אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: אפל פותחת עוד חזית צילום: בלומברג

דו"ח טכנולוגי: אפל פותחת עוד חזית

אפל חוסמת את גוגל בתחום הפרסום הסלולרי, מומחה טוען שהיתה כוונה פלילית מצד גוגל כשאספה מידע מרשתות WiFi, ומיקרוסופט מתבררת כחוליה החלשה בהגנת הסייבר. הפתרון המוצע: לעבור לקוד פתוח

10.06.2010, 12:33 | יוסי גורביץ

ג'ובס יוצא לעוד קרב

ביום שני נשא סטיב ג'ובס את הנאום הקבוע שלו בכנס המפתחים של אפל, וכמו שקורה תמיד, היממה הראשונה היתה מלאה בתשבוחות והשתפכויות. שתי יממות אחר כך, כשכתבי הטכנולוגיה התפכחו מליל הוואלפורגיס שלהם, הם התחילו לבדוק מה בעצם נאמר שם. התוצאה, כרגיל, היתה חשיפה של אמיתות לא נעימות.

אפל ניצלה את ההזדמנות כדי לשנות את כללי השימוש ברשתות הפרסום במוצריה, כך שחברות פרסום צד שלישי יוכלו למכור פרסומות – אבל רק אם הן "עצמאיות". המשמעות של השטיק הזה היא שחברת הפרסום הסלולרית המובילה, אדמוב, יכולה לשכוח ממכירת פרסומות באייפון, באייפד ובשאר פירות מכורסמים.

זו היתה, בלשון המעטה, הפתעה לאדמוב. החברה נרכשה לאחרונה, לאחר מאבק ארוך, על ידי גוגל – ועכשיו היא שווה הרבה, הרבה פחות. זו בעיטה בראש של גוגל מצד אפל, שממשיכה את מסורת הגן הסגור שלה. כל אחד יוכל לפרסם אצלנו – חוץ מגוגל.

ג ג'ובס מציג את ה-iAd. סוגר את השער בפני אדמוב וגוגל | צילום: אי אף פי ג

מנכ"ל אדמוב כתב בבלוג של החברה שהשינוי הזה "לא תואם את האינטרסים של המשתמשים והמפתחים". בלשון המעטה. אבל ממתי היה אכפת לאפל מהמשתמשים, או מהמפתחים? כל העסק הופך מכוער יותר, כשזוכרים שאפל ניסתה לרכוש את אדמוב, שהעדיפה להירכש על ידי גוגל. המהלך הזה מסריח מנקמנות.

אין פרסומות, חוץ מהפרסומות שלנו

לפני כשלושה חודשים דיווחנו על המחאה של אתר הטכנולוגיה המוביל ארס טכניקה כנגד חוסמי פרסומות. הם טענו שם שמשתמשים צריכים לבחור: או להתחיל לשלם על תוכן, או לאפשר פרסומות. המצב שבו לכותבים אין שום אפשרות להתפרנס יפגע בסופו של דבר בקוראים.

בצנעה יחסית, הוציאה השבוע אפל את הגרסה החמישית של הדפדפן שלה, ספארי. שמציג שני חידושים עיקריים: ראשית, באיחור קל של שלוש שנים אחרי פיירפוקס, הוא גם יתמוך בתוספים, ושנית – הוסף לו קורא טקסטים ייעודי, שהביקורות הראשוניות גמרו עליו את ההלל, עד ש....

עד שהתברר שמדובר בעצם בבולם פרסומות. הוא מציג לך טקסט נקי – נקי מפרסומות. הוא גם משכתב מאמרים לגוש אחד, גם אם הם נמרחים על כמה עמודים. אפל, בקצרה, בנתה את הדפדפן הראשון שמכיל בבסיסו חוסם פרסומות, והיא גם מורידה את מספר העמודים שאתה צופה בהם.

ואפשר היה, אולי, להגן על זה – אלמלא אפל גם נכנסה לעסקי הפרסום. את המודעות שלה, מודעות iAd, אי אפשר לחסום. כשמשלבים את זה עם העובדה שהוזכרה קודם, כלומר שאפל חוסמת את גוגל מלגשת למערכת הפרסומות שלה, מה שאנחנו מקבלים הוא שבפועל, אפל משתמשת בדפדפן שלה כדי לחסל תחרות באופן בלתי הוגן. 

