נחתם באפריל 2007, וביטל את ההגבלות על הפעילות התעופתית האזרחית בין ארה"ב למדינות החברות באיחוד. הוא איפשר לחברות תעופה משני הצדדים לבחור נתיבים ויעדים בהתאם לביקוש, הן מבחינת הובלת נוסעים והן מבחינת הובלת מטענים - ללא הגבלות של מספר המובילים האוויריים שיכולים לטוס לשני הכיוונים או מספר הטיסות שהם יכולים להפעיל.

על פי ההסכם החדש, התנאים שנחתמו ב-2007 נותרים בעינם, אולם הוא מעמיק את שיתוף הפעולה בין הצדדים בתחומים כמו ביטחון תעופה, בטיחות, תחרות, והקלה של המעבר בין המדינות, כך על פי הודעת משרד התחבורה האמריקאי. בנוסף, ההסכם החדש מקל על המובילים האמריקאים בכל הקשור להגבלות מקומיות בטיסות לילה בנמלי תעופה אירופים.

"ההסכם הנוכחי מחזק את היחסים הקרובים גם כך עם שותפינו באירופה", מסר שר התחבורה האמריקאי, ריי ל'הוד, "הנשיא אובמה הבטיח למנהיגים האירופאים שנגיע להסכם עוד השנה, והיום השלמנו את הבטחתו".

בתוך כך, ארגונים שונים מיהרו להגיב על ההסכם החדש. כך למשל, נשיא ארגון המובילים האוויריים האמריקאי (ATA), ג'יימס סי. מאיי, מסר אתמול בהודעה רשמית: "אנו מריעים לעבודה ולחזון של מנהיגי ארה"ב והאיחוד האירופי, על שהשיגו הסכם חשוב. ההסכם הוא ניצחון לשני הצדדים, והוא מחזק את הקשר בין ארה"ב והאיחוד האירופי ומבטיח שיתוף פעולה הדוק בנושאי איכות הסביבה וביטחון. זוהי אבן דרך היסטורית בליברליזציה של התעופה".

על פי נתוני ATA, התעופה המסחרית האמריקאית מניעה פעילות כלכלית של יותר מ-1 טריליון דולר בשנה, ומספקת קרוב ל-11 מיליון משרות בארה"ב. מדי יום, חברות תעופה אמריקאיות מפעילות קרוב ל-26 אלף טיסות ב-80 מדינות, עם יותר מ-6,000 כלי טיס, ומובילות בממוצע שני מיליון נוסעים ו-50 אלף טון מטען.

גם ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) פרסם אתמול הצהרה רשמית בנושא, תוך מתן ביקורת על היעדר התייחסות לנושא הבעלויות בחברות התעופה, בהסכם החדש: "זה מאכזב שבזמנים קריטיים אלו לא השגנו התקדמות משמעותית בכל הקשור לבעלויות", מסר מנכ"ל הארגון, ג'יובאני ביסיניאני, "ההסכם הוא לא צעד אחורה, אולם הוא לא מניע אותנו קדימה. בטווח הארוך, היכולת הפיננסית של תעשיית התעופה תלויה על חופש מסחרי. אני קורא לשני הצדדים לבחון זאת בהמשך".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות