אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": האגודה למלחמה בסרטן תפרסם נייר עמדה בנושא סיכוני הקרינה במכוניות היברידיות

בלעדי ל"כלכליסט": האגודה למלחמה בסרטן תפרסם נייר עמדה בנושא סיכוני הקרינה במכוניות היברידיות

המלצות האגודה עשויות לכלול גם מכוניות היברידיות המשמשות לנסיעה האורכת יותר משעתיים וחצי ביום

17.05.2010, 11:06 | שרון ביידר
בהתאם לפרסומים האחרונים של המשרד להגנת הסביבה, מתכוונת האגודה למלחמה בסרטן לבדוק לעומק את סכנות כלי הרכב ההיברידיים. ל"כלכליסט" נודע כי האגודה פנתה לאחרונה לד"ר אלי שטרן, מנהל המרכז להערכות סיכונים במכון "גרטנר" של משרד הבריאות, בבקשה להגיש חוות דעתו לגבי פליטת קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת ממכוניות היברידיות וממכשירי חשמל.

ועדת מסרטנים של האגודה למלחמה בסרטן תתכנס בשבועות הקרובים על מנת לגבש את המלצותיה הסופיות, בהתאם לנייר העמדה של ד"ר שטרן. במידה והאגודה למלחמה בסרטן תקבע כי מכוניות היברידיות פולטות קרינה, צפויות לצאת אזהרות עבור הצרכנים מפני שימוש במכוניות אלו.

לפני כשנה פנה המשרד להגנת הסביבה לד"ר שטרן בבקשה שיחקור את נושא פליטת הקרינה מכלי הרכב ההיברדיים, ולפני כשבועיים פורסמו הממצאים. על פי מסקנות הדו"ח של שטרן, שאותה עת עמד בראש ועדת מומחים לעניין שדות מגנטיים מרשת החשמל, המכוניות ההיברידיות בטוחות לנסיעה, כל עוד הנסיעה אינה עולה על שעתיים וחצי ליום.

קרינה בלתי מייננת נפלטת הן ממתקני תקשורת כגון מכשירי רדיו ומכשירים סלולריים, והן מסוללות המשמשות את המכוניות ההיברידיות. הקרינה נמדדת ביחידות של מיליגאוס. ב־2001 קבע מרכז חקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי כי קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת גורמת סרטן. בשנת 2007 קבע ארגון הבריאות העולמי כי חשיפה במשך זמן ארוך לקרינה של 3־4 מיליגאוס קשורה לאפשרות להכפלת הסיכון לתחלואה בלוקמיה בקרב ילדים. בכלי רכב עוצמת הקרינה מושפעת בעיקר ממיקום הסוללה והחיבורים שלה, ולכן זו משתנה ממושב למושב, ולרוב היא גבוהה יותר במושבים האחוריים לעומת המושבים הקדמיים ברכב.

בעוד שדו"ח המשרד להגנת הסביבה היה ממוקד יחסית, ל"כלכליסט" נודע שנייר העמדה שיגבש שטרן עשוי להיות יותר מקיף. לטענת שטרן, ועדת המומחים לעניין שדות מגנטיים של המשרד להגנת הסביבה, התמקדה בהשפעת הקרינה הנפלטת מהמכוניות ההיברידיות על ילדים, שהתבססה על אותם מחקרים של ארגון הבריאות העולמי, והתמקדה בשימוש נורמטיבי במכוניות אלה.

בניגוד לוועדה, המלצות האגודה למלחמה בסרטן עשויות לכלול גם מכוניות היברידיות המשמשות לנסיעה האורכת יותר משעתיים וחצי ביום. שטרן אף אינו פוסל כי בעתיד יתפרסמו המלצות מחמירות יותר לבעלי מכוניות בהן נעשה שימוש רב יותר, כגון נהגי מוניות, הנחשפים לקרינה במשך שעות רבות.

לפני כשנה המשרד להגנת הסביבה המליץ למשטרת ישראל שלא להצטייד במכוניות היברידיות שישמשו כניידות בשל הסיכון לחשיפה לקרינה אלקטרומגנטית. ישראל לפי שעה היא המדינה היחידה בעולם שהציגה דו"ח בנוגע לקרינה הנפלטת ממכוניות היברידיות.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות