אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכל חוזר: 62 שנים של אופנה ישראלית

הכל חוזר: 62 שנים של אופנה ישראלית

ממכנסי החאקי הקצרים, הסנדלים התנ"כיים וכובע הטמבל, משכית ורקמה ועד היום. "כלכליסט" סוקר את כל המגמות וכל הקאמבקים

15.04.2010, 12:33 | הדס שואף ויעל ניסקי

עולם האופנה מתפתח כקפיץ ספירלי - חוזר תמיד להישען על השפעות מן העבר, אך מתפתח קדימה לרעיונות חדשים, לטכנולוגיות חדשות ולפרשנויות שמתאימות יותר לרגע יצירתן. זאת תופעה מוכרת בסצינת האופנה העולמית, שם ההשפעות רבות ומגוונות, מילדי וודסטוק ועד שמלות הצ'רלסטון של שנות העשרים. לקראת יום העצמאות ה־62 "כלכליסט" נבר בארכיונים ויצא לחפש את האייקונים הישראלים, מאתא והסנדלים התנ"כיים, דרך גוטקס והשקפקפים, ובדק כיצד הם משפיעים על המגמות האופנתיות היום, בקיץ 2010.

מתברר שהכל חוזר, גם אם בשינויים קלים; הסנדלים התנ"כיים הפכו לסנדלי גלדיאטור, כובע הטמבל קיבל שוליים, ורק השמלות הפרחוניות פורחות בכיף בדיוק כמו פעם.

 

לא כל המגמות שיוזכרו כאן הן ישראליות, ונשאלת השאלה האם יש בכלל אופנה ישראלית - כזו המשקפת את ההוויה המקומית. יש הטוענים כי אנו נשענים על מגמות מחו"ל, ואסכולה אחרת גורסת כי האלמנטים שנראו פה לאורך השנים אמנם נולדו במקומות אחרים, אך עברו שינוי בכור ההיתוך הייחודי שמשלב בין מזרח למערב - שינוי שהפך את האופנה שלנו לשגרירה מצליחה מעבר לים. מאז נוסדה המדינה קמו פה מעצבים וחברות, דוגמת משכית, רקמה וגוטקס, ובשנות השישים ועד תחילת שנות השמונים היה לנו אפילו שבוע אופנה. היום, כאשר ההשפעות הגלובליות על עולם האופנה המקומי גדולות מתמיד ומיטב הרשתות הבינלאומיות נמצאות כאן, ההבדל בין המקומי לבינלאומי מיטשטש עוד יותר. כל שנותר הוא להתבונן בתמונות ולהתגעגע.

 

שנות ה־40

קאפל אוף, 790 שקל, צילום: אמיר יהל קאפל אוף, 790 שקל | צילום: אמיר יהל קאפל אוף, 790 שקל, צילום: אמיר יהל

מכנסי חאקי קצרים

אז: מכנסי החאקי הקצרים היו בשנות הארבעים סמל של ממש ושיקפו את מרד הנעורים, שהשתלב יפה בשליחות הלאומית. הנוער הישראלי החליף את החליפות החנוטות מאירופה בשורטס קצרצרים בעלי קיפול אופייני - לרוב בייצורה של חברת אתא המיתולוגית. נשים וגברים אימצו את המראה הזה באקלים החם של ישראל, ולבשו אותו בגאווה צברית.

"דור בריא, דור לוחם, הולך וקם לפנינו" היתה הכותרת שהתנוססה ב"לאשה" מיום 5 במאי 1948 מעל תמונות שבהן נראות לוחמות המתאמנות בקרב פנים אל פנים או מטפסות על סולם חבלים.

עכשיו: חשיפת הרגליים וגוני החאקי הולכים חזק באופנה העולמית כבר כמה עונות, וגם המעצבות הישראליות שמחו לשחזר את מכנסי החאקי המיתולוגיים. הקיץ הם דומיננטיים במיוחד וניתן למצוא וריאציות שלהם בעיצוב רוני בר, שרה בראון, שיין ועוד.

כובע טמבל

אז: כובע שנחבש כמעט על כל ראש בעשור הראשון והשני לקום המדינה, ואף הפך לסימן היכר של הצבר המחוספס, שהפונקציונליות בראש מעייניו. הכובע היה נוח לחבישה, ואפשר היה לקפל אותו בקלות ולתחוב לכיס האחורי, ואף לכבס אותו מבלי שייאבד את צורתו. מקור השם "טמבל" אינו ברור, אך ייתכן שזה עיוות של טמפלר - על שם כובעי הטמפלרים שהגיעו לארץ מגרמניה.

עכשיו: כובע הטמבל במתכונתו המקורית כבר לא נראה - אפילו לא על ראשיהם של חברי תנועות הנוער - אך גרסאות המזכירות אותו, בעיקר עם שוליים רחבים יותר המגנים על הפנים מפני השמש, מיוצרות כמעט על ידי כל מותג כובעים בארץ ובחו"ל.

