אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה ה־WiFi עושה להשכלה? צילום: shutterstock

מה ה־WiFi עושה להשכלה?

הידע שברשת כבר אינו עוד חוות דעת בסוף היום, אלא חלק שארוג בתוך חיינו, ולכן צריך להיות ארוג אל תהליכי הלימוד והעבודה. כיום, תלמיד טוב הוא זה המלווה את ההרצאה בגלישה, כתיבה וחיפוש אקטיבי ברשת

08.04.2010, 13:30 | שיזף רפאלי

באוניברסיטה שבה אני עובד יש "עננת" אינטרנט אלחוטי חינמית ופתוחה לכל. לחצתי לפריסת האינטרנט האלחוטי עוד בימיה הראשונים של טכנולוגיית ה־WiFi, כשהייתי ראש ועדת המחשב של האוניברסיטה. האמנתי אז, ואני מאמין עוד יותר היום, שאינטרנט חופשי הוא אחת מחובותיהם של מוסדות להשכלה. אוניברסיטת חיפה היתה אז, לפני יותר משבע שנים, המוסד הראשון בישראל שפרס רשת WiFi רחבה וחינמית. מאז הצטרפו עוד אוניברסיטאות ומכללות, ואפילו כמה בתי ספר תיכוניים. אבל עכשיו הולכת ונשמעת קריאה ריאקציונרית לקפוץ מהעגלה, ואזהרה מפני כך שכניסת האינטרנט האלחוטי לכיתות מסבה נזק הולך וגובר להשכלה הגבוהה.

בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית נחסמה באחרונה הגישה לרשת האלחוטית בכל הכיתות. במרכז הבינתחומי בהרצליה הותקנה מערכת שמאפשרת לכל מורה למסך את קישוריות האינטרנט באולם שבו הוא מלמד. וכמה מוסדות שמעולם לא אפשרו גישה אלחוטית לקהל תלמידיהם מרגישים עכשיו שעמדתם השמרנית קיבלה משנה תוקף ותמיכה מהשינוי שחל אצל אחרים.

להתנגדות לאינטרנט האלחוטי ישנם כמה נימוקים: החל בעלבונם של מרצים מתלמידים שתשומת לבם נודדת וכלה בתלונות של התלמידים עצמם על הסחות דעת. וזאת בלי להזכיר את ההפחדות מפני הקרינה של אנטנות ה־WiFi. מה שברור הוא שנפתחה כאן חזית שנוגעת לא רק למקומות לימוד, אלא גם לניהול עובדים, ולשאלה עד כמה נעודד חיבוריות תמידית ולא מפוקחת בתוך מסגרות ארגוניות, ומה המחיר שנשלם על חיבוריות כזאת.

מה ה־WiFi עושה להשכלה?, צילום: shutterstock מה ה־WiFi עושה להשכלה? | צילום: shutterstock מה ה־WiFi עושה להשכלה?, צילום: shutterstock

ישנם שני נימוקים מקובלים בעד המשך אספקת האינטרנט האלחוטי בכיתות: האחד הוא שממילא חסימת טכנולוגיה לעולם לא מאריכה ימים, וכל חסימה נעקפת. אינטרנט סלולרי הוא דרך עוקפת אחת שכבר משמשת בלפטופים ובסמארטפונים, והופכת את מדיניות החסימה (כרגיל?) לעונשם של הפחות עשירים.

טענה שנייה, עמוקה יותר, נטועה בתפיסת האינטרנט כחלק מהחירות וחופש הדיבור: האוניברסיטה הישראלית איננה סין. הסטודנטים לא יסבלו צנזורה. הם בוגרים ורשאים לעשות כרצונם. כך מאמינים כ־90% מהסטודנטים האמריקאים שהשתתפו בסקר שערך איגוד יצרני ציוד התקשורת The WiFi Alliance. כ־57% מהם אמרו שלא יסכימו ללמוד בקמפוס שאין בו גישה חופשית לרשת, ו־60% השיבו שמתן גישה לרשת הוא אינדיקציה לכך שלמוסד אכפת מתלמידיו. ובכל זאת, כמחצית מאותם נשאלים גלשו בפייסבוק בזמן שיעור ושלחו מסרים מיידיים, או התחילו לעבוד על שיעורי הבית באמצעות הרשת בעודם בכיתה.

ואף שכמרצה גם אני חווה את אתגר שמירת הקשב של התלמידים, ואף מבקש שיכבו טלפונים ניידים ולפעמים גם את המחשבים, אני מתנגד עקרונית לחסימת אינטרנט אלחוטי בכיתות - ובכלל. כיבוי האינטרנט האלחוטי משול לכיבוי החשמל כדי למנוע שימוש במחשבים, או איסור על חשיבה כדי למנוע חלומות בהקיץ.

