אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קניון לכל דורש צילום: צביקה טישלר

קניון לכל דורש

הרוויה בשוק אינה מפחידה את חמש קבוצות הקניונים הגדולות בישראל, שממשיכות לפתוח מרכזי קניות תחת כל עץ רענן

13.05.2010, 10:00 | מיכל תוסייה כהן

מליסרון: "חניות ורודות, דלתות לנכים והחלפת מגנומטר"

מנכ"ל: משה רוזנבלום

בעלים: עופר נכסים (71.5%), אבי לוי (3.1%), ל.י.ן השקעות (1.1%) והציבור

קניונים בולטים: ביג באר שבע, קנין רמת אביב, קניון רננים, קניון סביונים, קניון חוצות המפרץ, מתחם הקריון

 

משה רוזנבלום, צילום: תומריקו משה רוזנבלום | צילום: תומריקו משה רוזנבלום, צילום: תומריקו

 

רכישת קניונים קיימים

"אנחנו מחפשים קניונים לקנייה או מקומות לבניית קניון באופן קבוע. זו המהות שלנו", אומר משה רוזנבלום, מנכ"ל מליסרון. "תמיד נשמח למצוא את הקניון האטרקטיבי".

חדשנות

"אני כל הזמן חושב איך להפוך את הקניון נגיש יותר ללקוחות, ובשביל זה צריך לחדש", אומר רוזנבלום. "לדוגמה, חלמתי בלילה על רעיון והחלטתי ליישם חניה מיוחדת לאמהות עם עגלות תינוק. אלו חניות ורודות שקרובות לכניסה לקניון. כמו כן, נושא נגישות הנכים לקניון קרוב מאוד ללבי ולכן החלטתי לקחת אותו צעד אחד קדימה ולבנות דלתות חשמליות בכל שירותי הנכים. בדרך כלל זוהי דלת רגילה, והם צריכים להזיז אותה קדימה ואחורה, וזה מאוד קשה להם. כך יהיה להם נוח ואהיה הראשון שעושה את זה בארץ. אני גם הולך להתאים את המעליות, שיהיו יותר נוחות לנכים. אני רוצה להוציא את המגנומטר שבודק אנשים בכניסה ולהכניס אלטרנטיבה יותר נעימה למבקרים. קיבלתי הרבה תלונות על כך שהמגנומטר לא נעים לאנשים שלא אוהבים שהוא נוגע בהם, ולכן את זה צריך לשנות".

תמהיל ומגוון חנויות

"אנשים חושבים שתמהיל ומגוון הן מילים נרדפות, אבל זה לא נכון. מגוון הוא לדאוג שיהיו סוגים שונים של מוצרים ללקוחות כמו אופנת נשים, אופנת גברים, הנעלה ותכשיטים. תמהיל משמעותו לדעת כמה צריך להיות מכל דבר כדי שהקניון יתאים לדרישת הלקוח. תמהיל נכון ומגוון נכון מגדילים את כמות המבקרים בקניון והופכים אותו לקניון אטרקטיבי, כך שהפדיון של החנויות עולה".

עיצוב פנים

"עיצוב פנים הוא תורה שלמה, והעיצוב הנכון יגדיל את תנועת הלקוחות והצריכה. לדוגמה, יש כמה עקרונות פשוטים כמו תאורה וריח. אנשים תמיד יידעו איפה נמצא הסופר־פארם בקניון, כי הוא מואר ואנשים נמשכים למקומות מוארים. כמו כן, אנשים עוצרים או מאטים כשהם עוברים ליד מקום עם ריח טוב כמו בתי קפה או חנויות כמו ללין. צריך לדעת איך לסדר את המקומות הללו בקניון כך שהם יפעלו באופן אפקטיבי".

פעילויות בקניון

"בכל קניון אנחנו מתאימים את הפעילות לאוכלוסייה. לדוגמה, בקניון רננים ברעננה הבאנו תערוכה של חנוך פיבן שמאוד הצליחה. בקריון עשינו פרויקט 'שיק ושוק', שבו צילמנו אנשים וחילקנו אותם למי שמתלבש יפה ומי שפחות. זו גם היתה הצלחה גדולה".

