אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ח"כ וקנין: "נשלים את חוק הטיס עד סוף מושב הקיץ" צילום: shutterstock

ח"כ וקנין: "נשלים את חוק הטיס עד סוף מושב הקיץ"

במרכזו של דיון בוועדת הכלכלה עמד סעיף 35 שמקנה למנהל רשות התעופה האזרחית סמכויות להתלות רישיון של טיס שהתגלה ליקוי בתפקודו. נציגי חברות התעופה התנגדו בטענה שמדובר בפגיעה בחופש העיסוק

25.05.2010, 11:28 | יסמין גיל

"רת"א נתפסת כמו טייקון שמנסה 'לדפוק' את בעלי האג"ח שלו. החוק הזה הוא בשביל הקהילה, לא בשביל רת"א", כך אמר הבוקר (ג') מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום, במהלך דיון נוסף בהצעת חוק הטיס החדש, בוועדת הכלכלה. הוא אמר את הדברים בתגובה לטענות של חלק מהמשתתפים, נציגי חברות וארגוני התעופה, נגד סעיף 35 בהצעת החוק החדש.

סעיף 35 מקנה למנהל רת"א סמכויות שאין לו בחוק בן ה-80 שנה, "להגביל רישיון של טיס, להתלותו לתקופה שלא תעלה על שנה, לבטלו או לסרב לחדשו, לאחר שניתן לבעל הרישיון הזדמנות להשמיע את טענותיו". זאת, אם הטיס הפר את אחד מתנאי הרישיון שלו או "גילה במילוי תפקידו חוסר מיומנות, כישורים לקויים או ידע מקצועי חסר באופן העלול לפגוע בבטיחות התעופה".

רבים מהמשתתפים בדיון, בעיקר טייסים, הביעו התנגדות להטלת הסמכות המדוברת על מנהל רת"א, בין היתר בטענה שמדובר בפגיעה בחופש העיסוק. נציג אל על, אמר: "מדובר בסמכות קשה ובעלת השלכות מרחיקות לכת. אני לא חושב שהדרך הנכונה לטפל בעובד טיס היא על ידי ביטול הרישיון. צריך ללמד אותו על ידי מנגנון של הדרכה ובחינה. טייסים גם ככה עומדים במבחנים שלוש פעמים בשנה".

אילון טל, ראש אגף פיקוח ובקרה באגף המבצעים ברשות שדות התעופה, הוסיף באותו עניין: "המגמות שמסתמנות בעולם כיום, הן לעודד תרבות של דיווח על תקריות, תוך ויתור על המימד העונשי. יש נטייה לראות בתקלות או בטעויות, מימד ארגוני: זו לא טעות של אדם אחד, אלא אחריות של שורת גורמים". חזי הרפז, נציג ישראייר, אמר: "הבעיה בסעיף היא העמימות. מיומנות צריכה לעמוד בקריטריונים קבועים. אין פה קריטריון ברור לקביעת המיומנות".

ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראש הוועדה, אמר: "אתם עושים רעש מדבר לא מוצדק. אולי אתם חוששים ממשהו, אבל אין לכם ממה לחשוש".

מנהל רת"א, רום, הגיב לדברים: "חוק הטיס עוסק בבטיחות הטיסה והנאמן של תושבי מדינת ישראל בנושא בטיחות התעופה הוא מנהל רת"א. אני נזכר בחודשים האחרונים: טיס בחברת תעופה גדולה מישראל, איבד גובה וסיכן את המטוס. טיס אחר נחת על המסלול הלא נכון. מנהל רת"א טוב היה מתלה את רישיונם תוך חמש דקות, ולא נותן להם להוביל נוסעים. בארה"ב שני טייסים פספסו את יעד הנחיתה ב-150 מייל, מסיבה שלא ברורה, אולי כי שיחקו במחשב. למחרת ה-FAA (מינהל התעופה הפדרלי) התלה את רישיונם".

הצדדים הגיעו להסכמה ניסוחית של הסעיף, לפיה אם תתגלה בעיה ברמה המקצועית של טיס, התליית רישיונו תהיה תקפה בזמן תיקון הליקויים של אותו עובד.

ח"כ וקנין אמר כי בכוונתו להעביר את הצעת החוק עד סיום מושב הקיץ של הכנסת: "אם למישהו יש מחשבה שאני אתן לזה להתעכב, אז עד סוף מושב הקיץ החוק יעבור קריאה ראשונה ושלישית - גם אם נשב פה בדיונים כל יום. כולנו פה באותה סירה. צריכים ללכת קדימה ולסיים את החקיקה הזאת".

אישור חוק הטיס החדש הוא אחד המהלכים העיקריים שמבצעת רת"א, לקראת החזרת בטיחות התעופה האזרחית של ישראל לדירוג הגבוה, קטגוריה 1, של ה-FAA - דירוג שהורד בדצמבר 2008. החוק המוצע מסדיר את העיסוק של כלל הגורמים הפועלים בענף, בין היתר בנושאים כמו הגדרת סמכויות רת"א ויכולת האכיפה שלה, חקירת אירועי בטיחות ורישוי עובדי טיס, חברות תעופה, שדות תעופה ובתי ספר לטיסה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות