אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביטוח לאומי והמשטרה - הגופים שזכו למספר התלונות הרב ביותר ב-2009 צילום: גדי קבלו

ביטוח לאומי והמשטרה - הגופים שזכו למספר התלונות הרב ביותר ב-2009

השנה החולפת היתה שנת שיא במספר התלונות שהוגשו לנציבות תלונות הציבור: כ-13,000 תלונות, המהוות גידול של כ-20% לעומת 2008. כ-408 תלונות הוגשו נגד משרד האוצר, יותר מבכל שנה אחרת

28.04.2010, 11:01 | תומר אביטל

המוסד לביטוח לאומי ומשטרת ישראל - אלו הגופים שזכו למספר התלונות הרב ביותר ב-2009. תושבי ישראל הגישו כ-1,109 תלונות נגד הביטוח לאומי, וכ-756 תלונות נגד המשטרה לנציב תלונות הציבור.

נתונים אלו נחשפו הבוקר (ד') כאשר הגיש מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס את דו"ח נציב תלונות הציבור לשנת 2009 ליושב ראש הוועדה לענייני ביקורת של הכנסת, ח"כ יואל חסון.

לפי הדו"ח, שנת 2009 היתה שנת שיא במספר התלונות שהגיעו לנציבות תלונות הציבור: כ-13,000 תלונות המהוות גידול של כ-20% במספר התלונות לעומת השנה הקודמת והכפלה במספר התלונות בחמש השנים האחרונות. מרבית התלונות (23%) בדו"ח עסקו בליקויים הנוגעים לענייני חינוך ורווחה, וכ- 18% מהן עסקו במתן שירות לקוי לציבור. ח"כ זבולון אורלב הגיש כ-18 תלונות מתוך סך הכול של 34 תלונות שמקורן בחברי כנסת.

התעמרות בקשישים וניצולי שואה

כ-408 תלונות הוגשו נגד משרד האוצר, יותר מבכל שנה אחרת. הנושאים העיקריים עליהם הלינו התושבים היו אי-מתן מענה לפנייה, שירות לקוי וליקויים בתשלום החזרי מס.

אחת מהתלונות הוגשה על ידי ניצול שואה לאחר שהמשרד מנע ממנו החזר של מס קנייה ומע"מ על מוצרי חשמל שרכש לו הוא זכאי על פי חוק. בתלונתו לנציבות טען כי הגיש למשרד בקשה להחזר מס בגין טלוויזיה שקנה, ומאחר שאיבד את החשבונית המקורית, הוא צירף לבקשה העתק נאמן למקור של החשבונית המקורית ועליו חתום מוכר הטלוויזיה. המשרד סירב לשלם לו החזר מס בנימוק שהדבר מותנה בהצגת חשבונית מקורית. בעקבות פניית הנציבות ניאות המשרד לאשר את ההחזר. בתלונה אחרת שטופלה, סירבה חברת החשמל להשיב תשלומי יתר ששולמו לפי תעריף שגוי על ידי זוג קשישים. תלונות נוספות מצביעות על טיפול פגום בתיקים רפואיים בבית החולים באיכילוב, אי החזרת דמי ביטוח מביטוח לאומי וליקויים באתרי האינטרנט של משרדי הממשלה.

עליה במספר חושפי שחיתויות במקום עבודתם

יש לציין כי המיתוס שהישראלים אוהבים להתלונן – מוצדק: רק-30% מהתלונות נמצאו מוצדקות. יחד עם זאת, בנציבות מדגישים כי זהו שיעור גבוה בהרבה לעומת המקובל במדינות רבות. בין הגופים ששיעור התלונות המוצדק עליהם היה גבוה עוד יותר מהממוצע בולטים רשות השידור – 55%; אגד - כ- 53%; דואר ישראל - כ-47% ומשטרת ישראל – 43%.

כמו כן הדו"ח חושף כי ב-2009 גדל בכ-50% מספר הפונים לקבלת צו הגנה לחושפי שחיתויות במקום עבודתם. מתוך 63 תלונות שהוגשו הוצאו כ-13 צווים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות