אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיקטטורה בטעם תפוח איור: רחלי שלו

דיקטטורה בטעם תפוח

אייפון 4 מקרב את אפל לשליטה בכל התוכן שנצרוך בעתיד

12.06.2010, 16:25 | עומר כביר

אם למישהו עוד היה ספק בכך שאפל היא חברת תוכן לא פחות משהיא חברת טכנולוגיה, הוא היה רק צריך לצפות בסטיב ג'ובס מכריז על הדגם החדש של האייפון מוקדם יותר השבוע.

בהשקה, שנערכה בוועידת המפתחים השנתית של אפל (WWDC) בסן פרנסיסקו, ג'ובס הרבה לדבר על החידושים הטכנולוגיים שהוכנסו לאייפון החדש. אבל הוא גם הקדיש חלק ניכר מהדיון לתוכן במכשיר: אפליקציות ותיקות כמו eBay וחדשות כמו נטפליקס ופארמוויל, פלטפורמת הפרסומות החדשה iAd וחנות הספרים הדיגיטליים של החברה, iBooks, שעושה את דרכה מהאייפד לאייפון.

 , איור: רחלי שלו איור: רחלי שלו  , איור: רחלי שלו

גם כשסיפר על התצוגה החדשה של האייפון, בחר ג'ובס להדגיש תחילה את איכויותיה בכל הקשור להצגת תוכן וקריאת טקסט על גבי צג המכשיר. מדובר, למעשה, בהצהרה בעלת משמעות: בנוסף לשלל שימושיו, מעתה אפל רוצה שנהפוך את האייפון גם למיני־ספר אלקטרוני, מהסוג שאפשר להכניס לכיס - מהלך שמאיים על יצרניות הספרים האלקטרוניים.

גם אם האייפד נחשב איכותי יותר, הן יכלו להתנחם בעובדה שהמכשירים שלהן זולים, ולכן אטרקטיביים יותר. אך כעת אפל מציגה מכשיר שגם אינו יקר וגם בעל תצוגה שלטענתה משתווה לחוויה של קריאת ספר או עיתון מנייר. חברות כמו אמזון או בארנס אנד נובל אמנם יוכלו להמשיך למכור ספרים לאייפון באמצעות האפליקציות שלהן, אך בכל הקשור למכירת המכשירים עצמם - הן עלולות להיות בבעיה. זאת, כמובן, בהנחה שהמסך הקטן לא ירתיע קוראים.

יותר מכל, מדובר במהלך שמצביע שוב על תפיסתה ופעילותה של אפל בתחום המדיה: החברה רוצה לשלוט בכל התוכן שאנחנו צורכים, החל ממוזיקה, סרטים וסדרות, וכלה בספרים ויישומים. הכל, כך היא מקווה, אמור לעבור דרכה ולהישלט בלעדית על ידיה. דיקטטורה של תוכן, לא פחות.

אבל ג'ובס הוא דיקטטור טוב ומתחשב; הוא רוצה להביא לנו את התוכן הזה בכמה שיותר דרכים: במחשב הביתי עם אייטיונז, במחשבי מק, בטלוויזיה שבסלון עם Apple TV, בדרכים עם אייפון ואייפוד טאץ' או סתם במיטה עם אייפד.

מבחינת ג'ובס, מוצריה הרבים של החברה אינם המטרה אם כי האמצעי בדרך אליה. ככל שהמשתמש יקיף את עצמו ביותר מכשירים מתוצרת אפל שמיטיבים עם חיי המשתמש ומשפרים אותם - כך תוכל החברה למכור לו יותר תכנים ולגזור קופון שמן יותר.

זאת, כמובן, תוך יצירת חוויית שימוש אחידה ושוטפת: עצרתם בעמוד מסוים באייפד? תוכלו להמשיך מאותו המקום באייפון. שמעתם רק חצי מהפודקאסט בדרך הביתה? סנכרון המכשיר עם המחשב בבית יאפשר להמשיך מאותו מקום.

זו הסיבה לכך שהספרים הדיגיטליים של אפל מגיעים כעת גם לאייפון, ולכן אפשר גם לשער שלא רחוק היום שבו הספרים יעשו את דרכם למחשב ואף למוצרים אחרים, קיימים או עתידיים של אפל. המשתמשים צפויים ליהנות מנוחות ומחוויית שימוש שאף חברה מתחרה לא יכולה להציע, רק שכעת הם צריכים להחליט אם הם באמת רוצים לתת לחברה אחת לשלוט בכל מה שהם רואים, שומעים וקוראים.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
אצלי אפל יכולה רק לחלום
לשלוט בתוכן, אין לי אף מוצר של אפל, ולפי איך שהיא ממשיכה להתנהג, גם לא יהיה לי. אף אחד לא יכתיב לי מה טוב לי לראות/לשמוע/....., בטח שלא אפל. ואם כבר ישראלים, אל תשכחו שאפל עדיין לא עיברתה שום מוצר שלה (למעט אוי-פון), נסו להשתמש בכלי Iworks שלהם ותראו.....
משה , תל אביב  |  13.06.10
לכל התגובות