קניון רננים, צילום: עמית שעל קניון רננים | צילום: עמית שעל קניון רננים, צילום: עמית שעל

 

קניוני ישראל: "במשא ומתן לרכישת קניונים נוספים"

 מנכ"ל: יוסי צבי

בעלים: ליאו נואי (55.7%), פויו זבלדוביץ' (15.6%) והציבור. קניונים בולטים: גרנד קניון חיפה (70% של קניוני ישראל, 30% של גד זאבי), הקניון הגדול בפתח תקווה, קניון רחובות, ביל"ו סנטר (72% של קניוני ישראל, 28% של חברת הראל), קניון השרון בנתניה

יוסי צבי, צילום:  יניב סופר יוסי צבי | צילום: יניב סופר יוסי צבי, צילום:  יניב סופר

הקמת קניונים חדשים

"אנחנו מנסים לאתר מיקומים מתאימים וטובים להקמת קניונים חדשים באופן קבוע. יש כמה קניונים שאנחנו בונים בימים אלו, כמו הגרנד קניון בבאר שבע על שטח של 45 אלף מ"ר בשיתוף אלי להב (50%–50%). גם הגרנד קניון באשדוד, שישתרע על שטח של 40 אלף מ"ר, נמצא בתכנון".

רכישת קניונים קיימים

"רכישת קניונים בנויים היא דרך מהירה יחסית לצמוח ולהתפתח, ורק עכשיו אנחנו מסיימים את רכישת קניון סירקין בפתח תקווה מבנק דיסקונט ב־85 מיליון שקל. אנחנו נמצאים במשא ומתן לרכישת קניונים מרכזיים נוספים. הידע שצברנו מאפשר לנו להשביח את הקניון באמצעות הכנסת שוכרים איכותיים, שינויי תמהיל העסקים וכדומה".

רכישת קניונים בחו"ל

"אף על פי שמספר הקניונים בישראל מתקרב לרוויה, אין פירוש הדבר שלא נתרחב לחו"ל".

הרחבת קניונים קיימים

"אנחנו מזהים את הקניונים המוצלחים שלנו וביקושים לשכירת שטחים נוספים, ופועלים רגולטורית כדי לקבל אישורים לזכויות בנייה נוספות. את הקניון הגדול בפתח תקווה נרחיב ב־8,000 מ"ר, בקניון רחובות יתחילו בקרוב עבודות להוספת 7,000 מ"ר של שטחי מסחר, ובגרנד קניון בחיפה מתווספים בימים אלו 3,000 מ"ר שטחי מסחר. בשנים הקרובות נוסיף עשרות אלפי מ"ר לקניונים הקיימים שלנו, כיוון שהתשואה על הגדלת קניון גבוהה על פי רוב מהקמת קניון חדש. דמי השכירות שאנחנו גובים אחרי הרחבות גבוהים יחסית, בגלל הצלחתו המוכחת של הקניון".

שיתופי פעולה

"יש לנו הכנסות גם משימושים נוספים בשטח הקניון. במסגרת שיתופי פעולה עם גורמים שונים אנחנו מביאים את הפלטפורמה הנדל"נית (שטח הקניון), והגורמים משלמים לנו עבור השימוש בשטח. הפעילויות גם מובילות לכניסת אנשים נוספים לקניון".

כוח אדם איכותי

"אנשים טובים זה מנוע צמיחה אמיתי. אני מאמין שיש חשיבות רבה מאוד לכוח אדם איכותי בארגון, ולכן אני מביא מנהלים טובים ומעשיר אותם בידע. אני גם דואג לאווירת משפחתיות בין כל העובדים כדי שיזדהו עם הערכים והצרכים של הארגון".

