אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראיון "כלכליסט" - גדעון מנטל: "את קומטאץ' צריך לשפוט לפי השורה התחתונה"

ראיון "כלכליסט" - גדעון מנטל: "את קומטאץ' צריך לשפוט לפי השורה התחתונה"

גדעון מנטל, יו"ר ומנכ"ל קומטאץ', חושב שהמכירות הנמוכות יחסית של חברת אבטחת המידע פוגעות באטרקטיביות שלה אצל המשקיעים

23.06.2010, 16:30 | עומר ענבר

השלמת הרישום הכפול של חברת קומטאץ' בבורסה באחד העם בדצמבר 2009, לא הובילה את החברה עד כה לזכות בהתעניינות שלה ציפתה אולי מצד המשקיעים הישראלים. ואולם, ההתעניינות המוגבלת בחברה, שרושמת מחזור מסחר יומי ממוצע כולל של מאות אלפי שקלים בבורסה בתל אביב ובבורסת נאסד"ק שבהן היא נסחרת, לא בהכרח מעידה על היעדר פוטנציאל צמיחה בשנים הקרובות.

"לגבי 2010 נתנו תחזית לצמיחה של 12%–15% בהכנסות, ואמרנו שבשנים 2011 ו־2012 יהיו שיעורי צמיחה מואצים אף יותר, ואנחנו לא מתכוונים ל־16%. היכולת שלנו לחזות בוודאות גדולה את ההכנסות מאפשרת לנו להרגיש בנוח לומר את זה", מסביר גדעון מנטל, מנכ"ל ויו"ר קומטאץ' ואחד מבעלי העניין בחברה הדואלית.

בשמונה השנים האחרונות מתמקדת קומטאץ' באבטחת אימייל באמצעות מוצרים שמטפלים בספאם (דואר זבל) ובהונאה דרך אימייל, ושאותם היא מוכרת ללקוחותיה, אשר מטמיעים את המוצר לתוך המוצר שלהם.

מנטל מסביר את המקום שתופסת קומטאץ' בשוק אבטחת האינטרנט העצום, שנשלט על ידי שחקניות ענק כמו צ'ק פוינט הישראלית. "בשוק אבטחת המידע יש עשרות אלפי שחקנים. אפשר לקרוא לנו חברת אבטחת המידע הגדולה ביותר שמעולם לא שמעת עליה. ולמה? כאשר צ'ק פוינט מוכרת מוצר אבטחה, יש הרבה מאוד פיצ'רים שנמצאים שם, שהם בעצם חלק מהמוצרים של קומטאץ'. הרבה מאוד חברות בתחום האבטחה מוכרות מוצרים שבהם יש קומטאץ' - ואתה אפילו לא שמעת על זה. גם במוצר צריכה כמו אינקרדימייל יש קומטאץ'. אנחנו באים עם הטכנולוגיה שמניעה את חברות האבטחה, ונמצאים מאחורי הקלעים".

לא מוכרת לצרכן הסופי

קומטאץ' אינה מוכרת את מוצריה לצרכן הסופי, ואולי זו אחת הסיבות לאלמוניות היחסית שלה בשוק. מרבית לקוחותיה הם חברות שמשתמשות בשירות בגדי להציע ללקוח הקצה - הצרכן הסופי - מוצר מוגמר שכולל מרכיבים נוספים. הלקוחות של קומטאץ', הכוללים ספקי שירות גלישה באינטרנט ויצרני תוכנה, מטמיעים את מוצריה לתוך המוצרים שלהם, והחברה הישראלית מקבלת שיעור מההכנסה של אותם לקוחות. כתוצאה מכך נהנית קומטאץ' מרכיב מרכזי של הכנסות שחוזר על עצמו, ולטענת החברה מוסיף שקיפות עתידית ומאפשר לחזות את המכירות, באופן שאינו מתאפשר בחברות טכנולוגיה אחרות.

"כל ההכנסות שלנו חוזרות על עצמן, מאחר שמדובר על הסכמי שירות שנתיים. משנה לשנה מתפתח בסיס שניתן לדעת בוודאות כמעט מלאה שיתפתח גם בשנה הבאה. שיעור חידוש החוזים הוא יותר מ־90%, והחוזים נמשכים שנים רבות. רוב חברות ההייטק מוכרות תוכנה וחומרה, ולא שירותים. המודל שלנו, לעומת זאת, עוזר ביציבות ובחיזוי של ההכנסות העתידיות. מעבר לזה, הגענו ב־2010 לשווקים וללקוחות חדשים, שיביאו לקצבי צמיחה מואצים".

