אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אנרגיה חיובית: מדענים פיתחו "סוללת-על"

אנרגיה חיובית: מדענים פיתחו "סוללת-על"

חוקרים ב-MIT הצליחו לפתח סוללת ליתיום המסוגלת לאגור עד פי 10 אנרגיה מסוללה רגילה. הייעוד העיקרי של הטכנולוגיה החדשה: שוק המכוניות החשמליות

21.06.2010, 10:32 | יוסי גורביץ
מדענים ב-MIT הצליחו לפתח סוללת-על מליתיום, תוך שימוש בטכנולוגיה חדשה לניצול ננו-צינורית הפחמן. כך דיווח הבוקר (ב') המגזין Technology Review של מכון המחקר הטכנולוגי במסצ'וסטס. נמסר כי הטכנולוגיה כבר נמכרה ליצרנית סוללות, אך שם החברה הרוכשת לא נמסר.

הסוללה החדשה יכולה להחזיק מטען חשמלי בעוצמה של עד פי 10 מסוללת ליתיום רגילה, ומסוגלת לפרוק את המטען במהירות העולה עד פי 5 ממהירותה של סוללה רגילה. לצורך כך, השתמשו המדענים בננו-צינורית פחמן, חומר חזק באופן בלתי רגיל, בעל מוליכות גבוהה. קוטרה של ננו-צינורית הוא כמה ננו-מטרים (כ-1:50,000 מקוטר שערה אנושית).

חוקרים ניסו זה זמן ליצור אלקטרודות לסוללות ליתיום מננו-צינוריות הפחמן, בשל המוליכות הגבוהה שלהן ובשל שטח הפנים הרחב שלהן, שאמור לשפר את היכולת לאגור חשמל. אך רוב השיטות לחיבור ננו-צינוריות הפחמן מצריכות שימוש בחומר מדביק, שמוריד את המוליכות של האלקטרודה וגורם להתגבשות קווצות של החומר, דבר המוריד את שטח הפנים.

החוקרים של MIT, בהנהגת פרופ' פאולה האמונד ופרופ' יאנג שאו-הורן, הצליחו להתגבר על בעיה זו על ידי יצירת תמיסות מים וננו-צינוריות הפחמן, כאשר חלק מהן טעונות מטען חיובי ואחרות מטען שלילי. החוקרים הטבילו בתמיסות כמה פעמים משטחים שונים, והננו-צינוריות, בשל המטענים המנוגדים שלהן, נצמדו אליהם בעוצמה, ויצרו שכבות דקות ואחידות. החוקרים הדגימו כי לאחר חימום והפרדה מהמשטח, השכבות מסוגלות לאצור כמות גדולה של אנרגיה ולשחרר אותה במהירות.

בין שאר השימושים המיועדים לסוללות אלה הדגישו החוקרים את השימוש האפשרי כסוללות לכלי רכב חשמליים. מועד לשימוש מסחרי לא נמסר.

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
פי 10 עוצמה לא זמן שימוש
הסוללה מסוגלת לתת פי 10 יותר עוצמה. לעומת זאת עדיין יש מגבלה של מרחק כי הוא יכול לאגור יותר אנרגיה אבל עדיין ידרוש הטענה באותו מידה כמו היום. היתרון המהותי יהיה בעוצמה שניתן להפיק לאותו מרחק. משמע פחות משקל ויכולת העמסה/מהירות יותר גדולה. כמות הזמן נשאר אותו דבר... לצערי..\
dekel  |  21.06.10
12.
ל-7: זה לא צריך לפלוט שום קרינה...
...אתה חייב להבין, קרינה אלקטרומגנטית (להבדיל מקרינת חלקיקים) ניתן למסך לחלוטין, ודי בקלות, על ידי כל משטח מתכתי מוארק. אין שום בעיה ליצור רכב חשמלי שהיושבים בו יהיו מוגנים מפני כל קרינה אלקטרומגנטית. הרבה יותר קשה להגן על מי שמשתמש בטלפון סלולורי, משום שאם ממסכים את הקרינה שלו, אזי היא גם לא מגיעה לאנטנה...
אורן  |  21.06.10
לכל התגובות