אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זיווג משמיים: שוק התעופה מהמר על מהלכי מיזוג אגרסיוויים צילום: בלומברג

זיווג משמיים: שוק התעופה מהמר על מהלכי מיזוג אגרסיוויים

ענף התעופה סובל מהפסדים? הפתרון בו נוקטות באחרונה החברות הגדולות: מיזוגים ורכישות שמיועדים להוציא מתחרים מהשוק ולהגדיל את ההכנסות

19.04.2010, 20:04 | יסמין גיל ואמיר שטוקהמר

מנהלי חברות התעופה הגדולות בעולם, שכבר חשבו שראו הכל, לא היו מוכנים למכה החדשה שניחתה על התעשייה שלהם: נמלי תעופה רבים ברחבי אירופה משותקים בשל ההתפרצות הוולקנית באיסלנד ולפי הערכות ייוותרו סגורים עד יום חמישי הקרוב. הפסדי חברות התעופה הולכים ונערמים, לאחר שהגיעו בימים האחרונים למיליארד דולר. אולם לא רק הטווח הקצר מדיר שינה מראשי חברות התעופה. במטרה להתמודד עם משברים כגון זה האחרון שהכה בשווקים ב־2008, והביא לירידה חדה בתנועת הנוסעים העולמית, החלו חברת תעופה רבות לנסות ולשלב כוחות. זאת במטרה ליצור שחקנים גדולים יותר וחזקים יותר מבחינה פיננסית, המסוגלים להתמודד בצורה טובה יותר עם תנודתיות בביקוש ובהכנסות.

בריטיש איירוויס. איחדה כוחות עם איבריה, צילום: בלומברג בריטיש איירוויס. איחדה כוחות עם איבריה | צילום: בלומברג בריטיש איירוויס. איחדה כוחות עם איבריה, צילום: בלומברג

כך לדוגמא מנהלות בתקופה האחרונה יונייטד איירליינס ו־US איירווייס, שתיים מחברות התעופה הגדולות בארה"ב, שיחות מיזוג. שתי החברות רשמו ב־2008 הכנסות בגובה כולל של 32.3 מיליארד דולר, סכום שהיה הופך למעשה את האיחוד המסחרי בין השתיים לחברת התעופה השלישית בגודלה בעולם מבחינה זו. על פי נתוני השנה שעברה, חברה מאוחדת המורכבת מהשתיים הללו היתה מחזיקה ב־760 מטוסים המשרתים 420 יעדים בארה"ב ומחוצה לה. הצצה לשורת הרווח של יונייטד איירליינס ו־US איירווייס מסבירה את מה שכפי הנראה עומד בבסיס השיחות: בשנה שעברה הפסידו השתיים 650 מיליון דולר ו־205 מיליון דולר בהתאמה — נתון מעודד יחסית להפסד מצרפי של 7.5 מיליארד דולר שהשתיים רשמו שנה קודם לכן.

"ניצול מלא של נמלי הבית"

מהלכי מיזוג, כך נדמה, מסתמנים כפתרון האחרון כמעט עבור חברות התעופה הבינלאומיות הגדולות של ארה"ב, שגם לאחר שנקטו שורה של אמצעים דרסטיים כדי לצמצם את עלויות התפעול שלהן, הפסידו בחמש השנים האחרונות סכום כולל של 29 מיליארד דולר.

איחוד רשת הקווים של שתי חברות תעופה מרחיב את בסיס הלקוחות ומגדיל בכך את ההכנסות. במקביל, הדבר מוציא מהמירוץ גוף מתחרה ואף מוביל לחיסכון בעלויות, משום שמיזוג הפעילות מחייב לייעל את ניהול הצי ומשאבי האנוש. "השוק האמריקאי פשוט אינו יכול לתמוך בחמש חברות תעופה בינלאומיות גדולות", טען כתב התחבורה של "הוול סטריט ג'ורנל" במאמר שפרסם בשבוע שעבר.

ניצני המגמה נזרעו כבר באפריל 2008 אז הודיעה דלתא איירליינס, שנחשבה לחברה השלישית בגודלה בארה"ב, על רכישת נורת'ווסט איירליינס בסכום של 3.1 מיליארד דולר. סוכנות הידיעות "בלומברג" דיווחה בשבוע שעבר כי שתי ענקיות תעופה אמריקאיות נוספות, יונייטד איירליינס וקונטיננטל (השלישית והרביעית בגודלן בארה"ב בהתאמה), החלו אף הן בשיחות מיזוג. איחוד בין השתיים יצור את חברת התעופה בעלת נפח תנועת הנוסעים הגדול ביותר מעל האוקיינוסים האטלנטי והשקט. החברה תחזיק בנוסף בנוכחות רחבת היקף בכמה מנמלי התעופה הגדולים ביותר בארה"ב, בהם אלו של ניו יורק, שיקגו, יוסטון ולוס אנג'לס.

