אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
להצטרף ל"תקופת ניסיון"? צילום: Duke Photography

להצטרף ל"תקופת ניסיון"?

כשאנחנו מגיבים להצעות מעין אלו של חברות עסקיות, אנחנו לא מביאים בחשבון את החולשות שלנו, ולא שוקלים עד הסוף את הטרחה העתידית שתהיה מנת חלקנו כשנרצה לבטל את השירות. למעשה, אפשר לומר בביטחון שמה שנתפס כתקופת ניסיון "חסרת סיכון" עלול להתגלות כמסוכן במיוחד

13.05.2010, 10:53 | דן אריאלי

פרופסור יקר,

אני תוהה לגבי החברות שמציעות: "נסו בחינם לחודש, ואם תרצו תתקשרו לבטל". אני אישית תמיד מסרב כי אני מפחד מהמענה הקולי שיתיש אותי כשאתקשר לבטל. אבל האם, כעיקרון, זה יכול להשתלם?

אהרון

שלום אהרון,

כמוך, גם אני משתדל להיזהר מהצעות ל"תקופת ניסיון בחינם". הרבה חברות עסקיות יודעות שאנחנו אנשים חשדנים, ושאנחנו מחפשים את החסרונות בכל עסקה שמציעים לנו. לכן הן משתמשות במילת הקסם "חינם" שנותנת לנו את ההרגשה שאין לנו מה להפסיד, ושמציעים לנו חוויה שאין לה לא עלות ולא סיכונים.

החברות גם יודעות שכאשר  אנשים מתרגלים לקבל מוצר או שירות, בין אם מדובר במינוי למגזין, חבילת כבלים או ספה לסלון, הם מתחברים אליו ומתחילים להרגיש כאילו הוא חלק מהם , וקשה להם יותר לוותר עליו. בכלכלה ההתנהגותית קוראים לזה "אפקט תרומה", ובאנגלית "Endowment effect".

מגזינים. אנשים מתרגלים למוצר ומרגישים שהוא חלק מהם, צילום: shutterstock מגזינים. אנשים מתרגלים למוצר ומרגישים שהוא חלק מהם | צילום: shutterstock מגזינים. אנשים מתרגלים למוצר ומרגישים שהוא חלק מהם, צילום: shutterstock

כשאנחנו מגיבים להצעות האלה, אנחנו לא מביאים בחשבון את החולשות שלנו, ולא שוקלים עד הסוף את הטרחה העתידית שתהיה מנת חלקנו כשנרצה לבטל את השירות. ואכן, כשמגיע זמן הביטול, נכנסת לפעולה עוד חולשה שלנו - הדחיינות, במיוחד כשאנחנו יודעים שבצד השני מחכה לנו מענה אוטומטי מורכב ומסובך, ולאחר שנמתין לא מעט זמן נעבור לנציג שירות שיבזבז לנו עוד זמן בניסיון לשכנע אותנו לא לבטל.

הטריק השלישי שבו חברות משתמשות לעתים הוא רישום אוטומטי. מכיוון שרוב האנשים לא בודקים כל חיוב לגופו בחשבון כרטיס האשראי שלהם, חיובים מסוג זה יכולים להופיע ללא הפרעה במשך חודשים, וכשמנסים לבטל אותם אחר כך מבזבזים הרבה זמן והרבה עצבים, ולא תמיד מצליחים. קרה לי דבר דומה לפני כמה שנים, כשמישהו השתמש בכרטיס האשראי שלי כדי לשלם את דמי המינוי לספקית האינטרנט שלו. עברו שמונה חודשים עד שעליתי על זה, ועברו עוד שלושה חודשים ואין ספור שעות בשיחות טלפון כדי לבטל את החיובים. אז כן, אפשר לומר בביטחון שמה שנתפס כתקופת ניסיון "חסרת סיכון" עלול להתגלות כמסוכן במיוחד.

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
הרעיון צריך להיות...
אולי מישהו ירים את הכפפה, ארגון צרכנים או גוף אחר שבאמת הציבור בראש מעייניו: תקופת ניסיון? בכיף למה לא, אולי זה יתאים לי, אבל.... בתום תקופת הניסיון הכל חוזר לקדמותו, אתם לא ממשיכים לחייב, ואם אני אחליט אתקשר אליכם להמשך השירות-בטוח שאז אגיע למענה אנושי ולא למענה קולי, מה דעתכם???
רינת , הוד השרון  |  15.05.10
3.
האצלתי על אישתי את כל הסמכויות,לטיפול בחברות השרותים השונות,אני פשוט הרמתי ידיים!!
מי שמצלצל אלי ומנסה לשכנע אותי לעבור אליו,אני נפטר ממנו בשניות,אני פשוט אומר שאשתי מטפלת בהכל.אחר כך אני מגחך לי בסתר שאני רואה את עשרות הטלפונים,מאיילים,פקסים שרצים בינה לבין החברות השונות שיחות הטלפון העצבניות" אם הייתי חי לבד,לא הייתי מנוי על כלום.חוץ מאינטרנט שם אפשר לקבל הכל כמעט.רדיו טלויזיה,עיתונות,אקטואליה,וכל אינפורמציה.אני לא צריך אינטרנט מהיר,רק אם אנימקבל אותו בחינם.אם המחוקקים לא יתערבו החברות ימשיכו להתעלל האזרח הקטן.הבעייה שהמחוקקים עדיין לומדים את הסוגיה.רוב המחוקקים אינם ברמה והידע כדי להבין את הטריקים המלוכלכים של החברות שזה על גבול הפלילי.
יוסי ג , מרכז  |  15.05.10
1.
יש לי רק בעיה אחת עד כמה שזכור לי אסורה המשכיות אוטומטית
גם לי כמובן כמו הרוב קרה מקרה דומה אך מאחר שאני בודק חיובים כל חודש יכולים לעבוד עלי רק פעם אחת ומיד אני מבטל את כרטיס האשראי ושולח להם פקס על הביטול ומנסה לדבר איתם טלפונית למרות שלרוב הם משיגים אותי בזאת כך שהם יחפשו אותי אני לא ארוץ אחריהם וזה עובד לא רע
hawk , מרכז  |  14.05.10