סנדלים תנ"כיים

אז: בשנים שלפני קום המדינה נהגו הנשים האלגנטיות לטופף בנעלי עקב ובסנדלים בגזרה מעודנת ועגולה, שהשתלבו היטב עם שמלות התקופה, אך גם מקומם של הסנדלים התנ"כיים וסנדלי האצבע הנוחים, היו אהודים על נערות פלשתינה. "הרבה מקום תופסת הנעל הפתוחה דוגמת הסנדל", נכתב בכתבת אופנה ב"לאשה" מ־7 במאי 1947: "השנה חוטמה מעוגל ועקבה נמוך מאוד. לעתים העקב עשוי מפקק מצופה עור. באקלים שלנו, כמובן נרבה בנעילת סנדלים".

עכשיו: כמעט בכל קולקציה יש סנדלים המזכירים את הדגם התנ"כי. מגמת סנדלי הגלדיאטור, ששורדת כבר שתי עונות, גם היא החזירה את סנדלי רצועות העור לאופנה.

שנות ה־50

גדעון אוברזון, 650 שקל גדעון אוברזון, 650 שקל גדעון אוברזון, 650 שקל

שמלות בהשראה אתנית

אז: רות דיין הקימה את משכית ב־1954 כמפעל ממשלתי, והפכה לשם נרדף לאופנה ישראלית מקורית. פיני לייטסדורף, המעצבת של משכית, ניחנה ביכולת לשלב בין גזרות מודרניות לבין אלמנטים מהפולקלור העדתי והארצישראלי. בראיון ל"דבר" ב־4 בספטמבר 1964 היא קובעת: "האופנה הישראלית התחילה באוסף משכית הראשון, שהיה מורכב מאריגים גסים, צמר וכותנה באריגת יד, שמהם עוצב קו ים־תיכוני של בגדים חופשיים לא פורמליים, המתאימים לשעות המנוחה והפנאי". שמלת המדבר והטוגה היו הפריטים המייצגים ביותר של בית העיצוב, ונלבשו לא אחת גם על ידי נשות דיפלומטים והוענקו כמתנות בחו"ל. המפעל נסגר ב־1978, ועד היום יש אספנים הרוכשים פריטים נדירים של משכית באלפי שקלים באינטרנט ובמכירות פומביות.

עכשיו: שיתופי הפעולה בין מעצבים ישראלים לרוקמות מסורתיות מעדות שונות נמשך עד היום. גדעון אוברזון יצר לפני כחצי שנה שיתוף פעולה עם רוקמות בדואיות, ועיצב איתן גלביות רקומות שהוא מכין בהזמנה אישית של הלקוחות.

שורטס מכווצים ברגליים

אז: גם קצרים וגם צמודים במקומות הנכונים - אלה השורטס עם הגומי במכפלות המכנסיים, שהיו שיא אופנת הספורט של צעירות ישראל. "22 נשים יצאו להוכיח כי הכדורגל אינו משחק רק לגברים", נכתב ב"לאשה" מ־9 באוקטובר 1956 על התחרות הראשונה מסוגה באיצטדיון רמת גן. חילוקי הדעות לגבי הביצועים על המגרש לא הפריעו לכותב להשתלהב ממראה הרגליים החטובות: "הרגליים, רגלי נערה... ארבעים וארבע כאלו התרוצצו על פני המגרש במשחק כדורגל סוער", נכתב באותם ימים.

עכשיו: מכנסי ההתעמלות עם הגומי במכפלת המכנסיים חוזרים העונה בעיקר אצל מעצבות ישראליות. יש וריאציות על המקור בקולקציות של המותג Square One בעיצוב ברכה בר־און, של אלף אלף, של שרה בראון ועוד. Anna K עיצבה הקיץ מכנסונים מכווצי רגליים בפסים צבעוניים.

קסטרו, 259 שקל, צילום: דן לב קסטרו, 259 שקל | צילום: דן לב קסטרו, 259 שקל, צילום: דן לב
שנות ה־60

שמלות פרחוניות

אז: בפרסומת של כיתן מ־1969 נכתב: "לרשותך מבחר חדיש ומגוון של שמלות כותנה צבעוניות, קלילות וגזורות בהידור". ואכן, השמלה הפרחונית הקלילה היתה בין הפריטים הפופולריים ביותר בקיץ הישראלי, והיא שלטה בארון הבגדים לאורך העשור.

עכשיו: המגמה הפרחונית שולטת הקיץ כמעט באותה עוצמה כמו בשנות השישים. אין כמעט קולקציה נשית אחת שלא מתייחסת למגמה הזו, כולל רשת האופנה השבדית H&M, שעשתה עלייה לאחרונה, עם קולקציה שלמה ששמה גארדן.

