אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": האוצר סירב לממן תוכנית החירום בחברת החשמל צילום: יוסי וייס

בלעדי ל"כלכליסט": האוצר סירב לממן תוכנית החירום בחברת החשמל

בחברת החשמל ביקשו מימון לשלב ב' של התוכנית, שנאמד ב־5.6 מיליארד שקל. המימון צפוי להתקבל מהעלאת התעריפים

25.04.2010, 06:58 | ליאור גוטמן

נציגי חברת החשמל בדקו בתקופה האחרונה אפשרות לממן את שלב ב' של תוכנית החירום באמצעות קבלת מענק מקופת המדינה ונענו על ידי האוצר בשלילה, כך נודע ל"כלכליסט". הבדיקה נעשתה בשיחות ומגעים לא פורמליים בין הצדדים. זאת, בצל המאבק בין ההנהלה, האוצר וועד העובדים של חברת החשמל בנוגע לרפורמה המתוכננת.

על השלמת השלב השני בתוכנית החירום של חברת החשמל הוחלט עוד ב־2007. מבדיקת "כלכליסט" עולה שחברת החשמל תזדקק ככל הנראה ל־5.6 מיליארד שקל, סכום עצום במונחי תקציב המדינה. זאת, כדי להשלים הקמת תחנת ייצור שתפעל על גז טבעי וקיטור בהספק של כ־375 מגה־ואט שאליה יתווספו שלוש יחידות קיטוריות קטנות יותר בהספק של כ־125 מגה־ואט כל אחת. תוספת ייצור החשמל שתתקבל נאמדת ב־750 מגה־ואט, כאשר תחילת העבודה של התחנה והיחידות מיועדת ל־2013.

בעקבות כישלון המגעים מימון חלק ב' של תוכנית החירום צפוי להתבצע באמצעות העלאת תעריפי החשמל. לפי ההערכות, התייקרות בשיעור של כ־5% לתקופה של כ־5.5 שנים עשויה לספק את המימון הנדרש להשלמת הפרויקטים האמורים. אפשרות נוספת היא מימון התוכנית על חשבון תחזוקה שוטפת או התפשרות על איכות המרכיבים; או שימוש בהלוואת בעלים — כלומר שימוש בקופת במדינה, מכיוון שכ־99% ממניות החברה מוחזקים על ידי המדינה.

רשות החשמל, שמפקחת ומתווה את אמות המידה של המפעילים בתחום, עשויה להידרש לנושא כבר בימים הקרובים. מליאת רשות החשמל אישרה לפני כשנתיים את מימונו של החלק הראשון של תוכנית החירום, זאת באמצעות ייקור תעריפי החשמל בשיעור דומה לזה שנדרש כיום. המהלך הניב לחברת החשמל כ־2 מיליארד שקל, שעליהם התווספו כ־900 מיליון שקל שניתנו כאשראי ספקים על ידי יצרני הציוד ועוד כ־700 מיליון שקל ממקורות עצמיים של החברה. באמצעות המימון, שהסתכם ב־3.6 מיליארד שקל, מקימה החברה בימים אלה חמש יחידות ייצור חדשות שאמורות לתרום כ־1,000 מגה־ואט.

לפני כשנתיים מסרה רשות החשמל שהיא לא תאפשר ייקור נוסף בלי לבחון את הדברים לעומק. בימים האחרונים התריעו נציגי התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר שהעלאת התעריפים העלתה במקביל באופן משמעותי את הוצאות התפעול שלהם ותקשה את ההתמודדות במכרזים בינלאומיים. חברת החשמל אמורה להוציא את ההזמנות לציוד כבר במאי הקרוב, כך שכל עיכוב עלול להביא למצב שבו תחנות הייצור החדשות לא יהיו מוכנות בזמן ב־2013.

יצוין שבמהלך 2014 מתוכננת עבודת שיפוץ ותחזוקה מקיפה בכמה תחנות ייצור, כך שבמהלך השנה ייגרעו לתקופות מסוימות כ־1,000 מגה־ואט מהיקף ייצור החשמל בישראל. 

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
אין מימון - אין חשמל
במידה ואין מימון מדינה לחברה שנמצאת באחזקת המדינה - איך בדיוק אתם רוצים לממן בניה של יחידות יצור חדשות? העובדה היא שיצרני חשמל פרטיים לא ממהרים לבנות תחנות משלהם במימון עצמי. נשאלת שאלה מדוע? וגם נשאלת שאלה מדוע חברת החשמל אמורה לקחת מימון חוץ ללא קבלת אותם תנאים בדומה לסקטור פרטי להחזרי ההון עבור יצור החשמל! לא צריך לסמוך על חברת החשמל כל עוד יצור חשמל פרטי לא מגיע להקף של-5% מסה"כ הספק מותקן. הרי יצרן פרטי יכול לייצר עד 20% מכל החשמל במשק - הגיע זמן שיעשה את העבודה. וכל עוד אין מימון הקמה לחברה ממשלתית שנוסדה למטרה לספק חשמל ללא קשר לרווח, תשלימו עם השלת העומס בזמני סי הצריכה, אגב לא יקרה כלום - פחות התחממות קדור הארץ! יום טוב.
גיא דמק  |  11.05.10
1.
איזו חוצפה יש לחברת החשמל ולאוצר גם יחד!!
הרצון לסחוט מהאזרח הקטן עוד ועוד כסף, למימון כל מיני צרכים שהם לאו דווקא כפי שמצהירים בחברת החשמל מעוררת חימה. עד שהוזילו לפני כחודשיים את תעריפי החשמל ב - 5% אחרי כל כך הרבה זמן ויש רווחה ולא השתוללות עם מכשירי החשמל, באים מחברת החשמל ורוצים להעלות את התעריפים באותם 5%, שניתנו לנו. עכשיו, איך זה ייתכן? הרי תוכניות נבנות לשנים קדימה ולא בתוך חודשיים נזכרים באיזשהו פרוייקט שדרוג. הניחו לנו לנשום בלי להעלות את תעריפי החשמל ובלי מסים. תנו לנו לחיות!
קוקי  |  25.04.10