"שיטת המגה פרויקטים מדרדרת קבלנים לשוק האפור"
יו"ר אגף תשתיות בהתאחדות הקבלנים, אילן מרדכי, מתח ביקורת על הערבויות שמטילים על קבלנים במכרזים ממשלתיים. "זה לא הגיוני", הוא אומר
"נטל הערבויות שמטילים על קבלנים במכרזים ממשלתיים הוא לא הגיוני. קבלנים מגיעים אלי ומספרים על מצוקה גדולה מאוד. אם הבנקים לא מספקים להם ערבויות הם נאלצים לפנות לשוק האפור", כך אמר אילן מרדכי, יו"ר אגף תשתיות בהתאחדות הקבלנים, בכנס שנערך בסוף השבוע האחרון באילת. לדבריו של מרדכי קיימת הנחיה של החשב הכללי להקל בנטל הערבויות לקבלנים אבל החברה לדרכים (מע"צ לשעבר) אינה מיישמת אותה בכלל כיוון שלטענתה היא לא כפופה להנחיה זו.
"המדינה לא נותנת את הדעת על העובדה שעל פי דו"ח בנק ישראל כ-190 פרויקטים תחבורתיים שהתחילו בשלוש השנים האחרונות נמצאים בגירעון של 100 מליון שקל", אומרת סיגל חלבי, בעלת חברת הבניה שרם בנגב. לדבריה, "מגה פרויקט כמו עיר הבה"דים לדוגמה לא נמצא בתקציב המדינה של 2009 וגם לא של 2010, זה אומר שהמדינה מחפשת את היזם שיממן את זה מכיסו. מדובר בפרויקט שהתקציב שלו יעלה על 100 מליון שקל ויש כאן חשש שיזם יאבד שליטה בתוך כזה תקציב. בעבר פרויקט כזה גדול היה מתחלק בין ארבעה קבלנים. אם אחד נפל השני היה יכול להמשיך. היום המדינה מעדיפה להוציא מכרז ליזם אחד כי לטענת האוצר זה חוסך כסף, אבל אנחנו מתעסקים פה ממש עם רמת סיכון של בורסה אז לא פלא שיש יזמים שפונים לשוק האפור".
עו"ד יהודה רווה אמר ל"כלכליסט" כי התופעה מוכרת לו. "זה קורה בעיקר לקבלנים קטנים או בינוניים שחותמים על החוזים כי אין להם ברירה. מציבים להם עובדה- זה החוזה או שתחתמו או שלא תהיה לכם עבודה. אם הבנקים לא מוכנים לממן אותם הם פונים לשוק האפור. הבעיה החמורה תתחיל כשאחד מהקבלנים האלו יפשטו את הרגל ואז המדינה תצטרך להתמודד עם השוק האפור. אפשר לראות מה שקרה לראש אגף פיקוח הבנייה בעיריית תל אביב שהצמידו לו מטען חבלה לרכב (שוטה חובל-ש.ש.ע). לא מדובר באנשים נחמדים במיוחד", אמר רווה.
3 תגובות לכתיבת תגובה