גרשון ברם, 590 שקל גרשון ברם, 590 שקל גרשון ברם, 590 שקל
שנות ה־70

מכנסי הרמון

אז: גדעון אוברזון הציג אותם כבר ב־1967, ואילו למיינסטרים הם פרצו כאן במהלך שנות השבעים. לעתים נופח המראה המנופח עוד יותר, בשילוב טוניקה רחבה במיוחד שהסתירה כל זכר לקו מותן. בסקירה של שבוע האופנה הבינלאומי בשנת 1977 הצביעה עיתונאית האופנה נורית בת־יער, ב"ידיעות אחרונות" מ־13 בפברואר באותה שנה, על מכנסי ההרמון של לאה גוטליב מבית גוטקס כעל אחד הפריטים "המעניינים, היפים והמקוריים ביותר". מכנסי ההרמון של גוטקס היו שחורים, בעלי קו מותן נמוך, הדפס מעניין וחזייה תואמת.

עכשיו: מגמות מזרחיות בשילוב הבלחות אתניות חזרו לקולקציות קיץ 2010, ואיתן חזרו מכנסי ההרמון משנות השבעים. גרשון ברם, רינה צין ומעצבים ישראלים אחרים יצרו מכנסי הרמון בראי העבר, וכך גם רשתות מחו"ל.

שנות ה־80

מכנסי ג'ינס קצרים

אז: "טופר - העולם שייך לצעירים" היה הסלוגן של חברת האופנה, וכך היו גם הבגדים: צבעוניים וחצופים. בין הפריטים המתריסים ביותר בקולקציה של 1989 פרצו לתודעה גם מכנסוני הג'ינס הקצרצרים.

עכשיו: מכנסי הג'ינס הגזורים חוזרים מדי קיץ לכותרות, והקיץ בד הדנים צובר תאוצה מיוחדת. חלק מהגרסאות העונה נראות כאילו נעשו בעבודת יד, ומשולבים בהן קרעים ושפשופים המשווים למכנסיים מראה ישן וייחודי, כמו אלה בעיצוב Kookai, בילבונג ועוד.

גוטקס, 599 שקל גוטקס, 599 שקל גוטקס, 599 שקל

בגדי ים

אז: שנת 1984 היתה שנתה של גוטקס - השנה שבה השיקה החברה את בגד הים המהפכני מלייקרה שזכה לשם Seven Suit. בגד הים השלם בגזרת סטרפלס התפרסם בעיתונות העולמית והפך את המותג הישראלי ליישות אופנה בינלאומית.

עכשיו: גוטקס ממשיכה גם היום לייצר בגדי ים בגזרה המנצחת, ולקיץ 2010 יצאה החברה עם הדפסים המזכירים מאוד את אלה של שנות השמונים.

שנות ה־90

שקפקפים

אז: "סנדלי ג'לי", "שקפקפים" או "נעלי מדוזה" - כולם שמות לאותם סנדלי פלסטיק שהפכו ללהיט. השקפקפים הופיעו במגוון אפשרויות: שקופים או אטומים ובגזרות שונות, אפילו על פלטפורמה. מי שקידם את הייצור של השקפקפים היה מפעל זיוונית מרמת הגולן. במאמר ב"ידיעות אחרונות" מיום 17 באפריל 1995 נכתב: "היום הפכו הסנדלים שבעבר סבלו מתדמית נחותה של חוף הים ושל שוק למוצר יוקרתי, שאותו נועלות דוגמניות על מסלולי התצוגות לקיץ".

עכשיו: נעלי הפלסטיק חזרו לאופנה בשנים האחרונות. הודות לטכנולוגיה החדישה הממזערת את אפקט ההזעה ואי־הנוחות, המגוון גדל, ואפשר למצוא אפילו מגפיים כאלה. המותג הברזילאי מליסה יצר סנדלים שהם העתק כמעט מדויק של השקפקפים משנות התשעים.

אנה K, 250 שקל אנה K, 250 שקל אנה K, 250 שקל
חולצות בטן

אז: פריט הקיץ הנחשק ביותר בשלהי שנות התשעים היה חולצת הבטן החושפת טבור ומאווררת מותניים. ב"ידיעות אחרונות" מ־21 ביוני 1996 הוגדרה חולצת הבטן כפריט מספר אחת של הקיץ: "הכי סטייליסטי הוא המפגש בינה לבין מכנסי פעמון ארוכים או חצאית מקסי". חולצות, מחוכים, גופיות - הכל הולך, העיקר שהבטן בחוץ.

 

עכשיו: רבות מנשות ישראל מתפללות שחולצות הבטן לא יחזרו לעולם, אך ניצני התחייה הראשונים של המגמה כבר כאן, למשל בקולקציית הקיץ של קסטרו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות