אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דרום אפריקה פספסה את הצ'אנס שלה? צילום: רויטרס

דרום אפריקה פספסה את הצ'אנס שלה?

תעשיית התיירות היתה צריכה להציע מחירים "הגיוניים" כדי למשוך כמה שיותר אנשים לבוא לצפות בטורניר. זה לא קרה וכולם יסבלו

15.04.2010, 16:40 | ניקי סמית, בלומברג

חברת MATCH Services AG, שהתאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א שכרה כדי לספק כרטיסים וסידורי לינה למונדיאל, החזירה לספקים 300 אלף מקומות לינה בעקבות הביקוש הדל, כך דיווח עיתון מקומי. החברה מחזיקה כעת רק ב-600 אלף מתוך 1.9 מיליון מקומות במלונות שהיא הזמינה מראש עבור הטורניר, מציין ברט דונגן מנהל התאחדות הסברת הפנים הפדרלית של דרום אפריקה.

תעשיית התיירות היתה צריכה להציע מחירים "הגיוניים" כדי למשוך כמה שיותר אנשים לבוא לצפות בטורניר, צוטט דונגן בעיתון.

דרום אפריקה הוציאה 34 מיליארד ראנד (4.6 מיליארד דולר) על אירוח המונדיאל, כולל בניית 10 אצטדיונים ברמה עולמית. עכשיו כל מה שהיא צריכה זה אוהדים.

הממשלה צפתה שאירוע הספורט הנצפה ביותר בעולם ימשוך 450 אלף צופים זרים, מה שיעודד צמיחה כלכלית שתסייע ליצור משרות עבור רבע מהאוכלוסיה שאינה עובדת. שלושה חודשים לפני הפתיחה ב-11 ביוני, כ-100 אלף כרטיסי טיסה בינלאומיים נמכרו, אומדן המבקרים צומצם ל-350 אלף, והתרומה הצפויה לצמיחה הכלכלית קוצצה במחצית.

"כשקיבלנו את הגביע העולמי ב-2004, ,המצב הכלכלי היה שונה לחלוטין", אמר שר הספורט מקהנקסי סטופיל לכתבים בפרטוריה ב-19 במרץ. "עלינו לבחון מחדש את התחזיות ולהיות מציאותיים".

אצטדיון סוקר סיטי. מכירות חבילות האירוח העסקיות היו נמוכות ב-50% מהיעד, ונותני החסות והשותפים של הטורניר החזירו אלפי כרטיסים למושבי פרימיום בתאי צפייה יוקרתיים, צילום:  איי אף פי אצטדיון סוקר סיטי. מכירות חבילות האירוח העסקיות היו נמוכות ב-50% מהיעד, ונותני החסות והשותפים של הטורניר החזירו אלפי כרטיסים למושבי פרימיום בתאי צפייה יוקרתיים | צילום: איי אף פי אצטדיון סוקר סיטי. מכירות חבילות האירוח העסקיות היו נמוכות ב-50% מהיעד, ונותני החסות והשותפים של הטורניר החזירו אלפי כרטיסים למושבי פרימיום בתאי צפייה יוקרתיים, צילום:  איי אף פי

מבוכה לספ בלאטר וג'ייקוב זומא

 

הנוכחות הדלה תהיה מהלומה למאמצי הממשלה להרחיב את תעשיית התיירות ולהחיות את ההוצאה הפרטית בעקבות המיתון הראשון במדינה מזה 17 שנה. היא גם תביך את הנשיא ג'ייקוב זומא ואת ספ בלאטר, נשיא פיפ"א, הגוף המנהל את הכדורגל העולמי. שניהם חזרו והרגיעו כי קיום האירוע לראשונה באפריקה יהיה בגדר הצלחה.

משרד האוצר הודיע ב-17 במרץ שהטורניר יגדיל את התמ"ג בכ-0.5% השנה, מחצית מכפי שנחזה לפני המיתון העולמי.

MATCH, עמה פיפ"א התקשרה כדי לספק שירותי כרטיסים ולינה לטורניר, ויתרה על הזכויות להזמנת יותר מ-450 אלף לילות במלונות עקב המחסור בביקוש.

מכירות חבילות האירוח העסקיות היו נמוכות ב-50% מהיעד, ונותני החסות והשותפים של הטורניר החזירו אלפי כרטיסים למושבי פרימיום בתאי צפייה יוקרתיים, הודיעה פיפ"א במצגת ב-19 בפברואר במשרדים הראשיים של הארגון בציריך.

בנקים, כולל דויטשה בנק וקומרצבנק מפרנקפורט, ששילמו מיליוני דולרים כדי לצפות בטורניר בגרמניה ב-2006 נמנים עם אלו המדירים את רגליהם מהטורניר, אמר פטר קסנדי, אחראי השיווק ב-MATCH, בריאיון ב-19 בפברואר.