גזית גלוב ישראל: "קצב בנייה של 20 אלף מ"ר בשנה"

מנכ"ל: רונן אשכנזי

בעלים: גזית גלוב (75%) ורונן אשכנזי (25%). קניונים בולטים: G כפר סבא, G סינמה סיטי ו־G רוטשילד בראשון לציון, G צמרת, G בעמק

רונן אשכנזי, צילום: יקיס קידרון רונן אשכנזי | צילום: יקיס קידרון רונן אשכנזי, צילום: יקיס קידרון

פיתוח קרקעות

"אנחנו קונים קרקעות ומפתחים אותן", אומר רונן אשכנזי, מנכ"ל גזית גלוב. "כבר בשנה הקרובה אנחנו מתעתדים לפתח קרקעות באילת, ולהקים מרכז מסחרי ומלון על הטיילת. אנחנו מתכננים גם להקים מרכז מסחרי ובניין משרדים ברמת אביב, שבנייתם תתחיל השנה. כמו כן נבנה מחדש את מרכז חורב בחיפה ונערוך לו שיפוץ מקיף. נוסף על כך, אנחנו בוחנים אפשרויות לרכישת קרקעות נוספות במהלך השנה הקרובה".

פיתוח קניונים קיימים

"כמעט בכל מרכז יש לנו זכויות בנייה. נרחיב השנה את המרכז שלנו ביקנעם, ואנחנו בודקים את האפשרות להרחיב גם את המרכז בראשון לציון. כל שנה אנחנו בונים בממוצע 20 אלף מ"ר חדשים במרכזים קיימים, וזה ימשיך להיות קצב הבנייה גם בשנת 2010".

קידום מכירות בקניון

"אנחנו דואגים שתמהיל החנויות בקניון יהיה התמהיל הנכון. הכיוון הוא להפוך את הקניון למרכז בילוי. ב־2007 שמנו דגש על הפיכת הקניון למקום שאליו מגיעים כדי לבלות, ומגמה זו רק הולכת ומתעצמת. בהתאם לכך דאגנו שבמרכז החדש בכפר סבא יהיו 15 בתי אוכל ובתי קפה. גם בסינמה סיטי בראשון לציון יש כ־15 בתי קפה ומקומות בילוי, כדי להפוך אותם לעוגן המרכזי של הקניון. היינו הראשונים שזיהו את הטרנד הזה, וזה הוכיח את עצמו".

פאר נדיר, צילום: אוראל כהן פאר נדיר | צילום: אוראל כהן פאר נדיר, צילום: אוראל כהן
קבוצת עזריאלי: השקעה ברשתות וכרטיס מועדון

 מנכ"ל קניוני עזריאלי: פאר נדיר

בעלים: דוד עזריאלי. קניונים בולטים: קניון עזריאלי תל אביב, קניון מלחה, קניון איילון, קניון עזריאלי בנגב, קניון עזריאלי בחיפה

השבחת רשתות ותמהיל חנויות

בעזריאלי מחזיקים באסטרטגיה מסחרית של השקעה ברשתות שבהן הם רואים פוטנציאל צמיחה, כדי לשפר את התמהיל של הקניון ולהגדיל את הפדיון. דוגמה לכך היא רשתות הבגדים רנואר ולוצ'י. בשני המקרים, קניוני עזריאלי היו הפלטפורמה הנדל"נית שאפשרה לרשתות לצמוח למספר חנויות גבוה במיקומים אטרקטיביים.

כעת חתמה הקבוצה הסכם גם עם חברת קרוקס להקמת שבע חנויות בגדים בקניונים השונים. כמו כן, בעזריאלי מקפידים לשפר באופן קבוע את תמהיל החנויות, כך שיהיו חנויות מכל הסוגים בקניון, תוך מתן תשומת לב למגמות אופנה עולמיות. עזריאלי היה בין הראשונים בארץ שהכניס את רשת H&M וגאפ לקניונים שברשותו.

בנייה ורכישה של קניונים

בימים אלה בונה קבוצת עזריאלי קניונים חדשים בקריית אתא ובעכו. הנהלת הקניון פועלת באופן קבוע כדי למצוא מרכזי קניות אטרקטיביים לקנייה. הקבוצה אינה מחזיקה קניונים בחו"ל, אך זהו בהחלט מהלך עתידי אפשרי.

מגדלי עזריאלי, צילום: גלעד קוולרצ מגדלי עזריאלי | צילום: גלעד קוולרצ'יק מגדלי עזריאלי, צילום: גלעד קוולרצ

כרטיס מועדון

לפני שנה השיקו בקניוני עזריאלי כרטיס מועדון שהוא גם כרטיס אשראי של לאומי קארד. שנה אחרי ההשקה הוא כולל 75 אלף חברים. הכרטיס נתפס כמנוע צמיחה חשוב לקבוצה, שכן הוא מציע הנחות משמעותיות לחברי המועדון.

