אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Made in China: הצצה לשוק הפרסום הסיני

Made in China: הצצה לשוק הפרסום הסיני

ההוצאות על פרסום בסין יגדלו השנה ב-12%-16%, לעומת אחוזים בודדים בשאר העולם. "כלכליסט" נותן הצצה לשוק הפרסום הצומח ביותר בעולם

21.04.2010, 11:19 | חגי לוי

משקי בית סיניים הוציאו בשנה האחרונה לא פחות מ־890 מיליארד דולר. עד שנת 2020, לפי חברת הייעוץ מקינזי, תגיע סין למקום השלישי בעולם בהוצאות צריכה, אחרי ארצות הברית ויפן.

הוצאות הפרסום בסין, על 1.33 מיליארד תושביה, הגיעו ב־2009 ל־74 מיליארד דולר, והן עתידות לצמוח השנה ב־12%-16% לעומת צמיחה של אחוזים בודדים בשאר העולם. הטלוויזיה היא המדיום הגדול ביותר של מפרסמים בסין, עם הוצאות של 58 מיליארד דולר ב־2009. האינטראקטיב בסין גלגל ב־2009 רק 3 מיליארד דולר, אך הוא עתיד לזנק ל־4.4 מיליארד דולר השנה, בעקבות התבססות האינטרנט בסין ואירועי הספורט ההמוניים שייערכו בחודשים הקרובים. הוצאות הפרסום בעיתונים ובמגזינים בסין הסתכמו ב־2009 ב־9.7 מיליארד דולר.

"כלכליסט" בדק כיצד נראה הקריאייטיב בסין, רגע לפני שהיא עוקפת את גרמניה ומגיעה למקום השלישי בעולם בהיקף הפרסום.

המוצר: אבקת כביסה OMO. משרד הפרסום: Lowe המוצר: אבקת כביסה OMO. משרד הפרסום: Lowe המוצר: אבקת כביסה OMO. משרד הפרסום: Lowe
טורף את הכתמים מהבגד

ברוב מדינות המערב, הפרסומות לסבון כביסה דומות מאוד זו לזו. בדרך כלל הן מבוססות על אותו עיקרון: אפקטיביות בהורדת כתמים. בסין, שבה עבור משפחות רבות מכונות כביסה הן המצאה חדשה מהשנים האחרונות, קטגוריית נוזלי הכביסה היא קרקע בתולית למלחמה קריאייטיבית בין המותגים.

בניסיון להתמודד עם המותגים המקומיים, יוניליוור מקדמת את מותג הפרימיום שלה בסין, הנקרא OMO, בכך שהיא מציגה את הכתמים כמפלצות בוץ מרושעות על הבגד.

כששופינג וג'וגינג נפגשים

"לכל אחד יש סיבה אחרת לצאת לריצה", טוענת המודעה של אדידס, המציגה אשה צעירה הבוחנת את חלון הראווה בחנות שלידה היא חולפת בריצת הבוקר. גם אם ריצות בוקר הן תופעה חדשה יחסית בסין, אדידס מנסה לנכס לעצמה את הטרנד.

המותג: אדידס. משרד הפרסום: TBWA המותג: אדידס. משרד הפרסום: TBWA המותג: אדידס. משרד הפרסום: TBWA

כבר לא הולכים לאיבוד בהימלאיה

בניגוד לקמפיינים פרסומיים אחרים שנוצרים בסין, והמותאמים במיוחד לקהל הסיני, נראה שלמודעה הזו של חברת מוצרי התקשורת מוטורולה שהתפרסמה בשנה האחרונה בסין יש מסר שעובד טוב בכל העולם. אף אחד לא אוהב להסתמך על הוראות שהוא מקבל מאנשים זרים כשהוא הולך לאיבוד - וזה נכון גם בבייג'ינג וגם בבאר שבע. כך מנסה החברה לקדם את המכשיר סלולרי שכולל יכולת ניווט GPS.

