אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראיון "כלכליסט" - "המטרה של סולבר: צמיחה על ידי רכישה"

ראיון "כלכליסט" - "המטרה של סולבר: צמיחה על ידי רכישה"

שאול שלח, מנכ"ל סולבר, מבטיח כי השינוי האסטרטגי שמובילה החברה יגדיל את הרווחיות, וכי הסחירות הנמוכה במניה לא מעידה על חוסר עניין של השוק

25.05.2010, 14:23 | עומר ענבר

חברות תעשייה ותיקות, שפועלות בתחומן כבר עשרות שנים, נוטות לעתים להירדם קצת בשמירה ולהזניח את הפיתוח העסקי והחיפוש המתמיד אחר מנועי צמיחה חדשים. חברת התעשייה סולבר, שתחגוג בשנה הבאה יובל להקמתה, איננה מוכנה להיות קורבן לתסמונת החברה הרדומה.

מנכ"ל החברה שאול שלח, שנכנס לתפקידו ב־2007 לאחר 20 שנות עבודה בשטראוס, אומר בראיון כי סולבר נמצאת היום בעיצומו של תהליך של צמצום העסק המסורתי שלה לטובת השקעה בתחומים חדשים, המשיקים לקו המוצרים שעד כה היה התחום המשני בלבד בפעילותה. בסולבר גם לא שוללים התרחבות לא אורגנית. "אפשרויות הצמיחה שלנו עשויות לכלול רכישה".

מבחינת שוק ההון סיפורה של סולבר מהווה חידה. מצד אחד, היקף מחזור המסחר היומי הממוצע במניית החברה בשנה האחרונה עמד על 165 אלף שקל בלבד, מה שמעיד על כך שהיא רחוקה עדיין מטווח עיניהם של רוב המשקיעים בבורסה. מצד שני, עם החברות המשקיעות בסולבר נמנות מבטח שמיר, כלל ביטוח ומיטב - מה שבהחלט מעיד על היותה סחורה אטרקטיבית למדי עבור חלק מהגופים הגדולים ביותר במשק.

איך אתה מסביר את היקף המסחר הנמוך במניה לעומת המשקיעות המרשימות? 

"אני חושב שהבעיה העיקרית שלנו היום עם שוק ההון היא הסחירות. גופים גדולים מחזיקים את המניות שלנו, ולא מוכרים אותן, ומסיבה זו הן מרכזות מעט מאוד מסחר. בשיחות עם גורמים שונים גיליתי כי הגופים המוסדיים דווקא מביעים עניין רב בסולבר, אך קשה להם לרכוש את המניה של החברה. היום זה כמעט בלתי אפשרי להיכנס לאחזקה משמעותית במניה, ואנחנו כהנהלה בוחנים דרכים לפתור את הבעיה. אני יכול רק להעריך שהפתרון למצב הזה יינתן בתקופה הקרובה".

שינוי מיקוד

סולבר עוסקת בייצור ושיווק חלבוני סויה, ופעילותה נחלקת לשני תחומים מרכזיים: תחום הסחורות - מכירה של שמנים שמופקים מפולי סויה, המיועדים בעיקר למזון לבעלי חיים (כוספאות), וכן תחום של הפקת חלבונים מפולי סויה ושיווקם כמרכיב למוצרים שונים בשוק המזון. סולבר מקדמת היום מהלך של העברת כובד המשקל העסקי מתחום מזון בעלי החיים, הנחשב לבעל שיעורי רווח נמוכים ואשר מושפע רבות מתנודתיות של חומרי הגלם בשוק הסחורות, לתחום המודרני של הפקת חלבונים למשקאות, חטיפים ומזונות אחרים. הוספת סויה למשקאות החלב ולמיצים ולחטיפים השונים הקיימים בשוק היא מגמה שבשנתיים האחרונות עולה בהתמדה, וסולבר רוצה ליהנות מהמגמה הזו.

"המעבר לתחום מכירות מוצרי חלבון הסויה יאפשר לחברה להמשיך להציג שיפור של הרווחיות, גם אם בפועל היקף המכירות של הסחורות יצטמצם", אומר שלח. לדבריו, ההרחבה העסקית אמורה להתחיל בארצות הברית - השוק הגדול ביותר בעולם עבור המוצרים הללו. את שנת 2009 סיימה סולבר עם עלייה מהותית בשיעורי הרווח, וחזרה להציג רווח נקי, למרות ירידה חדה במכירות.

