אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם השותפים החדשים של לי קופר יצליחו להרים את הרשת? צילום: עמית שעל

האם השותפים החדשים של לי קופר יצליחו להרים את הרשת?

חודש לאחר שקרן פימי משכה את השקעתה מחברת לי קופר, גייס גידי גולדפינגר שותפים חדשים: את האחים חנן וחיים אסייג, את האח יאיר גולדפינגר ואת יבואן הרכב דוד עיני. השותפים החדשים יחזיקו ב־60% מחברת האופנה

06.04.2010, 09:18 | מיכל תוסייה כהן

האחים חנן וחיים אסייג, הראשון רואה חשבון והשני דירקטור בחברת שירותי התוכנה כלנית כרמון, בעל השליטה ביבואנית הרכב UMI דוד עיני, ומיליונר ההייטק יאיר גולדפינגר הם השותפים החדשים של גידי גולדפינגר בחברת האופנה לי קופר, כך נודע ל"כלכליסט". יאיר וגידי גולדפינגר הם אחים. כל אחד משלושת השותפים יזרים סכום לא ידוע תמורת 20% מהחברה, מה שמותיר את המייסד עם 40% מהחברה.

כניסתם של השותפים החדשים היתה הכרחית, לאחר שלפני כחודש נטשה את החברה קרן פימי, בהנהלת ישי דוידי, ומשכה את השקעתה.

שורה של החלטות שגויות, ובראשן כניסת הרשת למזרח אירופה על רקע המשבר הכלכלי העולמי, פגעו בחברת האופנה של גולדפינגר, שצברה חובות עתק של כ־80 מיליון שקל. לפני כשבועיים, לראשונה מאז המשבר, קיבל גולדפינגר אוויר לנשימה. "כלכליסט" מנתח את עלייתה ונפילתה של לי קופר, כדי לנסות להבין האם השותפים החדשים יצליחו להחזירה לימי הזוהר שלה.

גולדפינגר. "לא הרגשנו את הסכנה מתקרבת", צילום: נועה יפה גולדפינגר. "לא הרגשנו את הסכנה מתקרבת" | צילום: נועה יפה גולדפינגר. "לא הרגשנו את הסכנה מתקרבת", צילום: נועה יפה

נסיקה מהירה

גולדפינגר נהפך לזכיין ויו"ר של חברת לי קופר ב־1995. הרשת, שנתפסה צעירה ואופנתית, החלה לשגשג במהירות ובשיאה החזיקה ב־44 סניפים בישראל. גולדפינגר הקים את לי קופר תחת חברת קונספט שיווק, שמפעילה גם את חברת אופנת הגלישה בלובירד וחברת ההלבשה התחתונה אקספוז. ב־2004 החליט גולדפינגר שמיצה את הפעילות בישראל, והחליט להסתער על מזרח אירופה.

כדי להפוך את החזון למציאות הכניס גולדפינגר ב־2005 את קרן פימי כמשקיעה פיננסית. פימי הזרימה לגולדפינגר 30 מיליון שקל בשתי הלוואות, ובמסגרת ההסכם היתה לקרן פימי אופציה למימוש אחזקתה בחברה - אופציה שמעולם לא מומשה. כ־15 מיליון שקל נוספים השקיע אחיו של גולדפינגר, יאיר גולדפינגר, שהתפרסם ב־1998 כאחד משלושת יוצרי תוכנת ICQ, ועשה אקזיט של 470 מיליון דולר עם שותפיו.

הכניסה של החברה למזרח אירופה היתה מהירה מאוד, ואולי מהירה מדי. גולדפינגר רצה להגיע לגידול משמעותי בזמן קצר, ובתוך ארבע שנים הקים 77 חנויות בשש מדינות. ב־2008 ניהל משא ומתן להקמת חנויות של הרשת בשבע מדינות נוספות כדי להגיע למספר שיא של 150 חנויות במזרח אירופה לבדה. גולדפינגר אף קנה עם עוד משקיעים מגרש ברומניה כדי להפוך אותו למרכז לוגיסטי של החברה. המכירות של הרשת הוכפלו ואף שולשו בהתאם. ב־2006 גלגלה הרשת 170 מיליון שקל, ב־2007 המחזור היה 270 מיליון שקל וב־2008 הוא הגיע ל־340 מיליון שקל. כפי שהעיד גולדפינגר בעצמו, "הכל היה מאוד ורוד, ולא הרגשנו את הסכנה מתקרבת".

החברה מאבדת גובה

הצניחה מהפסגה היתה קשה. כשהגיע המשבר הכלכלי של 2008, אחד האזורים שנפגעו הכי קשה בעולם היה מזרח אירופה. הדבר התבטא גם בזרם הקונים בחנויות של לי קופר, שצנח בכ־75%. בחברה נתקעו עם סחורה שלא נמכרה, היה קושי בתזרים המזומנים, שהורגש גם בפעילות החברה בישראל, והחל סחרור של הרשת כלפי מטה.

גולדפינגר נאלץ לסגור בתוך שנה 45 חנויות במזרח אירופה ושש חנויות בישראל, והפסיד מאות מיליוני שקלים. המשבר הכלכלי גם הרס את התוכניות להנפקת החברה בבורסה, שנועדה לממן את המשך הפיתוח ולאפשר לקרן פימי אקזיט עם רווח נאה. מייסד קרן פימי, ישי דוידי, ידוע כ "אשף השקעות", אשר מצליח פעם אחר פעם להשקיע בחברות הנכונות ולצאת עם אקזיט נאה. במקרה של לי קופר ההשקעה נכשלה ודוידי שכנראה הבין שלא יראה בקרוב את האקזיט המיוחל וגם חשש לתדמיתו החליט לצאת מההשקעה לפני כחודש. דוידי לא רצה להיקשר עם הכישלון בהשקעה בטקסטיל. זאת לא לפני שפנה בעצמו למספר משקיעים כדי שיקחו על עצמם את ההשקעה בחברה. מצב החובות המדויק של גולדפינגר לקרן פימי אינו ברור דיו ונראה כי שני הצדדים המעורבים אינם מעוניינים לחשוף את גובה החובות המדוייק.

לפי דיווחים שונים, גולדפינגר החזיר כ־25 מיליון שקל מההלוואות שניתנו לו מדוידי בחזרה לקרן פימי, ועדיין ככל הנראה, הוא חייב לקרן כ־5 מיליון שקל. העזיבה של הקרן היתה מכה קשה ללי קופר, אך ההתאוששות היתה מהירה; בתוך ארבעה שבועות בלבד מצאו לי קופר משקיעים חדשים, בהם UMI.

השותפות החדשה

אך אולי מוקדם לנשום לרווחה. כעת גולדפינגר מקווה כי בעזרת השותפים החדשים הוא יעלה במהירות בחזרה על דרך המלך. בפברואר השנה החברה הודיעה כי היא יוצאת במהלך אסטרטגי חדש בהשקעה של כ־8 מיליון שקל. במסגרת הקמפיין השיווקי החדש, הוחלף לוגו לי קופר ועלו פרסומות בערוצי המדיה השונים.

לאחר מחיקת חובות, מגיעים היום חובות החברה לבנקים ל־30 מיליון שקל, ובלי קופר מאמינים כי כעת הם יכולים לבנות מחדש את החברה. גידי גולדפינגר אמר ל"כלכליסט": "אני מאמין כי החברה תחזור להיות רווחית כבר בשנת 2010. מי שהספיד אותנו יאכל את הכובע".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות