אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מקרה מבחן: מה עושה הרגולטור? צילום: מיכאל קרמר

מקרה מבחן: מה עושה הרגולטור?

האם הרגולטורים עושים די כדי להקל על חיינו הכלכליים? "כלכליסט" בודק כמקרה מבחן כמה מהרפורמות שהחיל המפקח האחרון על הביטוח, ידין ענתבי, על שוק הפנסיה

08.04.2010, 07:41 | רחלי בינדמן

1. חובת פיקוח רבעוני

ההוראה: בספטמבר 2007 קבע אגף הפיקוח כי כדי להרחיב את השקיפות בניהול כספי העמיתים והמבוטחים, וכדי להגביר את מעורבותם בניהול החיסכון הפנסיוני שלהם, יעברו הגופים המוסדיים מדיווח שנתי לדיווח רבעוני, שיכלול ריכוז נתונים אישיים של העמית והיקף הפקדות מעודכן, כולל ריכוז תנועות ויתרות. ב־2009 הורחבה הדרישה, ונקבע כי הדו"ח יכלול גם פירוט של דמי הניהול שנגבו ואת התשואה שהשיג על הנכסים.

דרוש: חינוך פיננסי. לפרויקט המלא לחצו כאן

האפקטיביות: רמת הניוד הנמוכה בין הגופים המנהלים מוכיחה שהמטרה לא הושגה. רוב העמיתים מסתפקים בתיוק המעטפה החתומה. מוצר החיסכון הפנסיוני עדיין נתפס בעיניהם כמורכב מדי לפיצוח. בשורה התחתונה, הכוונה טובה, אבל עומס המידע רוקן את ההוראה מתכליתה.

2. אתרי מידע באינטרנט

ההוראה: הפיקוח על הביטוח יצר פלטפורמת מידע מקוונת שכללה את ביטוח־נט, פנסיה־נט וגמל־נט: בלחיצת מקש יכול החוסך להיחשף לתשואה שהשיג הגוף המוסדי שבו שם את כספו, ולהשוות בין התשואות שהשיגו הגופים המתחרים, לצד דמי הניהול הממוצעים שגובה כל גוף.

האפקטיביות: הכלי נוח ופשוט לשימוש, אך חסר לו מערך שיווקי: רוב החוסכים כלל לא מכירים את האתרים הללו, וספק אם הם משתמשים בהם.

3. פרסום תשואות

 

ההוראה: כחלק מהניסיון להגביר את השקיפות הורה ענתבי לגופים המוסדיים לפרסם לא רק את התשואה השנתית שהשיגו, אלא גם את התשואה החודשית, כדי לאפשר לחוסך לזהות כשלים גם בטווח הקצר והבינוני.

האפקטיביות: אף שחיסכון פנסיוני נבחן בטווח הארוך, נהפכה הצגת התשואה החודשית לתחרות בין הגופים המנהלים, כאשר המתחרים שהיכו את השוק בחודש מסוים מיהרו להשתמש בתוצאה ככלי שיווקי. כשהפיקוח זיהה מה קורה, הוחלט לחייב את הגופים המנהלים לפרסם מדי חודש לא את התשואה החודשית, אלא את התשואה ב־12 החודשים האחרונים, וכן בשלוש ובחמש השנים אחרונות. המהלך צמצם את יכולתם של המשווקים הפנסיוניים להטעות את ציבור החוסכים.

4. מסמך הנמקה

ההוראה: בפברואר 2009 פרסם ענתבי חוזר שקבע את כללי האתיקה הנדרשים מסוכני ביטוח ומיועצים פנסיוניים בשעה שהם ממליצים ללקוח להצטרף למוצר פנסיוני. על פי ההוראות, על הסוכן להציג מכתב שינמק את ההמלצה ויציג טבלת השוואה למתחרים בערכים כמו דמי ניהול, תשואה ומדד סיכון. הסוכן נדרש גם לחשוף את האינטרסים שלו, לגלות מהו המוצר שיניב לו את התגמול הגבוה ביותר, ולדרג את הגופים המוסדיים לפי גובה התגמול שהוא מקבל מהם.

האפקטיביות: לכאורה זהו מהלך מבריק, שכן מסמך ההנמקה נועד להגביל את יכולתו של הסוכן להפעיל על הלקוח מניפולציות. המציאות, כדרכה, פסימית יותר: מדובר במסמך ארוך ומתיש, שללקוח הטרוד אין כלים להתמודד איתו. בשורה התחתונה, גם היום יכול סוכן מפולפל לבלבל את הלקוח עד שזה יבקש לחתום רק כדי שיניחו לו לנפשו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות