אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: האתרים של מרדוק מתנתקים מגוגל צילום: אי פי איי

דו"ח טכנולוגי: האתרים של מרדוק מתנתקים מגוגל

הנוער בארה"ב מוותר על שיחות לטובת מסרונים, פיקוד הסייבר האמריקני עולה לאוויר וגוגל ממשיכה להיאבק בבוץ עם ויאקום

25.05.2010, 14:42 | יוסי גורביץ

היכונו להוצאת השקע

רופרט מרדוק, איל העיתונות האוסטרלי, עורר גלים בשנה האחרונה לאחר ששוב ושוב דיבר על הוצאת התוכן של חברת הענק שלו, ניוז קורפ, מגוגל. מרדוק טוען, במידה רבה של צדק, שגוגל שותה את הרווחים שלו ואחד הבכירים שלו כבר הגדיר אותה כ"ערפד".

האסטרטגיה פשוטה: גוגל בנויה על פרסומות. מפרסמים רוצים תוכן איכותי. אם גוגל לא תוכל להציג את הפרסומות שלה לצד תוכן כזה, אלא לצד תוכן גולשים בלבד, היא תגווע או לפחות תאבד הרבה מאוד מכוחה. כך הורגים שתי ציפורים באבן אחת: הורגים את המפלצת ומעניקים חיים לעיתונות שעליה חי הטפיל. למרבה חוסר המזל, נראה שמרדוק מאמין שהפתרון הוא האויפד של אפל, מערכת דרקונית הרבה יותר מזו של גוגל, מערכת שמנסה להפוך את הרשת לדיסנילנד ושכבר הוכיחה את יכולתה בהשתלטות על תעשיית המוזיקה.

עכשיו, ככל הנראה, זה מתחיל לקרות. שני עיתונים של מרדוק בבריטניה, הטיימס והסאנדיי טיימס, הופכים לאתרים בתשלום – והם חוסמים כל גישה של גוגל למאמרים שלהם. משתמש שיגיע דרך מנוע חיפוש יוכל לראות רק את העמוד הראשי של האתר. אם ינסה להכנס למאמרים עצמם, הוא יגלה שהוא מתבקש בנימוס לעשות מנוי במחיר סביר של שני ליש"ט לשבוע.

העורך בפועל, דני פינקלשטיין, חד מאוד בנושא: "אנחנו כלל לא מתביישים בכך. אנחנו רוצים לגרום לאנשים לשלם עבור עיתונות, ורצינו לעשות זאת בשיטה פשוטה". בדרך, ככל הנראה, גם שאר נכסיו של רופרט מרדוק – וגם עיתונים אחרים, כמו הניו יורק טיימס, כבר הודיעו שבקרוב הם יעברו למודל של תוכן בתשלום; הנטיימס יתחיל בכך בינואר הקרוב

וקץ לקול

 

משהו קורה לצעירים בארה"ב, ויש לבדוק אם התופעה הזו מיוחדת לארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות או שהיא שולחת מחושים גם למדינות אחרות: הם מדברים פחות ופחות בטלפון, ומשקיעים יותר במסרוני טקסט.

72% מבני הטיפשעשרה שולחים כיום הודעות טקסט, בהשוואה ל-51% בשנת 2006; 54% מתקשרים בעקביות עם חבריהם באמצעות מסרונים. רק 38% מהם, מצד שני, עושים זאת באמצעות שיחה סלולרית ורק 30% באמצעות שיחה בטלפון קווי. שיעור הצעירים המדברים פנים אל פנים עם חבריהם, מחוץ לחומות בית הספר, עומד על 33% בלבד.

אחד מכל שלושה צעירים שולח יותר מ-100 מסרונים ביום, קרי 3,000 ויותר מהתועבות הקטנות בחודש. שיעור המשתמשים במייל, מצד שני, נמוך יותר ממעמדה של ישראל בעולם: רק 11% משתמשים בו לתקשורת יומית עם חברים. 25% משתמשים במגיפות חברתיות לצורך כך.

באופן צפוי למדי, צעירים שחבילת התוכן שלהם מאפשרת שליחת מסרונים ללא הגבלה שולחים פי 14 יותר מסרונים מאלה עם תכנית מוגבלת יותר. בהתחשב בכך שעלות המסרונים גבוהה מעלות שליחת טקסט באורך זהה למאדים, יש כאן מכרה זהב לחברות הסלולר. מה ההמנעות הזו ממגע אישי תעשה לחברה, כנראה שנדע עוד כמה עשורים.

פיקוד הסייבר האמריקני מתחיל לפעול

בשעה רעה, החל פיקוד הסייבר האמריקני – שעל הצרות שלו דיווחנו כאן לפעול בסוף השבוע. המפקד שלו יהיה הגנרל קית' אלכסנדר, שיזכה לקידום לדרגת גנרל של ארבעה כוכבים וישמש הן כמפקד הפיקוד והן כמנהל ה-NSA, סוכנות הסיגאינט (מודיעין האותות) האפלולית של ארה"ב.

הפיקוד יתחיל לפעול במלוא הקיטור באוקטובר הקרוב, והוא יהיה אחראי על שילוב כל מערכות הרשת של שלל סוכנויות הבטחון האמריקניות לכלל מפלצת רבת ראשים אחת. זו הולכת להיות מטלה מתישה – רצוי להזכיר, למשל, שאחת הבעיות בבלימת פיגועי ה-11 בספטמבר היא של-FBI לא היתה מערכת ממוחשבת משותפת, ושנמצא שהבעיה הזו לא נפתרה גם ב-2004 – אבל הנושא המדאיג באמת הוא לא מגננה אלא מתקפה.

בעדותו בסנאט, אלכסנדר אמר שהפיקוד שומר לעצמו סמכויות ל"מתקפת נגד", כלומר תגובה על מה שהוא רואה כמתקפה. מצד שני, הוא גם אמר שבעידננו הנוכחי, מאחר ומתקפות מתרחשות תוך שניות ותוך שימוש נפוץ בדגלים שקריים – למשל, לנתב התקפה דרך מדינה שלישית, רצוי חסרת ישע – לצבא לא יהיה זמן לעדכן את הדרגים הפוליטיים לפני שהוא מחריב (בתגובה, כמובן) את רשתותיה של מדינה מסוימת. וכמובן, הוא עשוי לטעות במטרה. ומה יקרה למחשב שבוטנט השתלט עליו והפך אותו לחלק מתקיפה? האם הוא מטרה מותרת בפגיעה?

הסנאטורים כבר העלו את החששות האלה, אבל הממסד הצבאי האמריקני – האנשים שנתנו לכם את הביטוי "הקומפלקס הצבאי-תעשייתי" – רגיל לקבל את מה שהוא רוצה. הוא רצה פיקוד סייבר והוא קיבל אותו. בפרפרזה על גנרל אמריקני, אלוהים ירחם על נשמותינו, כי הפנטגון לא.

יוטיוב עולה לגוגל ביוקר

גוגל רכשה את יוטיוב ב-2006 תמורת 1.6 מיליארדי דולרים. זה היה, הודה המנכ"ל אריק שמידט, מחיר מופקע בכמעט מיליארד דולרים. עכשיו, מתקבל הרושם, הוא הולך לעלות לה עוד. 
ישלם ביוקר? שמידט, צילום: בלומברג ישלם ביוקר? שמידט | צילום: בלומברג ישלם ביוקר? שמידט, צילום: בלומברג

מיד לאחר שגוגל רכשה את יוטיוב, קפץ עליה רוגזה של ענקית התוכן ויאקום. זו האחרונה ראתה בעינים נוגות כיצד יוטיוב גוזלת את התוכן שלה ומפזרת אותו לכל צופה. אבל, אבוי, מיוטיוב אי אפשר היה להוציא פיצויים כמו שצריך. ואז הגיעה גוגל, שיש לה גם כך יותר מדי כסף, וויאקום זינקה.

המשפט נמשך כבר כשנתיים, ויותר ויותר פרטים מביכים לגוגל מתגלים בו. למשל, מייסד גוגל לארי פייג' נאלץ להודות שהנהלת גוגל פנתה לוויאקום והציעה לה 592 מיליוני דולרים כדי להלבין את התוכן שלה, ובלבד שתמנע מתביעה.

מסמך פנימי של גוגל מנובמבר 2006, חודש לאחר רכישת יוטיוב, מצא שהתוכן של ויאקום ביוטיוב הוא החלק היקר ביותר של התוכן שבאתר. ההצהרה של לארי פייג' בפני עורכי הדין של ויאקום הולכת להיראות רע מאוד למושבעים: הוא ענה על עשרות שאלות ב"אני לא זוכר". נחכה לתוצאות. יש פופקורן.