לא שגוגל צדיקה גדולה מדי.

אופס!

גוגל, ששערוריית הריגול של סטריט וויו ממשיכה לרדוף אותה, שכרה חברת מחקר כדי שתוכיח שקוד התוכנה שכתבה עבור מכוניות צילום הרחובות שלה דווקא בסדר. המטרה היתה להציג את הניתוח לממשלות ברחבי העולם ולהמשיך הלאה.

היתה רק בעיה אחת קטנה: החברה שביצעה את האנליזה הגיעה למסקנה שהקוד מעיד על כוונה פלילית מצד גוגל. כך, על כל פנים, מפרשת את הניתוח קבוצת השתדלנות Privacy International. התוכנה של גוגל הפרידה בין מידע מוצפן למידע לא מוצפן – ואת האחרון מיהרה להעתיק לדיסקים הקשיחים שלה. עצם ההפרדה הזו, וכתיבת הקוד כך שישמור את המידע הלא מוצפן, היא עבירה על חוקי ההאזנה של פחות או יותר כל מדינות העולם.

גוגל ניסתה, כזכור, להפיל את התיק על הש.ג. – היא טענה שמהנדס בלתי מורשה כתב את הקוד על דעת עצמו. עד כה, שמו של המהנדס הזה – אם הוא אכן קיים – טרם פורסם. יתר על כן, למהנדס הזה היו מפקחים. על כל פנים, צריכים היו להיות כאלה. מדובר בחתיכה ארוכה למדי של קוד, שהצריכה אישור, בין השאר אישור תקציבי. PI מגדירה את הפעולה של גוגל כ"כשל מערכתי". יצוין שגוגל מנסה להוציא פטנט על הקוד, וחותרת בכך תחת הטענה של עצמה. תחליטו: פעולה בלתי מורשית של מהנדס, או מוצר שאתם רוצים לשמור? שני אלה לא מסתדרים.

יו"ר PI, סימון דיוויס, העריך כי "כמעט בטוח" שמשטרת גרמניה תגיש תביעה כנגד גוגל בפרשה; ברגע שיש כוונה לבצע פשע, אין להם ברירה, לדבריו, אלא לתבוע. בבריטניה, נציבות הפרטיות עצלה יותר – ודיוויס אומר שבכוונתו להגיש תלונה לסקוטלנד יארד.

באלמר, אתה החוליה החלשה

 

אם השם ריצ'רד קלארק נשמע לכם מוכר, זה מכיוון שבשנת 2004 הוא חשף כמה מההונאות של ממשל בוש, ערב הבחירות. קלארק היה יועץ הטרור הראשי של הבית הלבן בשנות קלינטון ובתחילת ימי ממשל בוש, והוא הזדעזע מהאופן שבו הטה הבית הלבן את המודיעין לצרכיו. הדוגמה הבולטת ביותר היתה שכאשר הודיע קלארק לבוש שההתקפה על מגדלי התאומים התבצעה על ידי אל קאעידה, בוש הורה לו למצוא קשר לסדאם חוסיין.

עכשיו הוא הוציא ספר על אבטחת סייבר ומה שהוא אומר שעשוי להיות גל הטרור החדש. הספר זכה לביקורות שליליות למדי, שטוענות שהוא מנפח את האיום לצרכיו – קלארק עובד כעת בחברת ייעוץ בתחום, והיסטריה ביטחונית תסייע לעסקיו – אבל ככל הנראה בנקודה אחת הוא צודק: החוליה החלשה במערכת הגנת הסייבר של ארה"ב היא מיקרוסופט.

אגמים של פונטים כבר נשפכו על פרצות האבטחה של מיקרוסופט שבאמצעותן הצליחו האקרים סינים לחדור לחשבונות ג'ימייל ולפוצץ את היחסים בין גוגל לממשל הסיני – אבל קלארק מביא פרטים חדשים ולא סימפטיים. הצבא האמריקאי רכש את מערכות ההפעלה של מיקרוסופט, בין השאר משום שזה היה זול יותר מאשר לפתח אחת בעצמו. לגרסאות הישנות של חלונות היתה, כידוע, נטייה לקרוס – וכשהמערכת של ספינת קרב מודרנית קורסת, אתה מקבל גרוטאה צפה. זה קרה כמה וכמה פעמים.