בנייה בקניונים קיימים

עזריאלי מנצלים היתרי בנייה בקניונים קיימים כדי להגדיל את שטחי המסחר. בימים אלו מתכננים בעזריאלי לבנות קומה שנייה בקניון איילון כדי להוסיף עוד חנויות. גם בקניון בבאר שבע הוצאו בתי הקולנוע ומשפצים אגף בקניון לחנויות חדשות.

פעילויות בקניון

לעזריאלי יש פעילויות קבוצתיות לאורך כל השנה כדי למשוך קונים, ומפורסמת שבהן היא ה"שוקינג סייל" - אירוע שבמסגרתו יש הנחות גדולות במשך שלושה ימים בכל חנויות הקניון. אירועים אלו מעלים את פדיון חנויות הקניון פי שלושה ומושכים מספר כפול של מבקרים. כמו כן, חלק מהפעילויות הן במסגרת שיתופי פעולה מסחריים. לכבוד שבועות מתכננים בעזריאלי פסטיבל גבינות עם גבינות גד.

ביג: "ייצור חשמל ובניית קניונים בחו"ל"

 מנכ"ל: איתן בר זאב

בעלים: יהודה נפתלי (50.5%), רוני נפתלי (26.2%), איתן בר זאב (7.2%) והציבור

קניונים בולטים: ביג באר שבע, ביג כרמיאל, ביג פולג, ביג אילת, ביג קריות

איתן בר זאב איתן בר זאב איתן בר זאב

הקמת קניונים חדשים

"לפני כמה שנים קנינו שבע קרקעות כדי להקים עליהן מרכזי קניות. מנוע הצמיחה המרכזי של הקבוצה הוא הקמת מרכזי קניות. בקריית שמונה הבניין כבר גמור. עד סוף 2013 ייפתחו ביג אשדוד, ביג אשקלון, ביג פרדס חנה, ביג פאשן בית שמש וביג טייבה. רכישת מרכזים נוספים היא מנוע קשה. אני לא צופה שרכישה כזו תהיה שינוי דרסטי בהכנסות שלנו".

ניצול זכויות בנייה

"כיום יש לנו זכויות בנייה לשטח גדול יותר ממה שכבר יש לנו. הקבוצה צומחת על ידי שימוש במבנים קיימים. לדוגמה, יש לנו זכויות בנייה ל-300,000 מ"ר, שכנראה לא ננצל את כולן. גם בחיפה אנחנו בונים עוד 5,000 מ"ר בבניין קיים למטרת השכרה".

צמיחה פנימית בקניון

"הפדיון של השוכרים עולה כל הזמן, וכתוצאה מכך שכר הדירה עולה גם כן. זה מנוע צמיחה קטן, אבל נחמד. בכל שנה בחמש השנים האחרונות היה גידול של 3%–4% בשכר הדירה, ואני משער שזה יהיה הגידול גם במהלך שנת 2010".

בניית קניונים בחו"ל

"קנינו קרקעות בהודו ובסרביה. בהודו כבר בנינו מרכז אחד, ויש לנו עוד שתי קרקעות לבנייה, שבשלב זה איננו יודעים אם נבנה עליהן או לא, כי אנחנו בודקים קודם איך המרכז החדש יצליח - כמה פדיון יהיה לסוחרים ואם אנשים יגיעו. גם בסרביה אנחנו עומדים להתחיל לבנות מרכז חדש כבר בחודשים הקרובים".

רכישת קניונים בחו"ל

"ביג השלימה בימים אלו רכישה של 50% משני מרכזי קניות בקליפורניה. היקף העסקה כ-33 מיליון דולר, ששולמו לחברת קימקו האמריקאית.

פיתוח הכנסות במרכזים קיימים

"אנחנו מתכננים לבנות מערכת ייצור של חשמל מאנרגיה סולארית על הגגות במרכזי ביג, ואת החשמל שנייצר נמכור לחברת החשמל".

תגיות