אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות הסלולר לא יורשו לקבוע מחיר מינימלי לשיחות צילום: בלומברג

חברות הסלולר לא יורשו לקבוע מחיר מינימלי לשיחות

החלטת משרד התקשורת, לאחר שימוע שהחל בנובמבר 2008, צפויה בקרוב. במועצה לצרכנות טוענים: "התיקון רשלני, ויאפשר לחברות לעקוף את האיסור"

25.04.2010, 10:54 | גילעד נס

במשרד התקשורת מבקשים למנוע מחברות הסלולר לגבות תשלום עבור יצירת השיחה (בנוסף לתשלום עבור דקות השיחה), אך במועצה לצרכנות טוענים כי המשרד אינו מגדיר את האיסור כך שימנע בפועל גביית תשלום כלשהי עבור יצירת השיחה.

בתחילת  2009 הורה משרד התקשורת לחברות הסלולר לשנות את שיטת מדידת אורך השיחה, כך שתתבצע ביחידות של שנייה אחת ולא ביחידות של 12 שניות כמקודם. שינוי זה גרם לחברות הסלולר לירידה מסוימת בהכנסותיהן, כיוון שקודם לכן עיגלו החברות את זמן השיחה כלפי מעלה להשלמת היחידה בת 12 שניות, ואילו לאחר השינוי נגבה מהלקוח סכום המייצג את זמן השיחה בפועל.

מעט לפני כניסת שינוי זה לתוקפו פרסם משרד התקשורת שימוע לחברות הסלולר, שבו בישר להן כי בכוונתו לאסור עליהן גביית תשלום התחלתי בגין יצירת שיחה. כיום לא נגבה תשלום שכזה, אולם במשרד התקשורת חששו כי במטרה לאזן את הפסדיהן כתוצאה משינוי שיטת החיוב, עלולות חברות הסלולר לשנות את מבנה התעריפים ולגבות מחיר קבוע שיצטרף למחיר שיגבה על זמן השיחה בפועל.

ב-28 במרץ השנה הודיע מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, לחברות הסלולר, כי גם לאחר בחינת עמדותיהן של החברות, שהתנגדו למהלך, החליט המשרד ליישם את התיקון לרישיונם ולאסור עליהם גביית "דמי הקמת שיחה". עם זאת, במועצה לצרכנות טוענים כי ניסוח התיקון לרישיון הינו בעייתי, שכן משרד התקשורת מותיר לחברות הסלולר פירצה שאותה יוכלו לנצל כדי לעקוף את איסור גביית דמי הקמת השיחה. כך, למשל, חברות הסלולר יכולות להציע מנגנון חיוב במסגרתו הלקוח משלם תעריף זול יותר לשיחה החל מהדקה השנייה, וכך למעשה ליצור מצב שמחיר הדקה הראשונה, הגבוה משארית דקות השיחה, מגלם בתוכו גם את דמי הקמת השיחה שאותם ייאסר על החברות לגבות באופן רשמי.

על פי הודעת משרד התקשורת לחברות, במקביל ליישום האיסור על גבית דמי הקמת שיחה, הוא מסתפק בדרישה כי תעריף זמן האוויר יהיה קבוע לדקת השיחה הראשונה בלבד, וכך לכאורה מאפשר לחברות ליישם את המעקף שמפניו חוששים במועצה לצרכנות. יתרה מכך – גם בפניית משרד התקשורת לחברות מצוין כי סביר להניח שעלות הקמת השיחה תגולגל על הלקוח באמצעות ייקור תעריפי השיחה או ייקור דמי השימוש החודשיים.

במשרד איפשרו לחברות הסלולר להציג את התנגדותן למהלך עד לשבוע שעבר, כך שישום ההחלטה בפועל עדיין לא בוצע, וייתכן שקבלת עמדת חברות הסלולר או המועצה לצרכנות תעכבו שוב. במועצה לצרכנות מלינים גם על כך שעצם הכרזת השינוי לא פורסמה באתר המשרד ולא הועברה למועצה עצמה, כבעבר.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, טען במכתב שהועבר לשר התקשורת, משה כחלון, כי נוסח התיקון המוצע עלול לסכל את הרפורמות הצרכניות שמטרתן להגביר את התחרות בשוק, משום שתעריפים שונים במהלך השיחה עלולים לבלבל את הלקוח בניגוד לעיקרון השקיפות והפשטות שמנחה את שר התקשורת בביצוע רפורמות אלה.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "על פי תנאי רישיונן, יכולות החברות הסלולריות לקבוע תעריף המשתנה על פני ארכה של השיחה. משרד התקשורת החליט למנוע מהחברות הסלולריות לגבות תעריף עבור יצירת שיחה ולקבוע מחיר מינימום לשיחה. כדי למנוע מהחברות הסלולריות את היכולת לקבוע מחיר הקמת שיחה באופן שיאפשר להן לקבוע מחירים שונים לתחילתה של השיחה, הוחלט לאסור עליהן לקבוע תעריף המשתנה במהלך הדקה הראשונה.

"באשר לפנייתה של המועצה לאסור באופן גורף את שיווקן של תוכניות בהן מחיר השיחה משתנה על פני משך השיחה, נמסר מהמשרדי כי הדבר ייבחן על ידיו, אם וכאשר ישווקו תוכניות כאלה באופן הפוגע ברווחת הצרכן. ההחלטה של המשרד בעניין היא החלטה סופית והחברות התבקשו להגיב רק לנוסח התיקון ברישיון".

תגיות