קצרצרים

פנאפלים נוהגים לתאר את החברה לה הם סוגדים כחברה קטנה ואמיצה נגד כל העולם, שמה שעומד בראש מעייניה הוא איכות ולא רווח. בפועל, שווי השוק של אפל קרוב מאוד לזה של מיקרוסופט. יש לציין שמיקרוסופט הוציאה כ-60 מיליארד על דיוידנדים וקניה מחדש של מניותיה, בעוד שאפל לא מאמינה בדיוידנדים. והנקודה הכואבת באמת: העושר של אפל בנוי בחלקו הגדול על עבודת עבדים.

ואם כבר אפל והשיטה שלה להתעשרות: החברה גובה 200 דולרים עבור תיקון צג הזכוכית של האייפון, ובהתחשב בכך שכ-20% מהאייפונים נשברים בשלב מסוים, זה כנראה רווחי מאד. מה עלות התיקון האמיתית של המסך? פחות מ-22 דולרים, והתיקון יכול להתבצע על ידי ילד בן עשר. הסיסמה האמיתית של החברה צריכה להיות "אפל: עשוק אחרת".

למה פרסם הוושינגטון פוסט את מאמר התעמולה של מארק צוקרברג בעמוד המאמרים שלשום, ולא דרש ממנו לקנות מודעה (דבר שהוא בהחלט מסוגל להרשות לעצמו)? כי מסתבר שיש יחסי ידידות אמיצים בין צוקרברג ובין מנכ"ל חברת הוושינגטון פוסט, דונלד גרהאם. האחרון, כמסתבר, עוסק בשנים האחרונות בפתיחת דלתות עבור הבחור הצעיר, והוא גם ישב בחבר המנהלים של פייסבוק. 

ובחדשות פייסבוק אחרות, אפליקציית רשע חדשה – השם הרשמי שלה הוא Evil – מדגימה היטב את העובדה שדרך פרצות הפרטיות של פייסבוק אפשר להסיע טנק. מה שהיא עושה היא להציג, רנדומלית, מספר טלפון של משתמש פייסבוק, כולל שמו. את המידע היא שולפת מפייסבוק עצמה. האפליקציה לא הולכת עד הסוף: היא מסתירה את שלוש הספרות האחרונות של מספר הטלפון. מקור המידע? טמבלים שיצרו קבוצות של "אבד לי הסלולר, שלח לי מחדש את המספר שלך" – קבוצות שנוצרו כאשר פייסבוק עדיין העמידה פנים שהמידע הפרטי שבה ישאר פרטי.

ניקולאוס קופרניקוס, האסטרונום הפולני בן הרנסנס, נקבר מחדש בטקס קתולי מלא, בנוכחות הנציג האפיפיור בפולין, שהוא גם ראש הכנסיה הקתולית שם. בכך באו לסיומן הרשמי מאות שנים בהן רדפה הכנסיה הקתולית את האנשים שציינו את העובדה הפשוטה שכדור הארץ נע סביב השמש, ולא להיפך. עכשיו הכנסיה טוענת ש"אפשר לשלב בין המדע והדת", בהתעלמה באלגנטיות מהעובדה שמה שקרה הוא שכבר אי אפשר להעמיד פנים שהדת שגתה. המקור לכל העסק, כמובן, הוא טעות של עורכי התנ"ך: "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון", אומר יהושע, מצווה על הגורמים השמיימים להפסיק לנוע.   

· "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה החמישית)

· לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

· ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי" 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הצעד של מארדוק
יהרוג את העיתונות, באופן סופי! נכון ההגולשים רוצים תוכן איכותי, אבל היום בזכות גוגל בין השאר, הוא קיים א רק בעיתונים, אלא גם באתרי כתבים חופשיים (בלוגרים), חינמים (החיים בצורה טובה מפרסומות) והם רבים מאוד , יותר מהעיתונים. כאשר העיתונים יהיו בתשלום (וכמובן שלא כולם!!) רוב הגולשים יעזבו אותם, ולא על מנת לשוב. לא שזה לא נחמד עיתון, אבל היום זה לא חובה! וזו לא גוגל שניצחה, היא רק המתווך (שעושה המון כסף מזה) היא ידע לתווך ולתת לגושים מה שהם רוצים . אם זה לא היתה היא זה היה מישהו אחר ששהיה במקומה..
זיו  |  25.05.10