אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - דו"ח זניט מדיה העולמי: "שוק הפרסום העולמי יצמח ב־2.2% השנה" צילום: אוראל כהן

בלעדי ל"כלכליסט" - דו"ח זניט מדיה העולמי: "שוק הפרסום העולמי יצמח ב־2.2% השנה"

התחזית האופטימית באה על רקע התאוששות כלכלות העולם, בעיקר במדינות המערב. בדצמבר צפתה זניט צמיחה של 1% בלבד בשנת 2010. במזרח התיכון צפוי שוק הפרסום לצמוח ב־4.7%

07.04.2010, 09:46 | מיכל תוסייה כהן

חברת רכש המדיה העולמית זניט מדיה פרסמה אתמול דו"ח אופטימי במיוחד על שוק הפרסום העולמי, שצופה כי שוק הפרסום העולמי יצמח במהלך 2010 בשיעור של 2.2%. זאת, אחרי שבדצמבר האחרון צפתה החברה שהפרסום העולמי יצמח ב־0.9% בלבד. מאז 2008 נמצא שוק הפרסום העולמי בירידה, על רקע המשבר הכלכלי.

האופטימיות של זניט נוגעת לא רק ל־2010, אלא גם לטווח הארוך יותר: חברת המדיה צופה צמיחה של 4.1% בשנה הבאה, וצמיחה בקצב של 5.3% בשנת 2012.

שנת 2009 היתה שנה קשה ביותר לשוק הפרסום במרבית המדינות המפותחות, ובראשן ארצות הברית, קנדה, יפן ומדינות מערב אירופה. היקף ההוצאה על פרסום באזורים אלו הצטמק בשנה האחרונה בלא פחות מ־12.1%. על פי הדו"ח החדש שיצא אתמול, הנפילה הזו נבלמה וכעת השוק נמצא בצמיחה מחודשת.

ואולם, נראה שמנוע הצמיחה של תעשיית הפרסום העולמית אינו טמון בהתאוששות השווקים המסורתיים, אלא במדינות המתעוררות.

אלון הוכדורף, מנכ"ל חברת זניט מדיה־ישראל, מסביר: "צפון אמריקה אינה מובילה את הצמיחה בשוק הפרסום. הנתח היחסי שלה בעוגת הפרסום העולמית נמצא במגמת ירידה, מ־36% בשנת 2008 ל־34% בשנה הנוכחית, והוא צפוי לרדת ל־32% בשנת 2012".

בשנה האחרונה נרשמה ירידה דרמטית בהוצאות הפרסום במדינות מזרח אירופה, בהיקף ממוצע של 23%. את הפגיעה הקשה ביותר ספגה אוקראינה, שבה נחתכו תקציבי הפרסום במחצית. אבל לגבי אזור זה של העולם, האנליסטים של זניט אופטימיים: הם צופים צמיחה של 5.7% בשוק הפרסום במדינות מרכז ומזרח אירופה במהלך השנה הנוכחית, וצמיחה של 8.5% בשנת 2011.

במזרח התיכון צפוי שוק הפרסום לצמוח השנה ב־4.7% - בדומה לשיעור הצמיחה בשנת 2009. מדינות אסיה, ששמרו על יציבות בהיקף הפרסום ב־2009 לעומת השנה הקודמת, צפויות להגדיל את היקף הפרסום שלהן השנה ב־10% - למעט יפן. עורכי המחקר ציינו את מדינה זו על רקע התמשכות המיתון בארץ השמש העולה, בניגוד לצמיחות המרשימות של כמה ממדינות אסיה־פסיפיק, שהבולטות שבהן הן סין ואינדונזיה.

לצפייה במגמות הפרסום בעולם לחץ כאן

הפרסום באינטרנט ימשיך להתחזק

תחום אחד שנראה חסין מפני המשבר הכלכלי הוא הפרסום באינטרנט, שהצליח לצמוח בשיעורים של 10.5% ב־2008 ו־12.6% ב־2009. על פי הדו"ח, המפרסמים ממשיכים להסיט תקציבים מהמדיה המסורתית לאינטרנט, כך שבשנת 2012 יגיע נתח הפרסום באינטרנט ל־17.1% מעוגת הפרסום הכללית, לעומת 12.6% בשנה שעברה.

נראה שמנוע הצמיחה הדומיננטי של האינטראקטיב הוא פרסום במנועי חיפוש דוגמת גוגל, תחום שכבר כיום אחראי ל־50.2% מכלל הוצאות הפרסום באינטרנט.

הבאנרים המסורתיים, לעומת זאת, נמצאים במגמת ירידה קלה ואחראים לפחות משליש מכלל תקציבי הפרסום באינטרנט. תקציבי הפרסום בטלוויזיה, שהצטמקו ב־6.7% במהלך 2009, צפויים להתייצב. לדברי הוכדורף, הפרסום בקולנוע ימשיך להיות שולי בהיקפו, וזאת חרף שוברי קופות בטכנולוגיית תלת־ממד דוגמת "אווטאר" ו"אליסה בארץ הפלאות".

תגיות