האם ייצור מוצרי חלבון סויה לא יקר יותר? 

"אכן מדובר במוצרים מסובכים יותר לייצור, אך ככל שיעבור הזמן המוצרים החדשים הללו יתפסו נתח גדל והולך בשוק, וניתן לומר בביטחון כי הדבר ישפיע על הרווחיות הגולמית. מדובר במוצרים בעלי ערך מוסף גבוה בשוק".

אז סולבר תמשיך להציג בתקופה הקרובה ירידה בהיקף המכירות ועלייה בשיעורי הרווח?

"כן. כאמור, מוצרי החלבון סויה מאפשרים רווחיות גדולה יותר. סף הכניסה לתחום הוא גבוה יותר, ובחלק מהמוצרים שבהם יש ספק אחד או שניים בכל העולם יש, מן הסתם, מעט מאוד תחרות. הירידה במכירות בשנת 2009 נרשמה בתחום מכירות הסחורות. הדבר נבע בעיקר מתהליך ייזום של הורדה משמעותית בהיקף המכירות שלנו ברוסיה ובמדינות דרום אמריקה. למעשה, עד 2008 כל המכירות שלנו היו לטובת מוצרי בשר, אולם אז התחלנו לעבוד על פיתוח של חלבונים לתעשיות מזון אחרות. שני התחומים שבחרנו להתקמד בהם מאז הם תחום המשקאות והחטיפים. מבחינת התוכניות שלנו, תחום זה עתיד להיות מנוע הצמיחה המרכזי שלנו".

"הרווחיות תגדל"

שלח מסביר ששוק הסויה התפתח מאוד בשנים האחרונות. "עד לפני כמה שנים השימוש הרב ביותר בחלבוני סויה היה במוצרים בתעשיית הבשר. החלבונים מוכנסים למוצרי בשר מעובדים כמו, למשל, נקניקיות או קציצות המבורגר, שם יש להם תפקיד פונקציונלי קריטי, הן ביצירת המרקם הדרוש לבשר והן בהעשרתו מבחינה תזונתית. לא ניתן לייצר את המוצרים הללו ללא חלבוני הסויה. כיום מזריקים את חלבוני הסויה גם למוצרי עוף ובשר בקר שונים, בעיקר כדי להפחית את עלויות הייצור", הוא אומר.

ב־20 השנים האחרונות התפתח תחום הסויה מעבר לתחום תעשיית הבשר או לתחום המסורתי של מזון לבעלי חיים. שלח מסביר כי התוכנית האסטרטגית החדשה של סולבר נועדה לספק מענה לצורך זה. "התחום הראשון שאליו נכנסנו היה תחום המשקאות - משקאות על בסיס חלב או מיצים. עד כה סולבר לא פעלה בתחום הזה בכלל - תחום הנחשב לרווחי הרבה יותר מתחום הבשר המסורתי".

האם ב־2010 נתח הסחורות ימשיך לרדת לטובת עלייה ברווחיות? 

"אני לא יכול לומר היום שהרווחיות תוכפל, אלא רק שגרף השיפור בה יימשך. קשה לחזות מה יהיה עם תחום הסחורות, שמושפע במיוחד ממחירי הסויה. מה שכן, ניתן לומר בוודאות שנגדיל את נתח פעילות מוצרי החלבונים - תחום שלהערכתנו טומן בחובו פוטנציאל לרווחיות שאין דומה לה בעסקי הקומודיטי שלנו. בשלב זה הדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא להמשיך לפתח מוצרים נוספים בתחומי תעשיות המזון, ולהמשיך לחפש עוד ועוד לקוחות חדשים בתחום זה".

האם אתם משווקים גם בישראל? 

"אנחנו מוכרים כמעט את כל החלבונים שנמכרים בארץ, אך ישראל נהפכה לקטנה עבורנו - הפוטנציאל של השוק המקומי קטן מדי. בשוק האמריקאי אנחנו השחקן השלישי בגודלו, אחרי שתי חברות שהיקפן גדול הרבה יותר משלנו. בסין יש אמנם חברות שמייצרות חלבונים, אך החברות הללו מתקשות למכור את מוצריהן במערב אירופה ובארה"ב".

תגיות