חיסכון בעלויות הוא זה שעמד גם לנגד עיניו של מנכ"ל ענקית התעופה בריטיש איירווייס, וילי וולש, כאשר ניהל את עסקת המיזוג שנחתמה החודש עם חברת התעופה הגדולה בספרד איבריה. וולש מעריך כי החל ב־2015 יביא המיזוג בין השתיים לחיסכון שנתי של 534 מיליון דולר. אולם פרט לחיסכון, ייעול והגדלת ההכנסות, נדמה כי למנכ"ל האירי של בריטיש לא נותרה ברירה אחרת אלא לאחד כוחות עם אחת המתחרות כדי להתמודד עם ענקיות התעופה שקמו באירופה.

לופטהנזה. השתלטה על חברות קטנות יותר, צילום: בלומברג לופטהנזה. השתלטה על חברות קטנות יותר | צילום: בלומברג לופטהנזה. השתלטה על חברות קטנות יותר, צילום: בלומברג

בראש מגמת הקונסולידציה עומדת בשנים האחרונות חברת לופטהנזה הגרמנית, הפועלת בעקביות למזג לתוכה שורה של חברות קטנות יותר. מאז 2005 השלימה החברה בין היתר את רכישת אוסטריאן איירליינס, סוויס השוויצרית ואף רכשה 45% מברסלס איירלינס הבלגית. האחרונה בסדרה זו, לעת עתה, היא חברת התעופה הבריטית bmi המחזיקה ב־11% מזכויות הנחיתה בנמל התעופה הית'רו שבלונדון, נכס ששוויו המשוער הוא מיליארד דולר.

שחקנית מרכזית נוספת היא חברת התעופה אייר פראנס־KLM הממזגת בתוכה את ספינות הדגל של התעופה האזרחית בצרפת והולנד. בשנה שעברה רכשה החברה האירופית 25% מאליטליה וחתמה על הסכם שיתוף פעולה עם דלתא־נורת'ווסט. ברוסיה הורה ראש הממשלה ולדימיר פוטין לאחד את פעילותן של שש חברות תעופה בבעלות ממשלתית, שעמדו על סף פשיטת רגל, עם זו של הגדולה בחברות הרוסיות — איירופלוט.

מיזוג בישראל? טוב לחברות, פחות לצרכנים מבחינת הצרכנים, די בבחינת הקווים הבודדים שבהם ארקיע וישראייר מנסות לתת "פייט" לאל על כדי להוכיח שגם שלוש חברות תעופה קטנות המתבוססות במיץ של עצמן, עדיפות על אחת יסמין גיללכתבה המלאה

נכס אסטרטגי וגאווה לאומית

ניסיונות שיתופי פעולה אסטרטגיים נתקלים, עם זאת, לא אחת בקשיים בירוקרטיים. כך לדוגמא, בחודש שעבר הודיעו ארה"ב והאיחוד האירופי על הרחבתו של הסכם השמיים הפתוחים ביניהן, שנחתם ב־2007. מלבד ביטול ההגבלות לחברות תעופה משני הצדדים, הרשאיות לבחור נתיבים ויעדים בהתאם לביקוש, ההסכם המעודכן כולל שיתופי פעולה גם בתחומים כמו ביטחון תעופה, בטיחות, תחרות, והקלה של המעבר בין המדינות. מנגד, אין התייחסות לנושא הבעלויות, כלומר, הסרת ההגבלה על זכאותה של חברת תעופה אירופית לרכוש נתח שליטה בחברה אמריקאית, או להפך. על אף יוזמות שונות לשנות את המגמה, הרצון של מקבלי ההחלטות לשנות את החוקים הינו חלש למדי. אחת הסיבות לכך היא שחברות תעופה עדיין נחשבות, לפחות בעיני פוליטיקאים, נכס "אסטרטגי" אשר מסיבות של גאווה לאומית מתקשים לוותר על הנכס. נוסף על כך, הצורך לשאת ולתת עם ועדי עובדים לוחמניים כדי לשכנעם להסכים לקיצוצים הבלתי נמנעים בעקבות מיזוג, מעקר לעתים קרובות מראש את הסיכוי להשלמת מהלך מסוג זה.

תגיות