אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביקורת נגד שר האוצר: "הגדלת התקציב תחייב דחייה בהפחתת המסים" צילום: אלכס קולומויסקי

ביקורת נגד שר האוצר: "הגדלת התקציב תחייב דחייה בהפחתת המסים"

הפרופסורים נתן זוסמן ואביה ספיבק: הפחתות המס יביאו לזינוק בגירעון בתקציב, ולא יאפשרו את מימוש הכלל הפיסקאלי שאישרה הממשלה

11.05.2010, 11:15 | אמנון אטד

"אם המשך הרפורמה במס הכנסה והגירעון המתוכנן בתקציב יישארו ללא שינוי, יהפוך הכלל הפיסקאלי החדש לחישוב הגידול בהוצאות הממשלה לאות מתה". כך עולה ממחקר חדש שערכו הפרופסורים לכלכלה נתן זוסמן ואביה ספיבק, במסגרת התוכנית לכלכלה וחברה של מכון ון ליר בירושלים.

הכלל הפיסקאלי קובע בכמה רשאית הממשלה להגדיל את הוצאותיה. לאחרונה אישרה הממשלה את הצעת האוצר לשנות את הדרך שבה גדל התקציב: במקום תוספת בשיעור קבוע, יגדל התקציב מדי שנה לפי כלל חדש, שיחושב לפי נוסחה ידועה מראש.

זוסמן וספיבק טוענים כי "הכלל החדש מבטיח ולא מקיים": לדבריהם, בשנים 2011–2012 הכלל החדש יתיר לממשלה להגדיל את התקציב בשיעור ריאלי של 2.66% - אלא שהפחתות המסים המתוכננות בשנים אלה לא יאפשרו הגדלת התקציב בשיעור זה, כיוון שהגירעון בתקציב יזנק בשיעור גדול בהרבה מהשיעורים המצוינים בתוואי הגירעון הפוחת שאישרה הממשלה (3% מהתוצר ב־2011 ו־2% ב־2012).

ביום עיון בנושא עיצוב תקציב המדינה לשנים 2011–2012, שנערך אתמול במכון ון ליר, הציעו השניים כלל פשוט יותר שגיבשו, ולפיו הוצאות הממשלה יגדלו מדי שנה ב־3%, ריאלית. נטל המס כאחוז מהתוצר יוקפא ברמתו ב־2008, שהיתה נמוכה מהרמה הממוצעת במדינות ה־OECD. לדבריהם, כלכלנים בארץ ובעולם - ובהם גם ממוסדות מרכזיים כמו קרן המטבע הבינלאומית וארגון ה־OECD - נוטים להסכים כי ברמות המס הנוכחיות בישראל, הפחתת המסים לא צפויה לתרום לצמיחה.

לדברי זוסמן וספיבק, הגידול המוצע על ידם בהוצאות הממשלה נמוך מהצמיחה הממוצעת של התוצר, ולכן יש בו מידה של ריסון בהוצאות הממשלה בטווח הארוך. לעומת זאת, בשנים שבהן הצמיחה נמוכה מ־3%, הגידול בהוצאות הממשלה יתרום ליציאה מההאטה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות