אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה באמת עומד מאחורי "קמפיין הפרות" לביטול עמלות הבנקים? צילום: יובל חן

מה באמת עומד מאחורי "קמפיין הפרות" לביטול עמלות הבנקים?

המועצה לצרכנות הוציאה חצי מיליון שקל מכספי הציבור על קמפיין לביטול עמלות הבנקים - שנכשל. גורמים בממשלה טוענים שהמהלך נועד לשים את המועצה על המפה, ומציגים התנהלות שמשרתת את משרד התמ"ת והתעשיינים, ולא את הציבור. תגובת המועצה: נמשיך להילחם למען הצרכנים

04.05.2010, 09:49 | תומר אביטל

המאבק הכושל לביטול עמלות הבנקים עלה לציבור חצי מיליון שקל - כמעט עשירית מכלל התקציב השנתי של המועצה לצרכנות. כך נודע ל"כלכליסט". על רקע ההשקעה הגבוהה בקמפיין ביקשה המועצה - וקיבלה - תוספת של 2 מיליון שקל לתקציבה.

המועצה לצרכנות היא חברה ממשלתית הכפופה לשר התמ"ת, והתקציב שלה נקבע בבסיס התקציב הדו־שנתי של הממשלה. בשנה האחרונה מיקדה המועצה את פעילותה במאבק נגד עמלות הבנקים, ויצאה בקמפיין תחת הכותרת "הבנקים חולבים אותך". לצד הפרסום מימנה המועצה גם פעילות יח"צ ולובינג מול קובעי מדיניות. אחד האירועים היותר צבעוניים שיזמה המועצה הוא הפגנה מול בנק ישראל עם פרות אמיתיות. הקמפיין היקר עורר ביקורת מצד ארגוני זכויות בעלי חיים ופעילי איכות סביבה בטענה לפגיעה בפרות. אבל הטענה הרצינית יותר היא על בזבוז הכספים שלא הוביל להפחתת עמלות הבנקים.

אין מדובר רק בקמפיין שלא השיג את מטרותיו: גורם במשרד התמ"ת טוען שהמועצה פעלה בעיקר כדי ליצור תהודה תקשורתית לפעילותה, אף שבכיריה ידעו שזהו "קרב אבוד ובזבוז משווע של כספי ציבור", לשון הגורם. לטענתו, "המועצה עשתה טעות בכל צעד במאבק הזה. הם ידעו מראש שייכשלו, ובכל זאת הלכו ראש בראש עם בנק ישראל". גורמים בממשלה טענו שכל המהלך היה מיותר, מאחר שעוד קודם לכן נערך הסדר חקיקתי מול הבנקים, שבמסגרתו קוצצו עמלותיהם. גורם מעולם הצרכנות תקף את הקמפיין מזווית אחרת: "עמלות הבנקים נמצאות במקום נמוך בסדר העדיפויות. מוזר שהמועצה בחרה להתמקד דווקא בזה, ולא בתשלום לחברות הסלולר".

במועצה לצרכנות מכחישים שהמאבק לביטול עמלות העו"ש נכשל. לדברי גורמים במועצה, הממשלה הורתה לבנק ישראל לקיים עמם דיון בנושא.

אין מדובר בקמפיין יחיד. אחד מחברי הכנסת וגורם מקצועי בוועדת הכלכלה טוענים שהמועצה פעלה לאורך השנה באופן שנראה מנוגד לאינטרס הצרכני, כדי להתיישר לפי רצונותיו של משרד התמ"ת שהיא כפופה לו. לדוגמה, המועצה התנגדה להצעת החוק שהעלה ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) לסימון מוצרי מזון במדבקות טריות שמציגות מתי המוצר מקולקל ומתי הוא ראוי למאכל. ההצעה זכתה לתמיכה של כמה ארגוני צרכנים, אבל המועצה לצרכנות הסתייגה ממנה בטענה ש"חיוב יצרני מזון ותרופות בתג טריות מעלה שאלות כבדות משקל המצריכות דיון מעמיק". ח"כ אילטוב טוען שעד היום לא קיבל הבהרה מהמועצה בנושא. הדיון בהצעת החוק הוקפא. בעניין זה מסרה המועצה: "הדרך הנכונה צריכה להיקבע במסגרת תקן, תוך שימוש בוועדות מומחים".

המועצה גם הסתייגה מפתיחה לתחרות של שוק יבוא החלפים לרכב, בטענה שיבוא חלפים שאינם מקוריים יפגע בבטיחות הנוסעים. בוועדת הכלכלה טוענים שעמדת המועצה תמוהה, כיוון שאנשי מקצוע העידו בפניה שהחלפים יעמדו באותם מבחני בטיחות שנדרשים מהחלפים המקוריים, ושפתיחת השוק תיטיב עם הצרכנים. המועצה הביעה עמדות דומות במהלך הדיונים בכנסת לפתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל, בטענה שלצד הרצון להוזיל את כלי הרכב קיימים שיקולים של איכות ובטיחות.

המועצה לצרכנות נמצאת במקום בעייתי. מצד אחד, האתר שלה גדוש באינפורמציה צרכנית, מחקרים וסקרים. המועצה מתגאה בכך שבשנת 2009 בלבד טיפלה ב־70 אלף פניות בנושאים צרכניים, ונפתחו 23 אלף תיקי תלונות. מצד שני, היא מתמודדת עם גוף ממשלתי אחר שכפוף למשרד התמ"ת - הממונה על הגנת הצרכן. במקביל, כל אחד ממשרדי הממשלה מעסיק ממונה לטיפול בתלונות הציבור. גם ארגוני צרכנים פרטיים נוגסים במעמדה. הבולט שבהם, "אמון הציבור", מנוהל על ידי גלית אבישי שעזבה בטריקת דלת את כיסא מנכ"ל המועצה לפני ארבע שנים על רקע טענות למעורבות פוליטית בעבודת המועצה. אבישי סירבה להתראיין, אך בעבר התבטאה בעניין פעילות המועצה, "שלא פעם סותרת את האינטרס הצרכני". אחריה התפטר על רקע דומה גם היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד יוסי ברג. מנכ"ל המועצה בשלוש וחצי השנים האחרונות הוא עו"ד אהוד פלג, שהגיע מתפקידי ניהול שונים במערכת החינוך.

ראוי גם לציין שבשנה האחרונה עלו יוזמות עצמאיות של צרכנים, שחלקן גם קצרו הצלחה, ללא מעורבות המועצה לצרכנות: צמצום דמי הביטוח לבעלי אופנועים, ביטול המע"מ על הפירות והירקות והסרת היטל הבצורת נוהלו על ידי מטות פרטיים.

בתמ"ת עומדים להקים גוף חדש, רשות הסחר ההוגן, שתחליף את הממונה על הגנת הצרכן ואמורה גם למלא את מרבית משימות המועצה, אך גורמים בתמ"ת טוענים שהגוף הוותיק, שמציין 40 שנה להקמתו, לא ייסגר בקלות.

המועצה: "התקפות חסרות בסיס"

 

מהמועצה לצרכנות נמסר בתגובה: "אנו מקדמים מאבקי חקיקה ומאבקים משפטיים, עורכים תחקירים צרכניים ופועלים להסברה ולחינוך צרכנים. נמשיך בפעילות לטובת צרכנים ולא נירתע מהתקפות חסרות בסיס מצד בעלי אינטרסים. המאבק לביטול עמלות הבנקים הוא מהותי וזוכה לתמיכה ציבורית של 750 אלף איש שכבר חתמו על הצהרת תמיכה. אי אפשר להיאבק בידיים ריקות בבנקים עם תקציבי ענק. נמשיך להיאבק לטובת הצרכנים".

תגיות