אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הקטנועים החשמליים לא הצליח לזנק בעלייה

שוק הקטנועים החשמליים לא הצליח לזנק בעלייה

מתחילת 2010 נמסרו בישראל רק שלושה קטנועים חשמליים ללקוחות, והמכירות של כמה דגמים נפסקו. לדברי חיים קארו, יבואן קטנועים חשמליים, הצעירים בערים מעדיפים קורקינט

17.05.2010, 08:42 | שרון ביידר

ליזמים ישראלים היה רעיון מבריק: יבוא קטנועים חשמליים הנטענים משקע חשמלי רגיל, חוסכים משמעותית בעלויות הדלק והתחזוקה וגם לא מפיקים את הרעש האופייני לקטנועים. למרות הרעיון המצוין על הנייר, כל המיזמים האלה בישראל נחלו עד היום כישלון. מאז שנת 2008 נמכרו בישראל כ־200 קטנועים חשמליים בלבד - רובם למועצות אזוריות ולעיריות. מתחילת שנת 2010 נמסרו רק שלושה כלים כאלה ללקוחות, וכיום הופסקה מכירתם של קטנועים חשמליים ללקוחות פרטיים בישראל, כנראה עד השנה הבאה.

חיים קארו, מנכ"ל חברת גלובל אקו ששיווקה בישראל קטנועים חשמליים, אמר ל"כלכליסט" שאחת הסיבות העיקריות לכישלון הקטנועים החשמליים היא טווח הנסיעה, המוגבל לכ־40 ק"מ, ומהירות סופית של 55 קמ"ש - נתוני הכלי הבסיסי ששיווק בישראל. "גם עיריות ומועצות אזוריות רצו כלי חזק יותר, ומנגד צעירים הזקוקים לתחבורה עירונית העדיפו לרכוש קורקינטים", אמר קארו. לדבריו, הרפורמה בביטוח שייקרה את תעריפי הביטוח לקטנועים הביאה לצניחה של כ־40% בשוק הדו־גלגלי בישראל. "קשה להרים מיזם חדש בשוק שמתכווץ בתוך שנה כמעט בחצי", אמר קארו.

צחי זיו, מבעלי חברת IFI מוטורס ששיווקה בישראל את קטנועי וקטריקס החשמליים, אמר ל"כלכליסט" שלכישלון החדירה של הקטנועים החשמליים לישראל יש סיבות נוספות. "למתחרים שלנו היו כלים לא אמינים ומיושנים, ומקרים של התנפחות סוללות בגלל טעינת יתר ושריפה של מטענים היו שכיחים מאוד אצלם", אמר זיו. "חוסר האמינות של הכלים האלה גרם לחוסר אמון בטכנולוגיה החשמלית של מקבלי ההחלטות במועצות ובעיריות שנכוו משימוש בכלים חשמליים". זיו הוסיף כי "הווקטריקס הושק בישראל כשמחיר חבית נפט הגיע לכ־160 דולר. כשמחיר הנפט ירד, היה קשה לנו להצדיק מכירה של כלי שמחירו יותר מ־40 אלף שקל".

IFI מוטורס שמה את סיפור השיווק של הווקטריקס מאחוריה. בימים אלה שוקלת החברה לשלוח 20 קטנועים כאלה בחזרה ממחסניה בישראל לסוכנויות באירופה.

עולם העתיד, לפי היזמים, נראה ורוד. קארו מגלובל אקו מבטיח כלי חשמלי עם ביצועים טובים יותר שהוא ייבא בעתיד, וגם IFI מוטורס אינה שוקטת על שמריה. החברה פיתחה את האי־ריידר, קטנוע חשמלי המיוצר בסין שמשולבת בו טכנולוגיה אמריקאית. ייחודו של הכלי הוא מחיר שפוי יותר, שיהיה בישראל 16 אלף שקל לכלי בסיסי ו־30 אלף שקל לכלי מתקדם שמהירותו הסופית 120 קמ"ש וטווח הנסיעה שלו יגיע לכ־100 ק"מ. לפי זיו, יותר מ־20 כלים כאלה נמצאים בפיילוטים באירופה, ישראל ואוסטרליה, והחברה צופה מכירות של כ־1,000 קטנועים לשוק האירופי עוד השנה. הלקוחות הפרטיים ייאלצו לחכות לתחילת שנת 2011, מאחר שהחברה מעדיפה, לדברי זיו, "לספק הוכחות בשטח ליעילות של הכלי דרך השוק המוסדי ולאחר מכן להמשיך בשיווק ללקוחות פרטיים".

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
המודל דפוק מראש כאשר יבואנים לוקחים 300% על כלי שבחו"ל עולה הרבה הרבה פחות
הציבור אינו טיפש, ואחרי הכל משרד התחבורה מקשה משנה לשנה את הכנסתם לארץ אם ממנעים אינטרסנטים ואם ממניעים אחרים. אחרי הכל ישנה גם את המגבלה של טעינה, מהירות ואמינות. לצורך הכנסה של כלי לתוך תחבורת ישראל עליו להוכיח את יכולתו לעמוד בקשיי היום יום. על כל זה ישנו גם ביטוח ייקר מאוד ללא כל פרופורציה הנותן אותותיו על הרוכבים הצעירים שכל שקל חשוב להם. רק אופנוע חשמלי שעלותו תהיה נמוכה מאוד מאופנוע רגיל כולל תשתיות מתאימות לטעינה חשמלית כך שלא יתקע באמצע הדרך יחלו להוביל את הצעירים לקנות כזה.
יוסי , תל אביב  |  17.05.10
לכל התגובות