אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סופית: תורשה או סביבה? צילום: אי פי אי

סופית: תורשה או סביבה?

ספר חדש מחבר את הנקודות ומכריע בשאלה הנצחית: האם גאונות היא תכונה מולדת או נרכשת

29.04.2010, 10:18 | שיזף רפאלי

"זה לא שאני כל כך חכם" העיד אלברט איינשטיין על עצמו, "אני פשוט מתמיד". הציטטה האגבית של איינשטיין עמדה במשך עשורים בלב השאלה על מקור הגאונות, ועל האם היא מולדת או נרכשת – כשרבים עדיין מאמינים שגאונות היא תכונה גנטית. The Genius in All of Us, רב־מכר חדש של העיתונאי דיוויד שנק, פוסק לטובת איינשטיין: התמדה, אימון וסביבה תומכת הם הכלים להשגת תוצאות יוצאות דופן.

The Genius in All of Us, רב־מכר של העיתונאי דיוויד שנק, כריכת הספר The Genius in All of Us, רב־מכר של העיתונאי דיוויד שנק | כריכת הספר The Genius in All of Us, רב־מכר של העיתונאי דיוויד שנק, כריכת הספר

גם מלקולם גלדוול, ברב־המכר שלו "מצוינים", מחזיק באותה הדעה לאחר שסקר מאות סיפורי הצלחה, מקלאופטרה עד הביטלס. לפי גלדוול, ישנה נוסחה שאיתה אפשר להיהפך למוזיקאי, ספורטאי או המדען הבולט בדורך, ולדמות המובילה בתחומך. הנוסחה מורכבת מעיתוי לידתך – עליך להיות בסביבות שנות ה־20 לחייך כשהתחום שאתה אוהב זוכה לפריצה הרחבה שלו; ומהתמדתך - עד לרגע הפריצה הרחבה של התחום עליך לצבור עשרת אלפים שעות ניסיון בו. עשרת אלפים שעות ניסיון מקבילות לעשר שנות עבודה, או לשנים אחדות של עיסוק אובססיבי מבוקר עד ערב. לא ידוע הרבה על המטען הגנטי של ביל גייטס ושל סטיב ג'ובס. אבל ידוע ששניהם בני אותו הגיל - 55 - וששניהם היו מכורים למחשבים לפני שבעולם ידעו מה זה. בסוף שנות השבעים, כשהעולם החל להתוודע למחשב האישי, שניהם היו צעירים מלאי מרץ עם ניסיון נדיר שמקביל לעשר שנות עבודה מאומצת.

מלבד מוטיבציה, איזה עוד מסר נושאת הטענה? אשתי אומרת לי, רק חצי בצחוק, שמבחינה אבולוציונית כבר עשיתי את שלי עבור בנינו. לפני שנולדו הורשתי להם את חלקי במטען הדנ"א שלהם, ומעבר לכך אין לי עוד מה לתרום להם. לפי שנק יש לי עוד הרבה מה לעשות. לא נפטרתי מעונשם. אך מה שמרגיע את מי שרוצה להצליח בחיים וחושש מנתוני הפתיחה שלו עשוי לאתגר את הצד השני – הורים, מורים ומנהלים. אחריותנו כהורים רק מתחילה עם יצירת העובר. טיפוח הפוטנציאל נהפך לנטל, שכן סיפור ההצלחה כבר אינו סיפורם של יחידי הסגולה או זוכי מתת האל, אלא של אלה שטופחו היטב. הכישרון של מוצרט וטייגר וודס, כותב שנק, אינו "דבר", משהו שישנו או איננו. זהו תהליך. גם מעולם הניהול המושג "כישרון" צריך להיעלם ולהתחלף במושג "תהליך".

בספרו, ובאתר המלווה (bit.ly9n1dVO), שנק כותב שיש פן פוליטי לוויכוח התורשה והסביבה. המאמינים בתורשה מתייחסים לכישרון כאל משאב נדיר שאינו תלוי בהם. לממשלה, למשל, אין אחריות לטפח את הגאונות, כי או שהיא ישנה או שהיא איננה. אך הגישה שזוכה לאישושים המדעיים, הגישה הליברלית, מטילה את האחריות לטיפוח ההצטיינות על מערכת החינוך והממשלה – שכן התפוקה אמורה לעלות עם ההשקעה. גישה זאת רואה את ההצטיינות לא כמשאב נדיר כמו מרבצי דלק, אלא כמשאב בעל פוטנציאל אינסופי, כמו אנרגיית רוח. היא יקרה להפקה, היא אינה הון שנמצא בבעלותו של מישהו, וככל שננצל אותה יותר, יהיה יותר ממנה.

