אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קאי שרוטר, מומחה בטיחות באופנועים: "לפחות בישראל חובשים קסדה" צילום: גיא אסיאג

קאי שרוטר, מומחה בטיחות באופנועים: "לפחות בישראל חובשים קסדה"

שרוטר, מהנדס ו"אופנוען מגיל 15", טוען שאופנועי העתיד יהיו בטוחים יותר בעזרת מערכות ממחושבות וחיישנים שימנעו תאונות

01.06.2010, 09:02 | תומר הדר

כיצד ייראו אופנועי העתיד? התשובה, על פי קאי שרוטר, מהנדס במכון הטכנולוגי של דראמשטאט בגרמניה, היא "הרבה יותר בטוחים". שרוטר מתמחה ביישום ובפיתוח מערכות בטיחות לרכב דו־גלגלי ומגדיר את עצמו כ"אופנוען מגיל 15". כיום, בגיל 27, נחשב שרוטר לאחד המומחים המובילים בגרמניה לתחום, ופיתח, בין השאר, מערכת בקרת יציבות לאופנועים שהפטנט עבורה נרכש על ידי יצרנית הצמיגים הגרמנית "קונטיננטל".

"אחד הדברים הראשונים שבהם הבחנתי כשנסעתי בכבישי ישראל הוא שהרוכב הישראלי אינו מודע להיבטים החשובים של בטיחותו הפסיבית - לאופן שבו הוא מוכן לעלייה על האופנוע. הרוכבים בישראל לא נועלים מגפי רכיבה, לא לובשים חליפה מיוחדת ומשתחלים בין מכוניות. אני משער שהסיבה לכך היא אולי החום השורר בקיץ. אסור לשכוח שגם חום הוא גורם שמפריע לרוכב להתמקד ברכיבה תקינה. עם זאת, לפחות חובשים קסדה בישראל".

המחשב ימנע את נפילת האופנוען

הסיבה העיקרית לביקור של שרוטר בישראל היא הרצאה על למחקר שערך בנושא מערכות בקרת יציבות לאופנועים בכנס הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בחסות "כלכליסט", שנערך אתמול בירושלים. מערכות בקרת יציבות, שמותקנות כיום בעיקר במכוניות נוסעים וטרם נכנסו בהצלחה לשוק הרכב הדו־גלגלי, מסוגלות לזהות מצב שבו אחד מגלגלי הרכב מאבד אחיזה. איבוד האחיזה גורם למחשב הרכב לשלוח פקודה שמפחיתה את הכוח שנשלח לגלגלים או לסירוגין בולמת את הגלגל הסורר. התוצאה היא שהרכב מסוגל להימנע מתאונה גם אם הנהג עצמו אינו מספיק מיומן כדי למנוע אותה.

שרוטר: "מערכת בקרת יציבות אלקטרונית תפותח עבור אופנועים בעתיד, אך מדובר במערכת שצריכה לבצע פעולות רבות בזמן קצר. רוכב נופל מאופנוע ב־0.2 שניות בלבד", צילום: גיא אסיאג שרוטר: "מערכת בקרת יציבות אלקטרונית תפותח עבור אופנועים בעתיד, אך מדובר במערכת שצריכה לבצע פעולות רבות בזמן קצר. רוכב נופל מאופנוע ב־0.2 שניות בלבד" | צילום: גיא אסיאג שרוטר: "מערכת בקרת יציבות אלקטרונית תפותח עבור אופנועים בעתיד, אך מדובר במערכת שצריכה לבצע פעולות רבות בזמן קצר. רוכב נופל מאופנוע ב־0.2 שניות בלבד", צילום: גיא אסיאג

"אנחנו בחרנו בשיטה שמודדת את זווית הגלגול של האופנוע, כלומר הזווית שהוא נמצא בה ביחס לפני הקרקע. למטרה זו יצרנו חיישנים מיוחדים שמסוגלים לזהות את מידת הרכינה של האופנוע. המערכת פועלת בשיתוף מערכת ה־ABS של האופנוע ומייעלת את יכולת הבלימה במצבים שבהם האופנוע נמצא במצבי רכינה", אומר שרוטר. לדבריו, בבדיקות שערך, כאשר רוכב אופנוע בולם במהלך סיבוב, המרחק עד לבלימה מוחלטת עולה בכ־60% לעומת בלימה בקו ישר. המערכת מסוגלת להקטין את הפער הזה באמצעות ויסות של עוצמת הבלימה שמופעלת על הגלגלים באמצעות קריאת מידע שנשלחת אל מחשב האופנוע מחיישני זווית הרכינה, והתאמה שלו למידת הבלימה.

לצמצם תאונות אופנועים ב־10%

לדברי שרוטר, המערכת שפיתח יכולה לצמצם את תאונות הדרכים שבהן מעורבים אופנוענים בכ־10%. "מערכת בקרת יציבות אלקטרונית תפותח עבור אופנועים בעתיד, אך מדובר במערכת שצריכה לבצע פעולות רבות. לדוגמה, זמן הנפילה מאופנוע הוא כ־0.2 שניות בלבד. המערכת צריכה לבצע בזמן זה מדידות של זווית הגלגול וגם להפעיל את הבלמים. בניגוד למכונית, כאן נדרשת הפעלה עדינה כדי שהרוכב עצמו לא ייפול מפני שהמשקל של האופנוע עובר קדימה".

בטווח הקרוב, שרוטר צופה כניסה של מערכות בטיחות נוספות. לדוגמה, בחברת הונדה פותחה מערכת שמווסתת את עוצמת הבלימה לגלגל הקדמי והאחורי באמצעות מחשב, כך יכול האופנוע למנוע מצב שבו הרוכב מפעיל עוצמת בלימה גבוהה מדי באמצעות ידיות הבלם, מה שגורם לאובדן יציבות. שרוטר גם מציין את פיתוחן של חליפות רכיבה שיצוידו בכריות אוויר אינטגרליות שיפתחו בשעת תאונה. אולם, לדבריו, עדיין נותרה עבודת פיתוח רבה בתחום.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
לצמצם 10% מתאונות עצמיות
זה לצמצם 10% מתוך 20% מסך התאונות של אופנוענים. הרוב המוחלט הן תאונות מעורבות (רק עם מכוניות/משאיות, לא עם אופנועים אחרים משום מה). ברוב התאונות הרכב אשם - אם כבר אתם רוצים לפתח משהו לצמצום תאונות, פתחו אגזוזים שעושים רעש. מילא "לא ראיתי" אבל גם "לא שמעתי"? נשלח אותו לבדיקות רפואיות ב-1500 שקל לא כולל אגרה וכולם מרווחים. אופנוענים יומתו פחות ויש עוד 300 משרות לפקידים שיעשו את הבדיקות הרפואיות /יקנו שדכנים.
קקדוש  |  03.06.10
1.
וכל הכבוד לאלון רחמים שהזמין את האיש להרצאה הזו!
אלון אתה פשוט אלוף!!!!! בזכותך ורק בכותך התחילו לייבא אופועים לארץ עם ABS, במיוחד מטרו עם הכלים החדשים כדוגמאת ה Z1000, והנה עכשיו הרצאה על בקרת אחיזה ועוד המצאות בטיחותיות כאלה, ענף הדו"ג לא היה נראה כמו שהוא נראה היום אלון!!! יישר כוח ואל תתן לכל המשמיצים לעצור אותך מעבודת הקודש שאתה עושה בענף!!!!! פחחחחחחחח....................... :))))))
יוסיפון  |  01.06.10