אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אג"ח עולמית: נייקי לוקחת בהליכה צילום: איי אף פי

אג"ח עולמית: נייקי לוקחת בהליכה

נייקי מובילה בשוק שבו התחרות הולכת וגוברת, אבל המאזן החזק שלה יכול להבטיח תשלום של 5.15% לבעלי האג"ח

27.06.2010, 12:45 | ברוך כהן

בדרום אפריקה, מונדיאל 2010 יצא לדרך. עבור חברות ציוד הספורט, אירוע זה מרכז מאמצי שיווק ניכרים הכוללים בין השאר מתן חסויות לנבחרות המשתתפות, מתוך תקווה שההישגים הספורטיבים שלהן יביאו לעלייה בכוחו של המותג המאמץ ויתרמו לשורת המכירות והרווח הנקי. בין נותני החסות נמצאת חברת נייקי, יצרנית ביגוד הספורט הגדולה בעולם.

נייקי נוסדה ב־1964 על ידי פיל נייט, סטודנט מאוניברסיטת אורגון בארצות הברית, ועל ידי ביל בוורמן, מאמן הריצה של נייט, כחברה המציעה נעלי ריצה במחיר נמוך. מטרת השניים הייתה להתחרות בנעליים היקרות של יצרנית מוצרי הספורט הגרמנית אדידס. בשנים הראשונות ייבאו השניים נעלי ריצה יפניות ונחלו הצלחה רבה. ב־1971 פיתחה החברה לראשונה את סוליית ה"וופל" - יציקת גומי לתוך הברזל של סוליית הנעל, שהגבירה את מתיחה הנעל בלי להוסיף משקל. פיתוח זה הפך את החברה למובילה בתחום נעלי הריצה של ספורטאי ארה"ב, והיא החלה בייצור קו מוצרים עצמאי.

כדי להוזיל את העליוות יצרה נייקי את מוצריה באמצעות קבלנים עצמאים, בעיקר מחוץ לארה"ב. בראשית שנות השמונים השיגה נייקי פריצת דרך משמעותית כאשר שילבה מערכת ריכוך בסוליית הנעליים (Nike Air). פיתוח זה משך תשומת לב רבה והפך לאירוע משמעותי בהצלחתה העתידית של נייקי. במרוצת שנים אלו הרחיבה החברה את תמהיל המוצרים והפנתה מאמצים רבים לצמיחה בשווקים בינלאומיים. כיום עוסקת החברה בייצור ושיווק נעליים, ציוד לענפי הספורט השונים ואביזרי ביגוד והלבשה לשימוש ספורטיבי. קו המוצרים כולל גם הלבשה תחתונה ופריטי לבוש והנעלה אלגנטיים. מוצרי החברה נמכרים ברחבי העולם ב־675 חנויות שבבעלות החברה, וכן באמצעות רשת ענפה של 23 אלף קמעונאים וזכיינים.

שנת הכספים של נייקי מסתימת במאי. בדו"חות לסיכום שלושת הרבעונים של שנת הכספים 2010 (ממאי 2009 ועד סוף פברואר 2010) רשמה החברה הכנסות של 13.9 מיליארד דולר - ירידה קלה של 3.8% בהשוואה לתקופה המקבילה, שבה הסתכמו ההכנסות ב־14.5 מיליארד דולר. בשורה התחתונה נרשם רווח תקופתי של 1.39 מיליארד דולר, שיפור של 21.9% לעומת התקופה המקבילה. מבט על הרבעון השלישי לבדו מגלה כי הכנסות החברה צמחו ב־7% וכי הרווח הנקי הוכפל לרמה של 496 מיליון דולר. החברה מציינת כי מכירותיה בשווקים המתעוררים רשמו גידול ניכר, אך גם בשאר חלקי העולם מורגשת התעוררות של הביקושים למוצריה. הונה העצמי מסתכם ב־9.4 מיליארד דולר, המממנים כ־70% מסך המאזן, ונכון לתאריך הדו"ח האחרון, בקופת המזומנים היו יתרות הגבוהות מהחוב הפיננסי המסתכם ב־1.36 מיליארד דולר. נתון זה מעיד על נזילות גבוהה ויכולת החזר טובה.

ב־2003 הנפיקה נייקי אג"ח דולרית ל־11 שנה, המחלקת ריבית בשיעור 5.15% על בסיס חצי שנתי. התאגיד זכה לדירוג איתנות פיננסית בגובה +A עם אופק יציב, על ידי חברת הדירוג הבינלאומית S&P.

לסיכום, נייקי פועלת בשוק שבו התחרות הולכת וגוברת, אך מצליחה לשמר את מעמדה כחברה גלובלית מובילה המציגה מאזן חזק מאוד ונזילות גבוהה. עם זאת, חשוב לשים לב למשך החיים הארוך יחסית של האג"ח (פירעון ב־2015) ולכך ששינוי עתידי בתוצאות העסקיות של החברה, או עלייה אפשרית בריבית הפד, עלולים להביא לירידה בשער האג"ח, ולכן במסגרת ניהול תיק אג"ח מדורגות מומלצת חשיפה של עד 5% מהתיק.

פרטי האג"ח

שם האג"ח: NKE 5.15%

מטבע: דולר ארה"ב

תאריך פדיון: 15 באוקטובר 2015

גודל סדרה שהונפקה: 100 מיליון דולר

דירוג סטנדרד אנד פור'ס: +A עם אופק יציב

מינימום השקעה: 2,000 דולר

תשואה לפדיון: 3.04% ברוטו לפני מס

חלוקת ריבית: 5.15% בשנה, מדי 6 חודשים

עודף תשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב: 0.9%

עודף תשואה על ריבית הלייבור: 0.75%

 

הכותב, ברוך כהן, הוא מנהל דסק יועצים ביובנק תל אביב

תגיות