אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משיחת יתר: מכירה מוקדמת צילום: אריאל בשור

משיחת יתר: מכירה מוקדמת

האם ביריד "צבע טרי" האחרון השתמשו הגלריות הוותיקות בנקודות האדומות המסמנות מכירה כדי להגביר את המכירות?

01.06.2010, 10:26 | דנה גילרמן

יריד "צבע טרי 3" ננעל לפני שלושה שבועות, אך המספרים מתפרסמים רק כעת: 35 אלף מבקרים ביקרו ביריד שהתקיים בנמל יפו, בדומה למספר המבקרים בשנה שעברה.

בחממת האמנים העצמאיים, שבה הציגו 55 אמנים עבודות בטווח מחירים של 3–13 אלף שקל, נמכרו כ־400 עבודות בשווי של כ־1.5 מיליון שקל. כ־900 גלויות נמכרו במסגרת פרויקט "הגלויה הסודית", ואלה גייסו כ־160 אלף שקל למלגות לתלמידים ממשפחות מעוטות יכולת במסגרת "נוער שוחר אמנות" - תוכנית של מרכז מאירהוף לחינוך לאמנות במוזיאון תל אביב. עבודה של לאה ניקל, שהוצעה במכירה פומבית שקטה, נמכרה ב־42 אלף דולר שנתרמו על ידי משפחה למחלקת אונקולוגית ילדים בבית החולים תל השומר.

גם ב"כלכליסט" פורסמו לפני כשבועיים נתוני המכירות הטובות שמסרו גלריות ותיקות כגון גבעון, גורדון ושלוש. אך מאז הגיעו טענות, בעיקר מהגלריות היותר קטנות, שלפיהן לא כל מדבקה אדומה, המסמלת רכישה, שהופיעה ליד העבודות (או על גבי המחירון) אכן ציינה כזו.

חלק מהעבודות שהוצגו ב"צבע טרי" ולידן נקודה אדומה אכן נמכרו. אך לפני היריד. "עבודות שנקנו בעוד מועד מוצגות שוב כדי לעורר התרגשות צרכנית. זה נעשה בעיקר בשיתוף עם אספני גלריה קבועים", אומר אחד מבעלי הגלריות.

אדם נוסף מהתחום מספר: "לפעמים הרכישה נעשית על ידי הגלריה עצמה, שמייצגת את האמן, כדי ליצור מומנט של מכירה. לעתים, אם יש לקוח שמתעניין, לוקחים ממנו את מספר הטלפון, וכעבור כמה ימים מתקשרים אליו ואומרים לו שהעבודה פנויה".

מבקרים ביריד "צבע טרי" האחרון. המכירות הסתכמו ב-1.5 מיליון שקל, צילום: אריאל בשור מבקרים ביריד "צבע טרי" האחרון. המכירות הסתכמו ב-1.5 מיליון שקל | צילום: אריאל בשור מבקרים ביריד "צבע טרי" האחרון. המכירות הסתכמו ב-1.5 מיליון שקל, צילום: אריאל בשור

וכמובן, ישנה גם הנקודה הירוקה, שמשמעה: מישהו מתעניין בעבודה ואולי אף נמצא במגעים לרכישתה. גם מצב ביניים זה - הפחות בעייתי מהנקודה האדומה - נועד לעבות את הבאזז סביב היצירה.

מאחת הגלריות הותיקות שהשתתפו ביריד נמסר: "זו התנהלות תקינה בעולם מכירות האמנות, ואני לא רואה בזה שום בעיה. זה עניין של קידום מכירות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות