אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
די.וי.די: תיבת פנדורה צילום: MCT

די.וי.די: תיבת פנדורה

ההצלחה המדהימה של גרסאות הבלו ריי והדי.וי.די הדו־ממדיות של "אווטאר", 7 מיליון עותקים בארה"ב לבדה, מלמדת שמוקדם להספיד את הקולנוע הביתי. מתברר שהתלת־ממד אינו בהכרח ה־X פקטור שהאולפנים חיפשו

05.05.2010, 09:37 | אמיר שוורץ

"אווטאר" עושה זאת - או יותר נכון, ממשיך לעשות זאת - שוב. הבלוקבסטר של ג'יימס קמרון, שהכניס עד כה יותר מ־2.7 מיליארד דולר בבתי הקולנוע ברחבי העולם, כובש כל חלקה גם בשוק הקולנוע הביתי. גרסת הבלו ריי הדו־ממדית שלו, שהושקה ברעש גדול לפני כשבועיים בארה"ב במה שהוכתר כ"יום פנדורה" (על שם הכוכב שעליו מתגוררים היצורים של קמרון), נמכרה עד כה בכ־3 מיליון עותקים, לצד 4 מיליון עותקים בדי.וי.די, שהכניסו יחד כ־130 מיליון דולר, רק בארה"ב.

בשבוע שעבר הגיעה גרסת הבלו ריי גם לבריטניה. יותר מ־222 אלף עותקי בלו ריי נחטפו ביום אחד מהמדפים, יותר מכל מה שמכר "האביר האפל", מחזיק השיא הקודם, בשבוע הראשון לצאתו. בישראל, שבה יצאו גרסאות הבלו ריי והדי.וי.די של הסרט (יבוא: אן.אם.סי־יונייטד) בסוף השבוע האחרון, המספרים צנועים יותר, אך גם כאן מדובר בהצלחה מרשימה; "אווטאר" מכר כ־35% יותר מ"האביר האפל".

בעידן ההורדות מהרשת, מדובר בקצב מכירות כמעט בלתי נתפס, המעיד שאולי עוד מוקדם להספיד את השוק הביתי, המשמש כאפיק הכנסות משני אך חשוב למדי לאולפנים הגדולים. אך יש גם מי שאינו מאושר מהמגמה, המסמלת אולי את תקרת הזכוכית הכלכלית של "אווטאר". "אווטאר" הפך לסרט המצליח בכל הזמנים, ולאחד מהאחראים לשנה הרווחית ביותר בתולדות הוליווד (יותר מ־10 מיליארד דולר) בזכות השימוש המוצלח בטכנולוגיית התלת־ממד, וזאת בלי לספק עלילה מרתקת או איכויות משחק מרשימות (והדברים אינם משתנים במעבר לצפייה הביתית הדו־ממדית, המהנה כשלעצמה).

מפיקי "אווטאר" עמלים כעת על גרסת התלת־ממד הביתית, שאמורה לצאת לקראת סוף השנה, כחלק מפסטיבל הקניות לקראת הכריסמס, אך במגזין "PC World" מעט סקפטיים בנוגע להצלחתה העתידית. "אם אנשים רצו לקנות את גרסת הדו־ממד הזולה", הם שואלים שם, "מי מבטיח למפיק ג'ון לנדאו ולבמאי ג'יימס קמרון שהם יעשו זאת שוב כשתושק הגרסה החדשה, המצריכה מסך ביתי תואם ויקר למדי?".

כבר 60 שנה שהקולנוע הציבורי והביתי מנהלים ביניהם קרבות מאספים, כשהטכנולוגיה של הראשונים מנסה לנצח את השימושיות של האחרונים. כשהצופים עברו לפרברים ונטשו לראשונה את האולמות בשנות החמישים, האולפנים השיבו להם עם סרטים במסך רחב; באמצע שנות השבעים היה זה "מלתעות", שהפך לבלוקסטר הראשון ולתשובה האולפנית ללהיט החדש דאז, הווידיאו הביתי; וכיום התלת־ממד מנסה להוכיח שחוויית הצפייה הביתית מתגמדת לנוכח האפקט שיוצרים המשקפיים המיוחדים. העובדה ש"אווטאר" מצליח כל כך בבית, ובלי תלת־ממד, מוכיחה שבהוליווד יצטרכו לחשוב על פתרון חדש כדי למשוך עוד צופים לקולנוע.

תגיות