אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טויוטה: חברת רכב עם עיר פרטית צילום: גיא אסיאג

טויוטה: חברת רכב עם עיר פרטית

ד"ר אנדו ריוסוקה אחראי לנושא התחבורה בעיר טויוטה, אך מקבל שכר ישירות מחברת טויוטה. לטענתו, המשבר האחרון הזכיר לעובדים בחברה שאסור להתפשר על איכות ובטיחות

01.06.2010, 09:03 | תומר הדר

הדוגמה הטובה ביותר ליחס המיוחד של תעשיית הרכב היפנית לנושא הבטיחות היא טויוטה אייצ'י, המכונה גם "טויוטה סיטי". טויוטה סיטי הוקמה בשנת 1951, וכבר ב־1957 שינתה העיר את שמה באופן רשמי ל"טויוטה" בשל סמיכותו של מפעל טויוטה, באותם ימים יצרנית רכב צעירה.

כיום חברת טויוטה מעורבת כמעט בכל ההיבטים הנוגעים לחיי היומיום בטויוטה סיטי - החל בנושאי חינוך וכלה בנושאי תברואה. נושא התחבורה בעיר, שמונה כיום כ־420 אלף תושבים, מופקד בידיו של ד"ר ריוסוקה אנדו האחראי לנושא תכנון הדרכים העירוני והבטיחות בדרכים. בניגוד לערים באירופה, שבהן האחראים לנושא הבטיחות הם עובדי ממשלה, ריוסוקה הוא עובד של חברת טויוטה.

שינוי בפילוסופיה הארגונית

על פניו אין קשר ישיר בין תכנון כבישים ותכנון מכוניות, פרט לעובדה שהמכוניות כמובן נוסעות בכבישים, אך לדברי ריוסוקה, שהגיע לישראל לכנס הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בחסות "כלכליסט" שנערך אתמול בירושלים, הפילוסופיה הארגונית של טויוטה מכתיבה חיבור בין השניים: "אם טויוטה כיצרנית רכב רוצה שהציבור יקבל באהבה את המכוניות שהיא מייצרת, היא חייבת ליצור סביבה טובה עבור האנשים שמייצרים אותן. כדי שמכונית טויוטה תהיה בטוחה בכביש, מישהו חייב גם להבין לעומק את תכונותיו של הכביש", אומר ריוסוקה. לדבריו, ממשלת יפן מיישמת בעצמה את המסקנות מחטיבת התחבורה של טויוטה: "הדוגמה הטובה ביותר היא נושא קו ההפרדה. אנחנו גילינו שבמקומות מסוימים שבהם היה קו הפרדה רצוף בעלי מכוניות נסעו מהר. הם הבינו שמי שנוהג במכונית מולם לא יפלוש לנתיב שלהם. כשמחקנו את קו ההפרדה הנהגים החלו לחשוש ולכן נסעו לאט יותר. בסופו של דבר הממשלה אימצה את הפילוסופיה הזאת, על פי הניסויים שערכנו בטויוטה סיטי".

הממשלה המקומית טויוטה

ריוסוקה נחשב חריג בקרב רוב עובדי טויוטה, שמתחנכים במוסדות החינוך של טויוטה סיטי בצעירותם ופונים לעבוד במוסדות החברה בבגרותם. בניגוד אליהם, ריוסוקה הוא במקור סיני, שהצטרף לחברת טויוטה רק ב־2004 לאחר נישואיו לאזרחית יפנית. לדבריו, כל נושא האחריות המוניציפלית בטויוטה סיטי שייך לטויוטה, שמנהלת למעשה "ממשלה מקומית".

טויוטה סיטי, מרכז האי הונשו, יפן. שנת הקמה - 1951, 420,000 תושבים, 12 מפעלי טויוטה טויוטה סיטי, מרכז האי הונשו, יפן. שנת הקמה - 1951, 420,000 תושבים, 12 מפעלי טויוטה טויוטה סיטי, מרכז האי הונשו, יפן. שנת הקמה - 1951, 420,000 תושבים, 12 מפעלי טויוטה

מבין תושבי טויוטה סיטי 60% הם עובדים של טויוטה או של חברות־בנות. השאר לא עובדים בתעשיית הרכב. "לכן השפעתה של חברת טויוטה מורגשת באופן מאוד חזק בכל היבטי החיים", אומר ריוסוקה.

לטענתו, "העיקרון שהנחה אותנו מאז ומתמיד הוא 'קאיזן' - שאיפה מתמדת לשיפור אופן עבודתנו והיכולות שלנו. חברת טויוטה מכתיבה את הכל: באיכות סביבה, בחינוך ואפילו בבילויים. גם אזרחי העיר שאינם עובדים ישירות בטויוטה לא יכולים לשכוח לרגע שהם חיים בעיר של טויוטה. בטויוטה סיטי, אגב, אי אפשר כמעט לראות מכוניות שאינן טויוטה. אף אחד לא מכריח לנהוג בטויוטה, אבל כולם נוסעים בהן כי כך הם תורמים לכלכלה ולקהילה".

"חברת טויוטה גדלה מהר מדי"

לדברי ריוסוקה, מדי שנה מתרחשות בטויוטה סיטי כ־2,000 תאונות, מתוכן 18 קטלניות. מעבר לדרכים הרגילות לחקר תאונות אשר נהוגות בכל העולם, בטויוטה סיטי מוסיפים גם את גורם הטכנולוגיה. "אנחנו נוקטים טכניקה של אינטגרציית מידע ויצירת קשר בין הרכב לתשתית. לדוגמה, בצומת, נהג רכב יכול לא לראות את כל השטח, אך חיישנים יכולים לנתח נקודות מתות. רק עכשיו הצגנו טכנולוגיה שבה החיישן יאט את המכונית, יזהיר את המכונית וגם את טכנולוגיית החיישן באמצעות רמקול. דוגמה נוספת נוגעת לצמתים שבהם מערכת ניווט תודיע לנהג על הולכי רגל קרבים", טוען ריוסוקה.

בכל הנוגע למשבר דוושות התאוצה, ריוסוקה טוען כי מעז יצא מתוק: "המשבר הורגש בטויוטה סיטי, אנשים דאגו. אך לדעתי המשבר היה לא רק חדשות רעות אלא גם חדשות טובות, כי הוא הזכיר למעסיקים בטויוטה שאסור להם לשכוח את האיכות. לדברי נשיא טויוטה, הגדילה המהירה היתה אולי מהירה מדי. העובדים לא יכלו לעמוד במהירות של השינוי. עכשיו נותנים לאנשים אוויר לנשימה. המשבר השפיע גם על עבודתי: אני חושב יותר על אחריותי כלפי החברה שבה אני חי. לא רק במונחי החיים היום אלא במונחי ראיית העתיד".

תגיות