אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": חגי שלום במגעים לרכישת 25% ממזרע צילום: עמית שעל

בלעדי ל"כלכליסט": חגי שלום במגעים לרכישת 25% ממזרע

חמש שנים לאחר שטיב טעם רכשה 75% ממניות מעדני מזרע לפי שווי של 2 מיליון שקל, היא מעוניינת להשלים את הרכישה. היעד: מיזוג מפעלי הבשר של שתי החברות

06.04.2010, 08:07 | מאיה זיסר

חגי שלום, מבעלי השליטה ומנכ"ל קבוצת טיב טעם, מתכוון להרחיב את שליטתו בחברת מעדני מזרע: בימים אלו נמצא שלום במשא ומתן מתקדם להשלמת רכישת 25% ממפעלי מעדני מזרע - כך נודע ל"כלכליסט".

שלום אישר את הידיעה ואמר: "הקבוצה אכן נמצאת במשא ומתן, אך כרגע עדיין מוקדם להתייחס לנושא".

אם אכן תירכש יתרת המניות, ימזג שלום את מפעל הבשר של טיב טעם בעמק חפר עם מזרע וימקד את פעילות הקבוצה במפעלי מזרע.

אם לא יצליח לרכוש את המניות הנותרות, יעביר ככל הנראה שלום את עיקר הפעילות לעמק חפר, במטרה לחסוך בעלויות תפעול.

מדו"חות טיב טעם עולה כי את 2009 סיימה מעדני מזרע ברווח נקי של 2.2 מיליון שקל. לפי רווח זה, רכישת נתח של 25% מהון המניות בתוספת פרמיה על השליטה המלאה בחברה תעלה לטיב טעם לא יותר ממיליוני שקלים בודדים.

ב־2005 רכשה קבוצת טיב טעם 75% ממניות מעדני מזרע (ו־50% מזכויות ההצבעה) תמורת 400 אלף דולר, כ־1.5 מיליון שקל כיום. העסקה שיקפה למעדני מזרע שווי של 2 מיליון שקל, ונכון לסוף 2009 שולמה רק מחצית מהסכום.

נוסף על כך, כחלק מהעסקה התחייבה טיב טעם לערוב להלוואות מזרע בשיעור אחזקותיה בהון המניות. נכון לסוף 2009 ערבה טיב טעם להלוואות של מעדני מזרע בהיקף של 11.8 מיליון שקל.

מעדני מזרע נמצאת כיום בבעלות קבוצת טיב טעם וקיבוץ מזרע. במפעל מיוצרים מוצרי בשר חזיר, בשר בקר, הודו, אווז, פירות ים ועוד, המשווקים לכ־750 חנויות ומעדניות במדינה. יותר מ־50% מהתוצרת נמכרת לחנויות טיב טעם, והחברה מגלגלת כ־70 מיליון שקל בשנה.

הרשת מתאוששת

 

רכישת מעדני מזרע היתה חלק מאסטרטגיה של טיב טעם להיהפך לרשת שמוכרת בשר איכותי שאינו כשר. ב־2006 נפגעה טיב טעם מתחקיר "כלבוטק" שחשף כי חלק מסניפי הקבוצה ממחזרים עוף שפג תוקפו על ידי תיבולו מחדש, וב־2007 נחשפו ליקויים באופן העברת הבשר לסניפי הרשת.

בשנה האחרונה נראה כי הרשת התחילה להתאושש מהפגיעה, ויצאה בקמפיין תדמיתי לקראת פסח ויום העצמאות ששם דגש על איכות הבשר ברשת באמצעות השפים של מיטב המסעדות. הקמפיין נעשה בהשקעה כוללת של 1.7 מיליון שקל.

טיב טעם מספקת כיום בשר, דגים ופירות ים לכ־400 מסעדות ברחבי הארץ.

ב־2009 הציגה טיב טעם ירידה של 6.5% בהכנסות ל־966 מיליון שקל, והפסד שנתי של 31 מיליון שקל. הירידה בהכנסות השנתיות נגרמה עקב ירידה במכירות במגזר הקמעונאי בגלל המיתון שפקד את המשק בתקופת הדו"ח. לדו"ח צורפה הערכה של גיזה־זינגר־אבן, שמעריכה את שווי רשת השיווק ב־365 מיליון שקל. 

תגיות