המונדיאל בגרמניה משך כ-2 מיליון תיירים והכניס לתעשיית התיירות 300 מיליון יורו נוספים (407 מיליון דולר), הוסיף 2 מיליארד יורו למכירות הקמעונאיות ויצר 50 אלף משרות חדשות, לפי דו"ח של הקבינט של הקאנצלרית אנגלה מרקל.

נותרו יותר מ-600 אלף כרטיסים לדרום אפריקה מתוך 2.9 מיליון, אמר הורסט ר. שמידט, אחראי הכרטיסים של התחרות ב-13 במרץ. הכרטיסים הזמינים ביותר הם אלו שנועדו לדרום-אפריקאים בלבד, בקטגוריית המחיר הנמוכה ביותר, העומדת על 140 ראנד. שמידט אמר כי בשלב זה לפני ארבע שנים לא נותרו עוד כרטיסים.

"אנחנו לא יודעים כמה זמן אנשים יישארו או לאן הכרטיסים הלכו", אמר ברט דונגן. "אנחנו באמת לא יודעים מה נוכל להרוויח מאירוח הטורניר". 

אוהדים בדרום אפריקה. "אנחנו באמת לא יודעים מה נוכל להרוויח מאירוח הטורניר", צילום: אי פי אי אוהדים בדרום אפריקה. "אנחנו באמת לא יודעים מה נוכל להרוויח מאירוח הטורניר" | צילום: אי פי אי אוהדים בדרום אפריקה. "אנחנו באמת לא יודעים מה נוכל להרוויח מאירוח הטורניר", צילום: אי פי אי

130 אלף משרות

כ-130 אלף משרות נוצרו מאז 2007 בבניית חמשת אצטדיונים חדשים ובשיפוץ חמישה נוספים, לפי הערכת משרד האוצר. יחד עם זאת, שיעור האבטלה בדרום אפריקה עמד על 24.3% ברבעון האחרון של 2009, כמעט שיא של חמש שנים. משרד האוצר צופה שהשיעור יישאר מעל 21% עד 2014.

30 אלף עובדים שבנו את האצטדיונים וסיפקו שירותים נלווים לכך חזרו לרחובות, אמר איזק נטשנגסה, המתאם את הבנייה מטעם האיגוד הלאומי של עובדי המכרות ביוהנסבורג.

"האירוע לא יסייע במיתון העוני", אף שהוא יותיר אחריו "דברים חיוביים רבים", אמר אודש פילאי, מחבר-שותף של "פיתוח וחלומות: המורשת העירונית של מונדיאל 2010". עלות הטיסות הארוכות והלינה גם הרחיקו אוהדים זרים.

"בדקנו כקבוצה את העניין ברצינות, אבל זה יקר מדי", אמר דייויד מק'נלי, רואה חשבון מדרום אנגליה. "כל הטיול היה עולה לנו יותר מ-3,000 ליש"ט לכל אחד לשבועיים. זה פשוט יותר מדי".

תומסון ספורט, יחידה של TUI טראוול הבריטית, פרסמה חבילות הכוללות כרטיסים לאחד מהמשחקים של אנגליה בשלב הבתים, טיסות וחמישה לילות, החל מ-2,495 ליש"ט (3,765 דולר).

"כל מונדיאל באירופה נהנה מיתרון הקרב לכמחצית מהקבוצות המשתתפות, בכך שהן במרחק נסיעה ברכב מהמארחת", אמר ג'יימה ביירון, יו"ר MATCH, בריאיון בקייפטאון ב-9 במרץ. "יש לכך יתרונות עצומים".

ייתכן שגם הדימוי של דרום אפריקה כמדינה מוכת פשיעה בתקשורת הבינלאומית מרחיק תיירים, פולה סלפה, מתאם התעופה של משרד התחבורה למונדיאל, אמר למחוקקים ב-2 במרץ.

בדרום אפריקה היו 2.1 מיליון פשעים חמורים, כולל 18,148 רציחות, בשנה שהסתיימה במרץ 2009, ירידה קלה מהשנה הקודמת, לפי הנתונים המשטרתיים העדכניים ביותר.

הממשלה צופה בהלה של הרגע האחרון לכרטיסים לטורניר, שישתתפו בו 32 מדינות, כשהמפעילות יורידו את המחירים.

"אין סיבה לבהלה, אלא יש להתחיל למכור את דרום אפריקה בלהט רב יותר", אמר שר האוצר פרבין גורדהן לכתבים בקייפטאון ב-11 במרץ.

בכל מקרה, ישנן כבר דרישות שפיפ"א תבדוק את שיטת מכירת הכרטיסים שלה ושיתוף הפעולה שלה לקראת מונדיאל 2014.  

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות