אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זכויות שידור OUT? זכיות סיקור IN?  צילום: רויטרס

זכויות שידור OUT? זכיות סיקור IN?

קמפיין גביע העולם של אנגליה נע בהתאם לתרחיש הישן והמוכר – מעבר חד בין אופטימיות מוגזמת למבחן התרסקות על המגרש. אלא שמחוץ למגרש מתרחשת בימים אלה מהפכה אמיתית

21.06.2010, 16:58 | סוכנויות הידיעות

טים לאבג'וי, לשעבר מגיש תוכנית כדורגל פופולרית באנגליה, כבר סייע בעבר לשנות את אופן הסיקור של המשחק באמצעות התוכנית המשעשעת Soccer AM. עכשיו הוא מאיים לעשות את זה שוב, כשהוא מדווח מתוך מחנה האימונים האנגלי עבור ערוץ השידור של ההתאחדות האנגלית באינטרנט - היחיד, כמו שטוען האתר, שמכסה את הקבוצה של פאביו קאפלו "24 שעות ביום, 7 ימים בשבוע".

לאבג'וי עצמו מקיים ראיונות בלעדיים, ומביא צילומים מאחורי הקלעים וסרטונים מהאימונים וממסיבות העיתונאים של הנבחרת.

למרות שגם ערוצים אחרים מגישים סיקור אינטנסיבי של האליפות, נראה שהערוץ המקוון של ההתאחדות מצליח במיוחד, עם יותר ממיליון צפיות בשבוע האחרון. מאז תחילת מאי זכה הערוץ לחצי מיליון צפיות שהגיעו אליו דרך אתר ההתאחדות ועוד 3.5 מיליון צפיות בערוץ היוטיוב שלו. "הרעיון הוא לקחת את התכנים הנהדרים האלה לכל מקום שבו הצופים נמצאים", אמר סטיוארט טרנר, מנהל הערוץ מטעם ההתאחדות, ל"גרדיאן".

וויין רוני.  3.5 מיליון צפיות בערוץ היוטיוב של התאחדות הכדורגל האנגלית, צילום: איי פי וויין רוני. 3.5 מיליון צפיות בערוץ היוטיוב של התאחדות הכדורגל האנגלית | צילום: איי פי וויין רוני.  3.5 מיליון צפיות בערוץ היוטיוב של התאחדות הכדורגל האנגלית, צילום: איי פי

מקור הכנסות פוטנציאלי

אולם ההצלחה של טלוויזיית ההתאחדות (FA TV) מעלה גם סוגיות לא פשוטות. ראשית, התוכן שלאבג'וי מפיק הוא קליל ולא ביקורתי וההצלחה שלו מעידה על כך שהגולשים מוכנים לוותר על כיסוי עצמאי ונשכני לטובת מידע פנימי בדמות שידורים מתוך המחנה. בנוסף, הוא יוצר להתאחדות מקור הכנסות פוטנציאלי משמעותי, כיוון שהיא יכולה למכור את התכנים לרשתות אחרות.

פאביו קאפלו עצמו תומך ביוזמת הסיקור החדשה. אגב, כשריאל מדריד השיקה לפני שנים אחדות את ערוץ הטלוויזיה הפרטי שלה, קאפלו היה המאמן. השאלה המרכזית כעת היא, האם ההתאחדות תצליח לאזן בין הרצון להתרחב ולהרוויח לבין המחויבות לענות על הצרכים של גורמי מדיה אחרים? צריך לזכור שההתאחדות מנהלת עם התקשורת יחסי אהבה-שנאה ממושכים. במהלך גביע עולם, עיתונים וערוצי טלוויזיה ורדיו רעבים לקבל כל מילה או תמונה שיוצאים ממחנה האימונים והם זקוקים להתאחדות יותר מאשר היא זקוקה להם. מצד שני, כשההתאחדות מנסה להגדיל את הפופולאריות של הגביע האנגלי או לקדם את היוזמה לארח את מונדיאל 2018 באנגליה, היא זקוקה לגופי התקשורת.

גם אופ"א ופיפ"א השקיעו בשנים האחרונות הרבה מאוד כסף בערוצי המדיה הפרטיים שלהן, כשבמקביל הן ממשיכות לגרוף רווחים ממכירת זכויות שידור לערוצים השונים. אתר Fifa.com, שמעסיק צבא קטן של עיתונאים שמייצרים עבורו תכנים, נהנה כבר בשבועיים הראשונים של המונדיאל מיותר כניסות (53 מיליון) מאשר בטורניר הקודם כולו (48 מיליון).

האסטרטגיה של ההתאחדות האנגלית מכוונת בחלקה לקיום תחרות בשוק זכויות השידור. טרנר: "בשלב מסוים בעתיד, אם מחירי זכויות השידור ילכו בכיוון הלא נכון, מי שהוא בעל הזכויות על השידורים עשוי להשתמש בפלטפורמה שלו כדי להפיץ את התכנים שבבעלותו. אני לא חושב שזה יקרה בחמש השנים הקרובות, אבל אין לדעת".

ההתאחדות הגיעה אומנם באיחור לחגיגת השידורים הדיגיטליים ששוטפת את התקשורת, אבל נראה שהיא נחושה להשלים פערים. עמוד הפייסבוק של ההתאחדות גדל בהתמדה, היא השיקה אפליקציית אייפון וגם עושה שימוש חכם בטוויטר.

המנכ"ל החדש של ההתאחדות, אלכס הורן, אמר שהוא נחוש להמשיך ולדחוף את האסטרטגיה הזו, למרות הקושי התקציבי: "לפני הכל, אנחנו רוצים להתחבר לקהל הכדורגל במה שנוגע לנבחרת ולתקשר עם הקהל שצורך את התכנים שלו במגוון של ערוצים ואמצעים. אם נצליח גם להרוויח מזה, אז זה יהיה מצויין. הצילומים שלנו מהגביע העולמי נתנו לנו פלטפורמה מעולה כדי לבחון את האסטרטגיה הדיגיטלית שלנו וזה חשוב לנוכח האתגרים הבאים בשוק הפרסום".

תגיות