מקצב החיים פשוט השתנה. הידע שברשת כבר אינו עוד חוות דעת בסוף היום, אלא חלק שארוג בתוך חיינו, ולכן צריך להיות ארוג אל תהליכי הלימוד והעבודה. אפשר להבין מורה שמבקש לשים לרגע את הספר בצד ולא לדפדף בו, אך ברירת המחדל צריכה להיות ספר פתוח. כיום, תלמיד טוב הוא זה המלווה את ההרצאה בגלישה, כתיבה וחיפוש אקטיבי ברשת.

פריסת האינטרנט בכיתות ובמקומות עבודה היא בלתי נמנעת, ואפילו נדרשת, ואחריה תידרש התאמת הכיתות למציאות החדשה: הכיתה שבה מרצה אחד מדבר ועשרות סטודנטים פסיביים שותקים צריכה לעבוד מהעולם. מאות השעות שבהן תלמידים וסטודנטים יושבים ינוצלו הרבה יותר טוב אם לא רק נתיר להם לגלוש, אלא גם נעודד אותם לעשות זאת, ב"ערוץ אחורי" של מחקר ודיונים שמתנהל במקביל להרצאה.

ולקבל אותו.

פרופ' רפאלי הוא ראש בית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה www.sheizaf.rafaeli.net

לכתבות נוספות במוסף "כלכליסט" לחצו כאן

תגיות

38 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

38.
נק' למחשבה
חשבתם שאולי אם השיעור יועבר בצורה מעניינת (ולא אני לא מתכוון לגימיקים אלא פשוטלמרצה שאשכרה יודע ללמד לשם שינוי) אז הסטודנטים לא יגלשו באינטרנט , הרי זו הסיבה שהם שם. פעם היינו מקשקשים במחברות ומעבירים פתקים בינינו כשהשיעור היה משעמם, זה לא שונה מלגלוש באינטרנט זה פשוט הורג יותר עצים:) הנקודה האמיתיתת היאאיך מרצה בוחן את עצמו ולא מאשים כלי חיצוני, הרי הסטודנט בחר את נכלי למרות שהיו לו שתי אופציות, מסקנה-> תגרום לאלטרנטיבה להיות מושכת יות. מעצם האמירה של פרופ' רפאלי : "הכיתה שבה מרצה אחד מדבר ועשרות סטודנטים פסיביים שותקים צריכה לעבוד מהעולם" ניתן ללמוד כי האשמה נעוצה במרצה. שיעור ברמה אקדמית אמור להפרות רעיונות ולא להסתכם בשינון והעברת מידע. בשביל זה מספיק שנפתח ספר! 
סטודנט , חיפה  |  16.04.10
36.
היום האינטרנט כבר לא מלווה את ההרצאה, אלא ההרצאה מלווה את האינטרנט...
אוניברסיטה ובית ספר זה מוסד ארכיוני וארכאי והאינטרנט יחליף אותו לחלוטין כאשר הסטודנטים והתלמידים יבואו פיזית רק בתקופת הבחינות. ואת הפונקציה החברתית של מוסדות הלימוד יחליף מוסד חדש שיקום שיהיה מרכז לפעילות העשרה חברתית ויהיו בו המון סוגי פעילויות חברתיות כמו בתנועת נוער או חוגים ריקודים, פורומים, ובעיקר דברים כיפים ולא פרודוקטיבים רק בשביל הנשמה, ושעות הפעילות שלו יהיו מצומצמות (כמו סכום זמן ההפסקות במוסד לימודי ביום, גג שעתיים)
ירון  |  14.04.10
35.
אין להם זכות
האוניברסיטה העברית כמו עסק מקבלת מכל סטודנט כסף על מנת לספק מוצר מסויים. סטודנט שנרשם השנה לאוניברסיטה שסיפקה אינטרנט בכתות מגיע לו לקבל את זה. כן אנשים, לפעמים השיעורים משעממים וחייבים למצוא משהו אחר להתעסק איתו תוך כדי. זה כל כך פתאטי שהמרצים גרועים בעבודתם עד לרמה שחייבים לנקוט אמצעים כאלה כדי שיקשיבו להם בכח.
ארי , ירושלים  |  13.04.10
34.
תגובה ל 17
נחמד שאתה מנסה "לפשר" בין שני הצדדים, הניסיון לסנגור וגישור באמת חמוד בעיניי (בחיי!). אבל בכל מקרה, בפעם הזו בטוח שלא מדובר באי הבנה. בתור סטודנט בקמפוס המדובר אני יכול לומר שהאוניברסיטה הצהירה מפורשות שהיא חסמה את הגישה האלחוטית עקב תלונות של מרצים ושל סטודנטים (כך הם מצהירים. איני יודע כמובן מי התלונן וכמה). ניתוק האינטרנט היה נושא לשיחות ברזייה רבות (בברזיות המעטות שבקמפוס) וגם דיקן הפקולטה למדעי החברה התייחס לכך במכתב ששלח לכל הסטונדטים. בנוסף תוכל למצוא אישורים לניתוק המכוון גם באינטרנט (היו בעניין מספר כתבות והאוניברסיטה מסרה את תגובתה).
ניצן , ירושלים  |  11.04.10
לכל התגובות