שנק, מחבר מצליח של רבי־מכר אינטליגנטיים על מחלת האלצהיימר, על בעיית עודף המידע ועל תולדות משחק השחמט, מצליח להכות גלים בספרו החדש, אף על פי שנושא הספר אינו חדש. הוא הופך עצמו לדובר גישת ההשפעה הסביבתית דווקא כשנדמה שהמטוטלת נעה בעוז בכיוון האמונה בכוחה של הביולוגיה – אמונה שזוכה לרבי־מכר משלה. ספר אחד כזה הוא "Blank Slate" ("לוח חלק") של סטיבן פינקר, שעמו שנק מתכתב ואף מתווכח. אכן, לגנטיקה יש השפעה על הכל, הוא כותב, אך היא קובעת מעט מאוד. רוב התכונות האנושיות והיכולות האישיות הן תוצאה של פיתוח, ולא של תוכנית צרובה מראש. הגנים שירשנו נמצאים באינטראקציה מתמדת עם הסביבה, והאינטראקציה היא המולידה את מנת המשכל והכישרונות.

מה שנעים בספרו של שנק הוא העובדה שהוא מתבסס על ממצאים מדעיים שנאספו במשך שנים. חיבור הנקודות של המחקרים והגילויים מסיים את ויכוח התורשה והסביבה, והסיום הזה הוא אופטימי. 

פרופ' רפאלי הוא ראש בית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה: www.sheizaf.rafaeli.net

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
דובר על גנים ודובר על סביבה.... מה עם האינדיווידואל?
הרי גאונות היא כל כולה בחידוש, מקוריות והגדרת ענף אמנותי (במובן הרחב) מחדש... האם כל הטיפוח והמטען הגנטי שבעולם יכולים להקנות אומץ? חשיבה "מחוץ למסגרת" או חזון? לא, כל אלה נובעים מהחוויות האישיות ופרשנותן של האינדיווידואל. אם החזקת בדעת מיעוט ששמה אותך בעמדה בה תוכל רק להפסיד אתה אמיץ קצת יותר (או טיפש תלוי בנסיבות) אם הדעה הזו אומצה ע"י הרוב-ניכנת בכריזמטיות. סטטיסטית ניתן לראות שגאונים גם לרוב סובלים מדיכאון, האם היכולת להתעלות על הכאב מקנה גם כן איזשהו ערך? האם התבודדות (ישוע, ניטשה), שיגעון (ואן גוך, ג'ימי הנדריקס, פול גסקויין, מוצארט...ובעצם כולם), הפרעות אובססיביות (איינשטיין, דגה) או סתם יצר הרס עצמי תורמים ליצירת גאון? מן הסתם אין כל חידוש בספר שכן גאונות שנשענת על גנטיקה ותו לו נקראת סוואנט, ומאידך גיסא, סביבה תומכת יכולה גם לנוון כישרון מולד (ע"ע "ילדי פלא"). בסופו של דבר 11 צודק! גורל... יהא אשר יהא, לא ניתן לניתוח כך שאין טעם לדון בגורמים שיוצרים גאון, פשוט להנות מה"תוצר" הסופי ולדעת לכבד את נפשם הרגישה של בעלי מתת האל (ללא כל סרקזם ומליצה)
שלום ה. שלום  |  10.09.10
13.
דווקא בגלל שהחינוך כל כך חשוב אסור להפקיר אותו בידיהם של הביורוקרטים הממשלתיים
שהדבר היחיד שהם מצמיחים הוא בינוניות. גם נעליים נוחות ומעיל חם זה מאוד חשוב אבל לא נובע מכך שצריך להלאים את ענף הבגדים. הוויכוח תורשה-מול-סביבה לא שייך לוויכוח בדבר הלאמת החינוך. יהא אשר יהא משקלו של החינוך בהצלחה, השאלה כיצד לספק את החינוך - באופן ממשלתי או פרטי - נותרת בעינה.
אלון  |  01.05.10
11.
מוצארט היה גאון בגיל מאיד צעיר ללא הרבה ניסיון, לעומת טצייקובסקי שבגיל יותר יחסית יותר מאוחר
כתב את רוב היצירות הגאוניות שלו, לא צריך ספר בשביל זה התשובה מאד פשוטה אי אפשר לעשות סטיראוטייפ אחד לכול הגאונים לכל גאון והדרך שלו. כשרון מולד קיים כי לא כל אחד שצובר הרבה ידע במוסיקה למשל הופך לבטהובן.. גם אי אפשר להרכיב נתונים ועובדות לכל תחום כאחד..מחשבים וביל גייטס זה לא מקרטני ומוסיקה..
30.04.10
10.
יש הבדל בין להיות גאון לבין להיות מזליסט.
הספר מתאר איך להיות מזליסט: במקרה תצבור 10,000 שעות ניסיון על תחום שאף אחד לא שמע עליו ואז כשהוא פתאום יפרוץ לתודעה אתה תעשה הרבה כסף. מה זה קשור לאיינשטיין? לא יודע. הספר מבלבל בין אנשים ש"עלו על הגל" לבין גאונים. גאונים יוצרים את הגל ולא עולים עליו וזה ההבדל הגדול בינם לבין סתם אנשים עם מזל כמו ג'ובס וביל גייטס, שעם כל הכבוד לשניהם לא עלו על משהו ברמות היסטריות כמו שאיינשטיין או ניוטון עליו עליו וזה נבע סך הכל מקצת יצירתיות ולא משינוי מחשבתי אדיר.
מישהו , ישראל  |  30.04.10
לכל התגובות