עידו הדרי, סמנכ"ל התפעול הראשי של קומטאץ', מספר כי "בתחילת דרכו של האינטרנט היה אפשר לפתור את הבעיות בנקודת הקצה, באמצעות התקנת רכיב במחשב שלנו. זה לא המצב ב־2010, שבה עוברים יותר מ־200 מיליארד אימיילים ביום, כאשר 90% מהם הם אימיילים רעים (ספאם) והתקפות של הונאה, קודים זדוניים ועוד. העסק כל כך מתוחכם, עד שבלתי אפשרי לפתור אותו בשלב הקצה של משתמש המחשב. הפתרון היחיד במצב של היום הוא ניתוח של האירועים מתוך מרכז מבוסס ענן. קומטאץ' עושה את זה 12 שנה".

הגלגול השלישי של החברה

הגלגול הנוכחי של החברה הוא בעצם השלישי מאז נוסדה בתחילת שנות התשעים. עד 1997 עסקה החברה בפיתוח תוכנות לאימייל, לאחר מכן עברה לתת שירותי הוסטינג באימייל, ורק ב־2003 עברה לתחום פיתוח פתרונות אבטחה לאימייל. ב־2009 השיקה קומטאץ' עוד מוצר בתחום האבטחה, הפעם לאבטחת גלישה, שנועד למשל למנוע מעובדים בחברה לגלוש לאתרים מסוימים, או לחסום ילדים מגלישה לאתרים ספציפיים. בתחום אבטחת האינטרנט אין מכירות משמעותיות, אולם מנטל מסביר שההכנסות בתחום זה יספקו מנוע צמיחה שיביא לגידול מואץ במכירות.

נראה עוד שינוי במודל העסקי של החברה בשנים הקרובות?

מנטל: "לא נשנה את האסטרטגיה שוב, אנחנו כל הזמן משפרים אותה. החברה רווחית כבר חמש שנים וכל שינוי נעשה בלי לפגוע בצמיחת הרווחים. כל מה שנעשה היום ובעתיד ייעשה תוך צמיחה בשורה העליונה והתחתונה".

היקף המכירות הנמוך פוגע באטרקטיביות של החברה בשוק ההון?

"כן. זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו. השנה נרוויח 5 מיליון דולר. אם הייתי אומר לך שאנחנו נעשה את זה במכירות של 50 מיליון דולר, אז היו אומרים שהרווחיות סבירה. רמת המכירות שלנו, 17–18 מיליון דולר, אינה גבוהה, אך את קומטאץ' צריך לשפוט לפי השורה התחתונה - ולא העליונה".

אתה מאוכזב מחצי השנה הראשונה של הרישום הכפול בתל אביב?

"כאשר מביאים בחשבון את היקפי המסחר בשני השווקים ביום יחד, מגיעים למחזור שאפשר לבנות ממנו פוזיציה של מיליוני שקלים בתוך שבוע או שבועיים, ומתחילים לראות גם כניסה של משקיעים מוסדיים ישראליים למניה".

עם זאת היקפי המסחר לא גדולים. אתם מרגישים שהשוק מבין את הסיפור של קומטאץ' בצורה נכונה?

"זה לא שהשוק לא מבין, זה שאנחנו לא מסבירים מספיק טוב. איכות ההכנסות שלנו לא מתומחרת נכון. העובדה שכל ההכנסות חוזרות נותנת סיבה למכפילי רווח גבוהים יותר. החברה השלימה תוכנית לרכישה חוזרת של מניותיה בהיקף של 5 מיליון דולר לפני שנה וחצי, והודענו על תוכנית נוספת בהיקף של 5 מיליון דולר ברמות המחירים הנוכחיות, כך שאנחנו סבורים בעצמנו שקניית המניה היא עסק טוב, ולכן אנחנו עושים את זה.

"לחברה יש כ־16 מיליון דולר בקופה, וגם עם תוכניות הרכישה בחזרה של מניות החברה היא מייצרת מזומן, כך שאנחנו כל הזמן מחפשים הזדמנויות לרכישות, בעיקר טכנולוגיות באבטחת מידע, שנוכל להביא ללקוחות שלנו".

הדרי: "יש לנו 140 לקוחות וסוג של מערכת יחסים אינטימית עמם. השילוב של טכנולוגיה, מודל עסקי ויציבות פיננסית לא כל כך נפוץ בשוק. אין לנו חובות, ובשל ההפסד הצבור של החברה, בחמש השנים הקרובות יש לנו נכס מס, כך שלא נשלם מסים בכלל".

תגיות