אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": מחיר הליסינג של מכוניות מיני אירופיות ירד בגלל היורו

בלעדי ל"כלכליסט": מחיר הליסינג של מכוניות מיני אירופיות ירד בגלל היורו

חלק מחברות הליסינג הורידו את עלויות החכירה למעסיקים, בעקבות ירידה של 14% בשער היורו לעומת השקל מתחילת השנה

11.05.2010, 07:01 | שרון ביידר

הירידות בשער היורו, בשיעור של כ־14% מתחילת השנה, לא הורגשו בכיסם של רוכשי המכוניות הפרטיים, אך חוכרי המכוניות האירופיות נהנים מירידה בעלויות החכירה. ל"כלכליסט" נודע שבשבועות האחרונים הפחיתו כמה חברות ליסינג את עלויות החכירה למכוניות שיבואניהן רוכשים אותן מהיצרן ביורו, במיוחד בפלח מכוניות המיני.

בתלוש השכר של כל עובד המחזיק רכב צמוד קיימים שני תשלומים שמתווספים לשכר ברוטו: הראשון הוא שווי השימוש - סכום זה, אשר נגבה על ידי מדינת ישראל אמור לייצג את הסכום שהרשויות היו אמורות להכניס לכיסן אם הרכב היה בבעלותו של העובד. הסכום השני הוא שווי המעסיק. סכום זה נגבה ישירות על ידי המעסיק ומגלם בתוכו את הסכום שחברת הליסינג גובה מהמעסיק עבור השימוש במכונית. עם הירידה החדה בשער היורו העניקו יבואני הרכב לחברות הליסינג הנחות נאות על המכוניות, ואילו חברות הליסינג העבירו את ההנחות אל הגופים שבהם עובדים הצרכנים הסופיים, שמחזיקים ברכב הצמוד. כתוצאה מכך חוו הצרכנים הסופיים הפחתה בעלויות שווי המעסיק.

מדוע ההנחה מתבטאת אך ורק בכיסם של מחזיקי מכונית הליסינג? הסיבה לכך היא שיבואני הרכב לא מפחיתים את המחירים הרשמיים של המכוניות, כלומר מחיר המכירה ללקוחות הפרטיים, כדי לא לפגוע בערכן של המכוניות המרכיבות את ציי חברות הליסינג. אך חברות הליסינג, שהיבואנים חפצים ביקרן, מקבלות את ההנחות שנובעות מפערי שערי המטבע. יתרה מזאת, שווי השימוש החודשי, אשר נגזר כאחוז קבוע ממחירה של המכונית הצמודה, לא הושפע כלל מירידת שערי היורו, מכיוון שהוא מחושב לפי מחירוני הרכב הרשמיים של היבואנים.

המצב החדש, לדברי גורמים בענף הליסינג, הפך את הקערה על פיה ויצר מציאות שבה מכונית מתוצרת אירופה הפכה זולה יותר לרכישה עבור חברת הליסינג מהמקבילה הקוריאנית או היפנית שנרכשת ביין ובדולר. עם זאת, בתחום המכוניות המשפחתיות, לטענת הגורמים, הפער בין מכוניות אירופיות למכוניות מאסיה הצטמצם, אך עדיין יש יתרון במחיר למכוניות מאסיה.

בתחום מכוניות המיני יש שתי דוגמאות בולטות לשינוי המגמה. ממחירון של שתי חברות ליסינג גדולות שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שניסאן מייקרה המיוצרת בבריטניה מוצעת במחיר ממוצע של כ־2,050 שקל בחודש, לעומת מחיר של כ־2,200 שקל בתחילת השנה. פיאט פנדה ידנית מוצעת ללקוחות הליסינג במחיר חודשי של כ־1,700 שקל לעומת מחיר של כ־1,900 שקל בחודש ינואר.

 

מסוכנות מכוניות לים התיכון, יבואנית פיאט, נמסר: "כאשר חברת ליסינג רוכשת מהיבואנית את הרכב, היבואנית רשאית להציע את המכונית ללקוחותיה בכל סכום הנראה לה". מקרסו, יבואנית ניסאן, נמסר: "לשמחתנו הרבה, חברות הליסינג הורידו את התשלום החודשי של המייקרה לציבור הלקוחות. עם זאת, המייקרה היא מסוג כלי הרכב שלא מוצעים בעסקאות ליסינג".

תגיות