בדיקת "כלכליסט": "שלמה מנסה לסחוט מהיבואנים הוותיקים מחירים טובים יותר"
יבואני הרכב המטירו אתמול ברכות חמות על הסנונית הראשונה בענף היבוא המקביל: שלמה שמלצר, בעל חברת הליסינג הגדולה בישראל, שלמה SIXT. מתחת לפני השטח חוששים בענף ששמלצר מנסה להפעיל לחץ על ספקיו, ולאו דווקא להועיל לצרכן
שלמה שמלצר, בעלי חברת הליסינג הגדולה בישראל שלמה SIXT, נכנס לענף היבוא המקביל, ובענף הרכב נערכים למלחמה. כבר אתמול, זמן קצר לאחר הודעת החברה על קבלת האישור ליבוא המקביל, התכנסו כמה יבואני רכב לישיבות בהולות כדי לקבוע כיצד להתמודד עם האיום החדש.
אתמול הוציאה שלמה החזקות, בעלת השליטה בשלמה SIXT, הודעה לבורסה, שבה היא מציינת כי קיבלה ממשרד התחבורה אישור עקרוני ליבוא מקביל של רכב לישראל. מדובר באישור רשמי של מדינת ישראל, ולפיו החברה עומדת בכל התנאים המקדמיים הנדרשים ליבוא מקביל. אישור זה מאפשר לשלמה לפנות לסוכן מורשה למכירת רכב בחו"ל כדי לרכוש ממנו רכבים ליבוא. בכך הופכת שלמה SIXT לחברה הישראלית הראשונה שזוכה לאישור זה.
סוזוקי תחילה
כיום, על פי חוקי מדינת ישראל, יכולה שלמה לייבא מכוניות מתוצרת שלושה מותגים, ועל פי הערכות, אחד מן המותגים צפוי להיות סוזוקי. בשנה שעברה חתמה שלמה על הצהרת כוונות לשיווק של מכוניות סוזוקי ברומניה. אם אכן תתחיל שלמה לייבא לישראל מכוניות סוזוקי בקנה מידה מסחרי, מי שצפויה להיפגע מכך היא מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי. מכשירי תנועה סירבה להגיב. זהות שני המותגים הנוספים ששלמה תייבא נותרה בשלב זה בגדר תעלומה. בענף הרכב מעריכים שמדובר בדגמים שנהנים מפופולריות גבוהה בקרב ציי הרכב.
בכל הקשור בהצהרות רשמיות, יבואני הרכב מרבים לברך את המתחרה החדשה, ולא בכדי: על פי נתוני שלמה SIXT, החברה רכשה בשנה שעברה 13% מן המכוניות החדשות שנמכרו בארץ. פירוש הדבר שהיבואנים תלויים בה לפרנסתם. מתחת לפני השטח נשמעות הצהרות שונות לחלוטין. "התנגדות ליבוא המקביל פירושה איום כפול", מסר ל"כלכליסט" בכיר בענף. "מדובר בהסתבכות עם שני גופים חזקים מאוד: גם שלמה וגם משרד התחבורה. שלמה נכנסה לתחום אך ורק כדי לסחוט מחירים טובים יותר מן היבואנים הוותיקים". יבואן אחר טוען ששלמה ממילא זוכה למחירים הנמוכים ביותר בשוק, ולא תוכל לקבל מחירים טובים יותר גם אם תייבא בעצמה. "אבל אנשי שלמה יודעים היטב שההצהרה על האישורים תכה גלים בענף", הוא טוען.
בענף הליסינג ממהרים להצהיר על נאמנות ליבואני הרכב, אך גם מודעים היטב ליכולת המיקוח שנמצאת בידיה של חברה שתתחרה ביבואנים. "יבואני הרכב הם שותף אסטרטגי שלנו ואני לא רואה בעתיד הקרוב שינוי בצורת ההתנהלות שלנו איתם", טוען יואב הורביץ, מנכ"ל חברת אוויס. "במקביל, אנחנו נבחן את התפתחות העניינים ונקבל בעתיד החלטות בהתאם".
שמוליק קליין, מנכ"ל חברת קל אוטו, טוען כי היבוא המקביל הוא רק אמצעי לחץ על היבואנים. "המהלך אולי יעזור לחברות הליסינג לקבל הנחות, אך הוא לא יוזיל את הרכב לצרכן, מאחר שבסופו של יום היבוא המקביל איננו כלכלי".
לוי יצחק: נוציא מחירון נפרד
אחת הסוגיות שנותרו פתוחות נוגעת למכוניות המשומשות. לוי יצחק, שמפרסם מדי חודש מחירון משומשות, יפרסם בעתיד ככל הנראה מחירון נפרד למכוניות ביבוא מקביל. מחירון זה עשוי "לתייג" מכוניות אלה ולגרום לירידת ערך גבוהה יותר ממכוניות ביבוא סדיר.
משלמה SIXT נמסר: "האישור ניתן לחברה לאור החלטת משרד התחבורה לפתוח את השוק לתחרות. החברה רואה בתחום זה תחום אסטרטגי להמשך התפתחותה העסקית ואין לכך קשר לעסקים שהחברה מנהלת עם יבואנים קיימים בארץ".
15 תגובות לכתיבת תגובה