המוצר: GPS של מוטורולה. משרד הפרסום: Ogilvy & Mather המוצר: GPS של מוטורולה. משרד הפרסום: Ogilvy & Mather המוצר: GPS של מוטורולה. משרד הפרסום: Ogilvy & Mather

המוצר: נוזל כלים MAO. משרד הפרסום: Bates 141 המוצר: נוזל כלים MAO. משרד הפרסום: Bates 141 המוצר: נוזל כלים MAO. משרד הפרסום: Bates 141
פנג שואי בכיור

נוזל לשטיפת כלים הוא מוצר בייסיק זול ברוב העולם. בסין, לעומת זאת, הפרסומאים מנסים למצב את מותג נוזל הכלים הסיני Mao ככזה שמתחבר לאמנות המזרח, עם קמפיין שמציג קליידוסקופ של מקלות סיניות וכפיות כסף, לצד תמונת המוצר. אלה יוצרות תמונה של פרח לוטוס מרהיב.

המותג: Halls. משרד הפרסום: JWT המותג: Halls. משרד הפרסום: JWT המותג: Halls. משרד הפרסום: JWT
בן לאדן כפרזנטור לסוכריות

 

אין הרבה מדינות בעולם שמעזות להשתמש בדמותו של האדם השנוא ביותר בארה"ב מאז ספטמבר 2001, אבל נראה שהפרסומאים בסין - כמו קובעי מדיניות החוץ שלה - אינם מתרגשים ממה שנחשב לטאבו במערב. הרעיון של הפרסומת: סוכריות המנטה החזקות של Halls ימלאו אותך בקרירות מרעננת, כך שגם מצלמת אינפרה־אדום לא תזהה אותך. אגב, התאגיד האמריקאי קראפט הוא הבעלים של המותג הבריטי.

סקס אפיל מוטורי

מאז ומתמיד משתמשת תעשיית הרכב העולמית במסרים מיניים בפרסומות, בין אם באופן בוטה ובין אם ברמיזות סמויות. הדבר נעשה גם בסין, אולם לא ליצרנית הרכב המקומית צ'רי אלא דווקא למותג וקס לרכב של התאגיד האמריקאי 3M. המודעה מציגה אשה אסייתית מושכת שמתכופפת לעבר מכונית כדי להתאפר, ורואה את ההשתקפות שלה בפח הרכב המבריק.

המוצר: וקס של 3M. משרד הפרסום: FengZeTang המוצר: וקס של 3M. משרד הפרסום: FengZeTang המוצר: וקס של 3M. משרד הפרסום: FengZeTang

לא יורידו מהתינוקת שלך את העיניים

 

סינים אוהבים דמויות אנימציה מצוירות בפרסומות שלהם, בניגוד לפרסומות במערב, המאופיינות בתצלומים ריאליסטיים.

הפרסומת שלפנינו מקדמת חיתולים שמיועדים לפעוטות בני יותר משנה, שגופם גדול מתינוקות בני יומם. הפרסומאים של האגיס בסין בנו קמפיין שמציג אינטראקציה של משיכה מינית בין שני פעוטות.

ספק אם תאגיד קימברלי־קלארק היה מאשר את פרסומת כזו במערב.

המותג: האגיס. משרד הפרסום: Ogilvy המותג: האגיס. משרד הפרסום: Ogilvy המותג: האגיס. משרד הפרסום: Ogilvy

רוכבים על מיליארד בעלי סלולר

גם לישראל יש נוכחות צנועה על מפת הפרסום הסינית: חברת קליפ אין טאץ' מנתניה, המתמחה בהתאמת סרטוני פרסומת למדיה סלולרית, יצרה את סרטון ההשקה לרכב השטח העירוני שהשיקה ב.מ.וו בסין, X1. החברה שלחה את הסרטון ל־15 אלף מנויים בעלי מכשירי סלולר מתקדמים בהתאמה אישית, כדי שהם יעבירו את הסרטון באופן ויראלי. יצרן הרכב הבווארי בחר בחברה הישראלית בגלל העלות הנמוכה יחסית של אפיק המדיה הזה, ולנוכח העובדה שיותר מ־60% מבעלי הסלולר בסין כבר התרגלו לצרוך דרכו תוכן מתקדם.

המותג: BMW. משרד הפרסום: קליפ אין טאץ המותג: BMW. משרד הפרסום: קליפ אין טאץ' המותג: BMW. משרד הפרסום: קליפ אין טאץ

תגיות