אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": המדינה נערכת להקמת שלושה קווי רכבת קלה

בלעדי ל"כלכליסט": המדינה נערכת להקמת שלושה קווי רכבת קלה

במשרדי האוצר והתחבורה נערכים לבנייה והשקה במקביל של קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. העלות המוערכת: כ-20 מיליארד שקל

09.06.2010, 06:57 | ליאור גוטמן

משרדי התחבורה והאוצר מתכננים בנייה במקביל של שניים או שלושה קווי רכבת קלה במטרופולין תל אביב, שיתחילו לפעול במקביל ב־2017. לדברי בכיר המעורה בנושא, ההיערכות של המשרדים נעשית לאור העיכובים הרבים של הזכיינית MTS, שעלולה לאבד את הזיכיון בעקבות קושי בגיוס 1.5 מיליארד שקל למימון הפרויקט.

בשיחה עם "כלכליסט" אמר הבכיר כי אם אכן יבוטל הזיכיון של MTS, תקדם המדינה במקביל את הקו האדום, בין פתח תקווה, תל אביב ובת ים, שהיה הראשון שתוכנן; את הקו הירוק, שמתחיל בראשון לציון וחולון, עובר דרך תל אביב ומסתיים בהרצליה; וייתכן שאף את הקו הסגול, שמחבר בין יהוד למרכז תל אביב. ההחלטה בנוגע לקו הסגול עוד לא התקבלה.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שהקו הירוק כבר נמצא בהליכי תכנון מתקדמים על ידי חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), והוא אמור לצאת למכרז עד סוף השנה הנוכחית.

"עלות הקמת הקווים תיפול על תקציב משרד התחבורה", אמר הבכיר. על פי הערכות, עלות בניית הקו האדום תהיה 11-10 מיליארד שקל, עלות בניית הקו הירוק מוערכת ב־5 מיליארד שקל ועלות הקו הסגול ב־4.5-3.5 מיליארד שקל.

"85% מעלות הקו האדום מגיעים בכל מקרה מתקציב משרד התחבורה כמענקי ביצוע לזכיין", אמר הבכיר. "העלות השנתית של בניית הקווים תהיה נמוכה יחסית, משום שהיא תתפרס על כמה שנים. המדינה תחסוך את העברת מענקי ההקמה לזכיינים".

על פי המידע שהגיע לידי "כלכליסט", לאחר בניית הקווים הם יופעלו בידי גורם חיצוני לתקופה של עד שבע שנים, כך שניתן יהיה להחליף אותו במידת הצורך ולהפקיד את ההפעלה בידי גורם אחד, שירכז גם את הטיפול בשאר המסילות שאמורות להיבנות (קו כחול, קו צהוב ועוד).

ביום חמישי האחרון נערך דיון על הפרויקט בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, שהורה להכין מתווה תקציבי לביצוע הקו האדום במסגרת דיוני תקציב המדינה ל־2011 ו־2012. ביום חמישי האחרון הגישה MTS למדינה מתווה פשרה, במטרה לשמור על זיכיונה. המדינה טרם נתנה את תגובתה להצעה.

בתחילת השבוע שיגרה MTS מכתב, באמצעות עו"ד דוד תדמור, ובו רמז ראשון לכך שהיא עשויה לתבוע את המדינה. הזכיינית טוענת להתנהלות שערורייתית של המדינה, הגובל ת בחוסר תום לב.

תגיות

34 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

34.
אם אתם מתלוננים על הרכבת הקלה, סימן שלא קראתם את התכנית שלה בכלל!
הקווים צפויים להיות מתחת לאדמה בתל אביב ובמרכזים צפופים, תקראו את התכניות וכתבות עבר על הפרויקט. הבעיה היא, האם הממשלה תצליח לעמוד בהבטחה שלה. אם הם יתחילו לעבוד על הקו האדום עוד השנה ונראה התקדמות, אני מאמין. אגב, איך נתיבי אוטובוסים ישפרו את התנועה? יהיה להם מסלול מיוחד בכביש? גם לרכבת הקלה תהיה. חוץ מזה, חלק מהפרויקט הזה אלו אוטובוסים כאלה. בינתיים צריכים להתחיל עם מספר קווים רכבתיים ולפי התכניות הם יהיו בתל אביב מתחת לאדמה!
רז  |  09.06.10
לכל התגובות