אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: עשה לך דב צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: עשה לך דב

פוטנציאל הצמיחה של Build-A-Bear מוטל בספק, אולם התמחור כבר משקף פסימיות רבה

18.06.2010, 11:41 | אילון ג'דה

אם חשקה נפשכם להרכיב לעצמכם דוּבִּי מעשה ידיכם, הנה חברה שתוכל לסייע לכם. עיסוקה היחיד של Build-A-Bear (BBY :NYSE) הוא הפעלת רשת חנויות שבה יכול כל אדם לבחור לו בובת מחמד צמרירית (מתוך 30 דגמים שונים) ולבנות אותה על פי דמיונו הפרוע, כולל בחירת טיב הבד שממנו תהיה עשויה הבובה, מילוי הבובה בעצמו ורכישת פריטי ביגוד ואביזרי אופנה לבובה.

Build-A-Bear היא חברה צעירה למדי: החנות הראשונה נפתחה במיזורי ב־1997. ב־2003 פרצה החברה לראשונה מחוץ לגבולות ארצות הברית, וכיום, מתוך 345 חנויות, מעט יותר מ־50 נמצאות באירופה ובאנגליה. מאז תחילת פעילותה ועד היום מכרה החברה יותר מ־80 מיליון בובות. את דרכה כחברה בורסאית החלה Build-A-Bear בשלהי 2004, אולם לאחר תקופה קצרה של עליות שערים החלה מנייתה להיסחר במגמת ירידה מתמשכת. מאז הנפקתה ועד היום איבדה מניית החברה כ־70% מערכה. כיום נסחרת החברה בוול סטריט בשווי של 155 מיליון דולר.

עיון בדו"חותיה הכספיים של Build-A-Bear מראה גידול נאה במכירות בשנים האחרונות. ב־2003 הסתכמו המכירות בכ־213 מיליון דולר, וב־2008 הגיעו מכירותיה כבר לכ־468 מיליון דולר - צמיחה ממוצעת מהירה של 17% לשנה. הביצועים ב־2009 היו מאכזבים יותר, בחסות ההאטה הגלובלית, והמכירות נסוגו בכ־16% לעומת 2008, אולם הרקורד ארוך השנים נותר מרשים יחסית: מאז 2003 צמחו מכירות החברה בכמעט 11% מדי שנה.

ירידה ברווחיות

עם זאת, אכזבת המשקיעים ניכרת יותר לעין כשבוחנים את רמת הרווחיות של החברה. ב־2006 השיגה Build-A-Bear את הרווחיות התפעולית הגבוהה בתולדותיה: כ־48 מיליון דולר, או 11% מהכנסותיה באותה שנה - אולם מאז נשחקת רווחיותה של החברה, הן אבסולוטית (בכסף) והן במונחי שיעור יחסי מהמכירות. שיאה של מגמה זו בא לידי ביטוי בתוצאות 2009: Build-A-Bear הפיקה הפסד תפעולי של 24 מיליון דולר, או 6% ממכירותיה.

הסיבות להפסד התפעולי פשוטות ומוכרות: שחיקה במכירות על רקע המצב הכלכלי, אשר לוותה בקשיים של החברה לקצץ בעלויות - בעיקר עלויות חומרי הגלם. לכך הצטרפה גם הפחתה של 10 מיליון דולר בשווי השקעה שביצעה החברה בסטארט־אפ בשם RideMakerz, אשר עוסק בייצור מכוניות משחק בהרכבה עצמית.

כמה דובים צריך ילד?

כשיסתיים המיתון, Build-A-Bear כנראה תשוב להרוויח. דובים מתוצרת עצמית הם כנראה מוצר עם ביקוש מסוים, ואין סיבה נראית לעין שהחברה לא תצליח לשחזר את הצלחתה. עם זאת, עולה שאלה מהותית לגבי פוטנציאל הצמיחה של החברה. כמה בובות דובי כבר צריך ילד אחד? ומרגע שסופק צורך זה, צמיחת המכירות תלויה יותר בקצב גידול האוכלוסייה - שהוא מספר חד־ספרתי צנוע למדי.

למרות כל זאת, התמחור של Build-A-Bear כבר משקף פסימיות נכבדת. עם מעט יותר מ־ 50 מיליון דולר בקופתה, חישוב פשוט מראה כי הפעילות התפעולית של החברה נסחרת במעט יותר מ־100 מיליון דולר בבורסה. עובדה נוספת שיש להביא בחשבון הוא תזרים חיובי מתמשך מפעילות שוטפת, אשר בשלוש השנים האחרונות הסתכם בכ־27 מיליון דולר לשנה בממוצע. בשנים שלפני שנות המיתון תזרים זה אף הגיע לרמות של 50 מיליון דולר בשנה ויותר. כל אלו מצביעים על מכפיל אפקטיבי נוכחי של 3.5–4 ביחס לתזרים המזומנים מפעילות שוטפת. אין ספק כי הדובים שולטים במנייתה של Build-A-Bear.

הכותב הוא יועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול בני"ע הנזכרים 

תגיות