אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות התעופה נגד הממשלות באירופה: "הפגינו היעדר מנהיגות בטיפול במשבר" צילום: בלומברג

חברות התעופה נגד הממשלות באירופה: "הפגינו היעדר מנהיגות בטיפול במשבר"

"ראינו פעילות וולקנית בהרבה אזורים בעולם, אולם במקרים נדירים זה הביא לסגירת מרחבים אוויריים - ומעולם לא ברמה כזאת"; היום צפויות להתחדש מחצית מהטיסות

19.04.2010, 12:13 | יסמין גיל
בארץ תנועת הסחורות של ישראל צנחה ב־40% משבר התעופה שנגרם בעקבות התפרצות הר הגעש באיסלנד מתרחב למדינות נוספות באירופה, וצפוי להשפיע גם על כלכלת ישראל. הנפגעים העיקריים: ענפי ההייטק, התרופות והחקלאות נעמה סיקולר ויסמין גיל ומארק שון, תגובה אחתלכתבה המלאה
מנכ"ל ארגון התובלה האווירית הבינלאומי (IATA), ג'יובאני ביסנאני, מבקר הבוקר (ב') את הממשלות האירופיות, על מה שהוא מכנה "היעדר מנהיגות בטיפול בהגבלת התנועה במרחבים האוויריים", כך על פי הודעה רשמית של הארגון. הוא מפציר בממשלות הללו לשקול מחדש את ההחלטה לסגור את המרחבים האוויריים, מאז החל האפר הוולקני להתפשט בשמי היבשת, ביום חמישי שעבר.

"אנו נמצאים מספיק עמוק בתוך המשבר, כדי להביע את אי-שביעות הרצון שלנו מהתנהלות הממשלות", הוא מסר בהודעה, "הממשלות הגיעו להחלטות ללא הערכת סיכונים, ללא התייעצות, ללא שיתוף פעולה, ללא מנהיגות. המשבר הזה עולה לענף התעופה לפחות 200 מיליון דולר ביום, הפסד של הכנסות, והכלכלה האירופית מפסידה מיליארדי דולרים. עם השלכות כה דחופות על הכלכלה, זה לא ייאמן שלשרי התחבורה של אירופה לקח חמישה ימים כדי לארגן שיחת ועידה".

"ממשלות חייבות לתת לכך דחיפות, ולהתמקד כיצד ומתי אנו יכולים לפתוח בבטיחות את שמי אירופה", ממשיך ביסנאני בהודעתו, "זה אומר לקבל החלטות שמבוססות על ניהול סיכונים, על עובדות ועל ייעול הליכים תפעוליים, תוך שמירת הבטיחות".

ביאט"א מבקרים את המתודולוגיה "הייחודית" - כך על פי ההודעה - של מדינות אירופה, שסגרו את השמים בהתבסס על מודלים תיאורטיים של השפעות ענן האפר: "זה אומר שהממשלות לא קיבלו החלטות ברורות שמבוססות על עובדות", ממשיך המנכ"ל, "ספקי שירותי הניווט האווירי הכריזו כי לא יספקו שירותי ניווט וההחלטות הללו נלקחו ללא התייעצות מספקת עם חברות התעופה. זאת לא מערכת מקובלת, בייחוד כשהתוצאות לבטיחות ולכלכלה כה גדולות".

"בטיחות זה השיקול הראשון במעלה עבורנו", הוא מבהיר, "מטוסים לא יטוסו אם זה לא בטוח. התייעצתי עם חברות התעופה שחברות בארגון וטסות באופן קבוע באזור המדובר. הן דיווחו על הזדמנויות שפוספסו לטוס בבטיחות. אני קורא לממשלות לפתוח באופן גמיש את המרחב האווירי. על מנת לסייע לממשלות בהערכת סיכונים, חברות תעופה ביצעו בהצלחה טיסות ניסוי במספר מדינות באירופה. התוצאות לא הראו בעיות בטיחות".

בסיום הודעתו מציין ביסינאני: "ראינו פעילות וולקנית בהרבה אזורים בעולם, אולם במקרים נדירים זה הביא לסגירת מרחבים אוויריים – ומעולם לא ברמה כזאת".

בתוך כך, ארגון הניווט האווירי העולמי (CANSO) פרסם היום הודעה מצדו, לפיה גופי הבקרה האווירית ברחבי העולם מפסידים מדי יום 25 מיליון יורו מסגירת המרחב האירופי. "זהו משבר", מסר מנכ"ל הארגון, לייק גרהם, "ויש לו השפעה משמעותית על השקעות עתידיות, אם לא נקבל סיוע מקרנות חירום אירופיות. בקרה אווירית זהו עסק מורכב מבחינת תשתיתית: כשהמטוסים לא טסים, אנו חייבים להפעיל ציוד וצוות למקרה הצורך".

"מסיבות בטיחות", המשיך, "חברה לפיקוח אווירי לא יכולה 'לפשוט את הרגל'. כל הפסד שייגרם לנו ייאלץ להיות משולם על ידי חברות התעופה, ציבור הנוסעים, או משלם המסים. קרנות לאירועים בלתי צפויים קיימות כדי לסייע במצבים כאלה. אנו מקווים שהן יסייעו לנו על מנת להבטיח שמשרות והשקעות בפיקוח האווירי באירופה לא יצומצמו".

בתוך כך מסר האיחוד האירופי כי היום אמורות להתחדש כמחצית מכלל הטיסות ביבשת. זאת, לאחר שכמה חברות ביצעו טיסות ניסוי שעברו בהצלחה. 

תגיות