אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך ייראה ענף התעופה ב-2050? ללא תאונות, בלי עיכובים ועם כ-12 מותגי תעופה צילום: בלומברג

איך ייראה ענף התעופה ב-2050? ללא תאונות, בלי עיכובים ועם כ-12 מותגי תעופה

מנכ"ל ארגון התובלה האווירית הבינלאומי, השיק את "חזון 2050" לעיצוב פני התעופה בעתיד. בהתייחסו לשיבושי האפר הוולקני באפריל, אמר: "זה הזכיר לנו שללא קשר אווירי, החיים המודרניים בלתי אפשריים"

07.06.2010, 20:01 | יסמין גיל

כיצד תיראה תעשיית התעופה בשנת 2050? על פי ארגון התובלה האווירית הבינלאומי (IATA), שמקיים בימים אלה את האסיפה השנתית ה-66 שלו בברלין: עם כתריסר גופי תעופה מובילים, כמעט ללא תאונות אוויריות, עם שימוש בדלק אורגני ועם מרחב אווירי אחיד.

מנכ"ל יאט"א, ג'יובאני ביסינאני, קרא היום (ב') ל-600 בכירי ענף התעופה שנאספו בבירה הגרמנית, "להסתכל מעבר למשבר שממנו סבלה התעשייה בעשור האחרון ולהגדיר אסטרטגיית עתיד". על פי הודעת הארגון, חברות התעופה בעולם צפויות לרשום ב-2010 רווח של 2.5 מיליארד דולר, לאחר שבעשור החולף הפסידו 47 מיליארד דולר. "זה הזמן לחשוב בגדול ולהסתכל מעבר למחזוריות של זעזועים. חובתנו לעבוד יחד ולהגדיר חזון", מסר ביסינאני.

הוא ציין את חזונו לתעופה ב-2050, לפיו: "נהיה קרובים לאפס תאונות, ונצמצם בחצי את פליטת הפחמן. נצמצם את העמידה הממושכת בתורים, בשילוב מערכות ביטחון מתקדמות. נפעל כמעט ללא עיכובים במרחב האווירי, שיהיה אחיד. נהיה תעשייה מגובשת עם כתריסר מותגים יציבים, שייתמכו על ידי מובילים אזוריים ושחקני נישה, ונספק ערך למשקיעים".

"כבר בעוד כעשור אני יכול לראות שרווחי התעשייה יסתכמו ב-100 מיליארד דולר, מתוך הכנסות של 1 טריליון דולר", מסר ביסינאני, "בשעה שנתקדם לקראת 2050, מרווח של 10% לא יהיה חלום מטורף. לפני המיתון לפחות ל-12 חברות תעופה היה מרווח של 10%, אנו חייבים להפוך זאת למציאות רחבה יותר. זה יכול להיות העתיד שלנו".

"הרווחיות הנמוכה שלנו יוצרת מצב שכל זעזוע הופך למאבק הישרדות עבור חברות התעופה", אמר ביסינאני, והטיל את האשמה, בין היתר, על הרגולציה בתעשיית התעופה הגלובלית שמגבילה מיזוגים של חברות תעופה בין מדינות ובין יבשות: "ממשלות חייבות לפעול באחריות כדי להבטיח בטיחות, ביטחון וחופש לחברות התעופה".

לדבריו, גם ניהול המרחב האווירי חייב להשתנות: "אני רואה עשרה ספקי שירותי ניווט אווירי (ANSP) מחליפים את 180 הקיימים כיום, ובמחצית העלויות. מרחב אווירי אחיד באירופה יהיה הספק הראשון מתוך אותם עשרה. אבל אנו זקוקים למנהיגות אמיתית שתחליף את הבלאגן הבירוקרטי הלא מתואם שקיים כיום באירופה".

בהתייחסו לעלויות הדלק שמשפיעות על רווחיות חברות התעופה, אמר: "דלק סילוני לא יכול להחזיק את התעשייה בטווח הארוך. אנו חייבים למצוא אלטרנטיבות, וההזדמנות המבטיחה ביותר עבורנו היא דלק אורגני, שיש לו את הפוטנציאל לצמצם עד 80% מפליטת הפחמן". לדבריו, לאחר בדיקות מוצלחות של נושא זה על ידי מספר חברות תעופה, צפויים להתקבל אישורים לנושא בתוך שנה.

בהתייחסו לצרכנים, אמר: "עד 2050 יהיו 16 מיליארד נוסעים ו-400 מיליון טון מטען ברחבי העולם. בעוד כשני עשורים כמות הנוסעים בקרב מעמד הביניים תשולש מ-1.3 מיליארד היום, ל-3.5 מיליון - רבע מהם בהודו ובסין. מדובר באתגר לנמלי התעופה, לספקי שירותי הניווט האווירי, לתעשיינים ולממשלות".

ביסינאני השיק את תכנית "חזון 2050" לעיצוב פני התעופה בעתיד, שתוצאותיה יפורסמו בשנה הבאה. לדבריו, השקת התכנית באה בעקבות ששת הימים באפריל במהלכם לא פעלה תעופה בחלקים נרחבים באירופה, בשל התפשטות האפר הוולקני: "חודש אפריל סיפק לנו תמונה חדה של חיים ללא תעופה. 10 מיליון אנשים נתקעו. מלונות ומרכזי כנסים נותרו ריקים. פירות-ים ופרחים נרקבו. הר הגעש עלה לכלכלה הגלובלית 5 מיליארד דולר - הרבה יותר מהפסד של 1.8 מיליארד דולר הכנסות לחברות התעופה. התפשטות האפר הוולקני היתה קריאת השכמה. היא הזכירה לנו שללא קשר אווירי, החיים המודרניים בלתי אפשריים".

תגיות