אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דב מורן: קשה לגייס בישראל מימון לשלבי השיווק והייצור צילום: יובל חן

דב מורן: קשה לגייס בישראל מימון לשלבי השיווק והייצור

על פי נתוני מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, סך הסיוע הממשלתי לשיווק נאמד בכ-170 מיליון שקל ורק 30% מהסיוע מגיע לחברות הייטק

03.05.2010, 19:49 | תומר אביטל

 "היקף התמיכה בשלב השיווק והמכירות של חברות הייטק עומד על 50 מיליון שקל לשנה, בעוד הסיוע הממשלתי למו"פ בכלל הערוצים עומד על 5.6 מיליארד שקל", כך מחה היום (ב') ח"כ רוברט אילטוב בכנסת. "היקף התמיכה הממשלתית בשלבי השיווק והמכירות זעומה, כספי משלם המיסים יורדים לטימיון"

 

אילטוב, יו"ר ועדת המשנה לקידום ולסיוע לתעשיות עתירות ידע, אמר זאת במהלך דיון שנערך בנושא תמיכת הממשלה במאמצי השיווק של חברות עתירות ידע. בדיון נכחו נציגי משרד האוצר ואגף התקציבים, נציגי משרד התמ"ת ובכירי תעשיית ההייטק הישראלית.

על פי הנתונים שהוצגו בדיון במסגרת מחקר של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי סך הסיוע הממשלתי לשיווק נאמד בכ-170 מיליון שקל ורק 30% מהסיוע (כ-50 מיליון שקל) מגיע לחברות הייטק. ההוצאה למו"פ (מחקר ופיתוח) אזרחי בישראל ביחס לתל"ג היא הגבוהה בעולם, והסתכמה בשנת 2008 בכ-35.2 מיליארד שקל.

לפי נתוני הלמ"ס כ-16% מהוצאה זו מומנו על ידי הממשלה, ומכאן שמדובר באומדן הוצאה של כ-5.6 מיליארד שקל. המסקנה העולה מהמחקר היא שרוב רובו של הסיוע הממשלתי למגזר ההייטק, לרבות מחקר באקדמיה, מיועד לשלבי המו"פ, ומיעוטו הזניח מיועד לשלבי השיווק והפיתוח העסקי.

דב מורן, מנכ"ל חברת מודו, ציין כי נקודת המפתח בהקמת חברות ותעשייה בישראל הינה במעבר בין שלב המו"פ לשלב הייצור והשיווק. לדבריו כיום, מלבד הפער המהותי בסיוע הממשלתי, קיים חוסר משמעותי גם באשראי בנקאי וחוץ בנקאי לתמיכה בשלב זה. מורן ציין כי הבעיה אינה רק של יזמים צעירים וחברות קטנות. גם הוא עצמו, כיזם מוכר ומוערך במשק, התקשה בגיוס אשראי לשלבי הייצור והשיווק.

אסתי פשין, שותפה בקרן Destino Ventures (קרן אנג'לים) ומנכ"לית שדולת ההייטק בהתנדבות, טענה בדיון כי במקביל להגדלת תקציבי השיווק ולאור הירידה הדראסטית בהיקף ההשקעות וגיוסי ההון סיכון, החברות נדרשות לפעול בכלל הערוצים על מנת להגדיל את מקורות המימון העומדים לרשותן. לדבריה, יוזמות לסיוע ממשלתי נופלות שוב ושוב על אוזניים אטומות במשרד האוצר.

ח"כ אילטוב סיכם ואמר כי אין פרופורציה בין ההשקעה הממשלתית בשלבי המו"פ, להשקעה הממשלתית בשלבי השיווק, וקרא להקמת ועדה בין משרדית לבחינת הנושא. אילטוב ציין כי הנושא הוא "בנפשה של התעשייה, ולפיכך אם הממשלה לא תשכיל לפעול במהירות יאלץ הריבון והמחוקק לפעול באופן פרוגרסיבי באמצעות חקיקה".

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
דב מורן לא סבור שהמדינה צריכה לממן גופים פרטיים
הבן-אדם השקיע בחברה שלו למעלה מ- 10 מיליון דולר. הלוואי והיו פה עוד כמה כאלה שמשקיעים באמת בתעשייה. לגבי הצלחת המודו - מי שחושב שמודו ייכשל לא מבין איך מתנהל היי-טק, מה זה עקומת לימוד ומה מודו באמת עושה. אמרו "ייכשל" גם על אמ-סיסטמס והדיסק-און-קי - ההצלחה שם ידועה (וגם מוערכת בעולם...).
ר.נ.  |  04.05.10
לכל התגובות