אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק ה-IT הישראלי: ניצחונו של מודל הגולגולות צילום: אוראל כהן

שוק ה-IT הישראלי: ניצחונו של מודל הגולגולות

שורת רכישות בענף מערכות המידע שבוצעו לאחרונה מסמנות את המגמה בתחום: היעלמות חברות הנישה לטובת "סופרמרקטים" של תוכנה

14.04.2010, 09:34 | אסף גלעד

חמש רכישות בהיקף כולל של כ־100 מיליון שקל הרעידו את ענף מערכות המידע בישראל לפני הפסח ומיד לאחריו: בתקופת זמן של שבועיים בלבד נחתמה עסקת רכישת חברת הבינה העסקית גילון בידי נס טכנולוגיות, חברת התוכנה פסיפיק בידי MIT, חברת קאמי בידי אופטימום וחברת פיוצ'ר IT בידי ג'יני. עוד נודע על משא ומתן מתקדם לרכישת ספקית שירותי אבטחת המידע 2Bsecure בידי One1.

צירוף העסקאות הזה אינו מקרי. התבנית שחוזרת על עצמה בכל העסקאות ברורה: חברת שירותי מידע רוכשת חברת נישה בתחום בינה עסקית, אבטחת מידע או ניהול מסדי נתונים. לרוב הרוכשות הן חברות המציעות שירותי "גולגולות" (עובדי מחשוב המועסקים במשרדי הלקוח) או פרויקטים חד־פעמיים.

הרכישה האחרונה מסוף השבוע היא זו של פיוצ'ר IT בידי ג'יני תוכנה. פיוצ'ר IT לא היתה צריכה להירכש בהיקף כה נמוך של מיליוני שקלים בודדים. לפני כמה שנים גייסה הון תחת שווי של 8 מיליון דולר, ומאז שווייה רק עלה. עד לאחרונה נחשבה פיוצ'ר IT לחברה־בת המוצלחת ביותר של דטהסייף הכושלת, שהתמוטטה בתחילת השנה ולקחה עמה למצולות את כל החברות שברשותה. ג'יני היא חברת שירותי תוכנה בגודל בינוני שהפכה לספקית מערכות מידע במגזר הקיבוצי והתעשייתי. היא גברה על גדולות ממנה - חברות כמו טופ־גרופ רמדור ו־ACS במירוץ לרכישת פיוצ'ר IT, חברה שפיתחה טכנולוגיה לניהול מסדי נתונים, אחד הנושאים החמים ביותר בענף מערכות המידע בשנים האחרונות. ג'יני עוד לא אמרה את המילה האחרונה. היא כבר נמצאת בעיצומן של שתי רכישות נוספות של חברות הייטק נישתיות.

"התעריפים בענף ה־IT נשחקו מאוד בשנים האחרונות", אומר ל"כלכליסט" גיא הוכמן, מנכ"ל ג'יני תוכנה. "חברות רבות בענף רוצות לבדל את עצמן באמצעות שירותים מקצועיים, והרווח מגיע מהשירותים המשלימים". לפי ההערכות, העלות לעובד מחשוב בקרב הלקוחות ירדה מ־27 אלף שקל בחודש לכ־20 אלף שקל בחודש בתוך שלוש שנים.

"חברות נישה רבות שהיתה להן התמחות כלשהי, בבינה עסקית או באבטחת מידע, מגלות שכבר אין להן הצדקה להתקיים לבדן. הן חוות ירידה בכושר התחרות ובאטרקטיביות שלהן", אומר גדעון לופז, מנכ"ל חברת המחקר IDC ישראל. "מצד שני", לדבריו, "חברות השירותים מחפשות דרך לבדל את עצמן, והן עושות זאת באמצעות רכישה והגדלה של כמות השירותים שהן מספקות".

האם זה אומר ש"מודל הגולגולות" שמציע "סופרמרקט" של תוכנה הוא זה שמוביל כיום?

לופז: "זה יכול להיות 'מודל גולגולות' או מתן שירותי מחשוב במודל אחר, אבל כיום כל חברת נישה היא על הכוונת בדיוק בגלל התופעה הזו. בתקופה הקרובה נראה עוד רכישות של חברות נישה מתחום הפתרונות הפיננסיים, פתרונות ERP של מיקרוסופט ובינה עסקית".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
.מדיניות ותרבות עיסקית
מפחיד לפעול תחת הנחיות מקצועיות שגויות של מישהו אחר...מדיניות ותרבות עיסקית איפשרה לגיטימציה להנהלת החברה לפעול באופן רשלני. לצערי הרב, הרוב המוחלט של החברות פועלות באופן דומה על בסיס הערכות מקצועיות שגויות- למרות זאת, המנהלים חייבים לתת את הדעת ולקבל אחריות על מפחיד לפעול תחת הנחיות מקצועיות שגויות של מישהו אחר...מדיניות ותרבות עיסקית איפשרה לגיטימציה להנהלת החברה לפעול באופן רשלני. לצערי הרב, הרוב המוחלט של החברות פועלות באופן דומה על בסיס הערכות מקצועיות שגויות- למרות זאת, המנהלים חייבים לתת את הדעת ולקבל אחריות על התהלותם הלוקה בחוסר. . תאוות בצע הובילה לקריסת החברה
שאול  |  21.04.10
4.
התהליך המתואר כאן הוא אחד על אחד מה שקרה לנו בסוף המשבר של 2003, חבל ועצוב...
על פי התיאור כאן ובתור מי שחווה זאת על עצמו את משבר ההייטק של 2003 רואה כיצד שוב חברות של מיקור חוץ מנסות לעשות "קופה" יפה על גביהם של עובדים מקצועיים שנקלעו למצב לא טוב ומפוטרים. כך היה אז וכך קורה שוב לאותה תעשייה, זה רק מראה לנו עד כמה לא נעשה דבר בתחום ולא נלמד דבר מהמשבר הקודם לצורך קידום התעשייה המאוד חשובה פה בארץ. על כל זה נוסף פן חדש ואומלל עד בכי והיא מדיניות הממשלה הנוכחית אשר אינה מסוגלת להביא משקיעים חדשים וחברות לארץ לצורך השקעה בהון האנושי ובתעשייה ולכן אנו מוצאים עצמנו מדשדשים כבר כמה חודשים ללא התקדמות. אולי איגוד התעשיינים וחברות ההייטק התכנסו ללימוד התופעה ולהסקת מסקנות לעתיד וכך נוכל כולנו להנאות שוב מפרות התעשייה הזו הדוחפת את ישראל קדימה לעשור חדש.
עובד הייטק , פתח תקווה  |  19.04.10