אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - מכרז: חברות פרטיות יפקחו על רפורמת התחבורה צילום: סי די בנק

בלעדי ל"כלכליסט" - מכרז: חברות פרטיות יפקחו על רפורמת התחבורה

הכשלים שאיתר בנק ישראל בתפקוד הממשלה בפיתוח תשתיות תחבורה בעשור האחרון הובילו את משרדי האוצר והתחבורה להקים מנגנון פיקוח חיצוני לתוכנית נתניהו "נתיבי ישראל"

15.04.2010, 07:04 | ליאור גוטמן

משרדי האוצר והתחבורה יפרסמו בתוך כמה שבועות מכרז להקמת קונסורציום לפיקוח על תוכנית "נתיבי ישראל" - כך נודע ל"כלכליסט". מסמכי המכרז מושלמים בימים אלו והם צפויים להתפרסם במהלך חודש מאי הקרוב. בכוונת המשרדים להקים מנגנון פיקוח חיצוני שיורכב מכמה חברות פרטיות, חלקן בעלות התמחות הנדסית וחלקן בעלות התמחות פיננסית, כדי שיוכלו לבצע בקרה שוטפת על אותם 27.5 מיליארד שקל שהוקצבו לפרויקט.

בכיר שמקורב לנושא הסביר שמדובר בהרחבה של השיטה הקיימת עבור תקציבי הפיתוח של רכבת ישראל ושל החברה הלאומית לדרכים (מעצ לשעבר - ל"ג) המפוקחות על ידי חברות בינלאומיות ומקומיות. בין החברות שמפקחות כיום על רכבת ישראל ניתן לציין את החברה הישראלית פארטו, החברה הבינלאומית HTM, וחברת בן-ציון כרמל הנדסה. הפיקוח על החברה הלאומית לדרכים נעשה על ידי נורת'קורפ הבינלאומית. בפני המשרדים עומדות שתי אפשרויות: האחת היא להעניק את כל הפיקוח על קונסורציום חדש והשנייה היא לפצל את העבודות בין החברות המפקחות היום לבין הקונסורציום שיוקם.

עוד נודע ל"כלכליסט" שהסכום שיקבלו זוכי המכרז עשוי להגיע ל־1% מהיקף השווי הכולל של התוכנית, כלומר ל־275 מיליון שקל. זוהי העמלה המקובלת במכרזים מסוג זה. בנוסף יוטל על הגוף המפקח להעביר דיווחים תקופתיים על התקדמות הפרויקט וכן על חריגה אפשרית מהתקציב.

אחת הסיבות העיקריות שהובילו את משרדי הממשלה לפרסם את המכרז היא הדו"ח החריף שפורסם לאחרונה על ידי בנק ישראל בנוגע ליכולת המדינה לנהל מיזמים הקשורים בתחבורה. "בשל גודל ההשקעה והזמן שבו היא משקיעה בתקציבי המדינה, חשוב לבדוק את רמת העמידה ביעדים ואת התממשות ההערכות שעל פיהן מתוקצבים פרויקטים מסוג זה", התריעו בבנק.

 

תוכנית נתיבי ישראל אושרה בממשלה בסוף פברואר האחרון. השלב הראשון יימשך 10 שנים, ובמסגרתו תורחב סלילת כביש 6 עד צומת כברי שבצפון ועד צומת הנגב שבדרום. כמו כן מתוכננות מסילות רכבת שיעברו מחיפה לבית שאן ומעכו לכרמיאל. התוכנית גם תכלול מעבר הדרגתי של הרכבת לנסיעה המונעת בכוח החשמל.

תגיות