כתוצאה מכך, הפנטגון החל לבחון אופציות אחרות, בין השאר מערכות הפעלה בקוד פתוח, שמבוססות על לינוקס. ב-NSA, סוכנות ריגול האותות של ארה"ב, מרוצים מלינוקס, עד כדי כך שהם תרמו לה קוד והתגברו על כמה מבעיות האבטחה שלה.
לינוקס. תגן מפני התקפת סייבר? לינוקס. תגן מפני התקפת סייבר? לינוקס. תגן מפני התקפת סייבר?

זה הביא למיקרוסופט את הסעיף, והיא הבהירה לקלארק שאם ממשלת ארה"ב תאמץ את לינוקס, מיקרוסופט תפסיק לשתף איתה פעולה. קלארק כותב שהוא עצמו לא נבהל מהאיום, אבל כנראה שכמה אחרים דווקא כן: רוב הסוכנויות האמריקאיות ממשיכות להשתמש במוצרי מיקרוסופט, למרות שלינוקס הוכחה כמתאימה לצורכי הממשלה - ולמרות שהיא חינמית.

וכתוצאה מכך, וכתוצאה מפרצות האבטחה של חלונות, הרבה מהמערכות של ממשלת ארה"ב נתונות לחסדיהם של האקרים סינים. לא שהפתרונות שמציע קלארק – בדיקה עמוקה (Deep Pocket Inspection) כנגד תוכרע, למשל – בהכרח רצויים. ובכל זאת.

קצרצרים

מתי יודעים שהובסת סופית? כשמשהו כזה קורה: חברת הנפט השמנונית BP דרשה מהפרודיה המוצלחת עליה, חשבון הטוויטר BPGlobalPR, להזדהות רשמית כפרודיה. כלומר, הירידה עליו היתה כל כך מוצלחת, שתאגיד האופל חשש שיבלבלו בינו ובין הפרודיה. כותב הטוויטר נענה בעליצות לדרישה, ואם קודם לכן הוא תיאר את עצמו "קבלו את המסר של BP בטוויטרספירה", כעת הוא מוגדר כ"איננו משויכים ל-Beyond Petroleum, החברה שמחריבה את מפרץ מקסיקו מזה 51 ימים". משתמש אחד שנון וחשבון טוויטר מועכים מפלצת שמשקיעה עשרות מיליונים בתחום.

כפי שוודאי שמעתם, אפל השיקה שדרוג של האייפון שלה בתחילת השבוע. לא היה לה הרבה מה לומר – גיזמודו כבר חשפו הכל והרסו לה את ההצגה – אז סטיב ג'ובס נאלץ לצז'בט. הוא טען, בין השאר, שהתצוגה החדשה של האייפון זהה לזו של רשתית אנושית. מומחה ראייה מסביר לנו שהמציאות אחרת. אפל: שווק אחרת.

נעיצת סיכה אחרונה להיום בבועת היח"צ שהיא סטיב ג'ובס: לפני כמה שבועות, הוא הצהיר ש"האייפד הוא חופש מפורנו". קמפיין גרילה לחבלה תרבותית שתל בתגובה תמונות אירוטיות במצגות האייפד ברחבי סאן פרנסיסקו. השקר הנוצץ של אפל – הטענה שהמותג היקר ביותר בתחום המחשבים לא מייצג התמסחרות, שהוא לא מקדם את האשליה של אושר-באמצעות-רכישה – מתחיל להתפורר. פעם, היא נחשבה בצד של הטובים; היום היא מטרה כמו כל תאגיד אחר.

מגיעים לעיר נחמדה ופוטוגנית עם מצלמה? רוצים לדעת מה הן הנקודות המומלצות לצילום? משתמש פליקר אריק פישר יצר מפות של שורה של ערים, בהתבסס על נתוני ה-GPS של תמונות מהן בפליקר. הנקודות הצהובות על המפות מציינות את האתרים החביבים על מקומיים – דרך נהדרת להתחמק ממסלולי התיירים הקבועים. באופן תמוה, פתח תקווה לא ברשימה.

   

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה