אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הכלכלה הפלסטינית: השלום הכלכלי של ג'נין והגלבוע צילום: יואב גלאי

הכלכלה הפלסטינית: השלום הכלכלי של ג'נין והגלבוע

מנהיגי האזור הפלסטינים והישראלים חולמים על בי"ח משותף, ועל חיבור רכבת העמק לג'נין ולטול כרם

28.06.2010, 07:52 | דני רובינשטיין

מי אמר שאין שלום כלכלי עם הפלסטינים? יש בהחלט, גם אם לא במתכונת או בהיקף שאליהם התכוון בנימין נתניהו בתעמולת הבחירות שלו. תוכניות הפיתוח והיחסים היומיומיים שנרקמו בין מחוז ג'נין בצפון הגדה לבין השכנים ממועצה אזורית הגלבוע אמנם מצומצמים הרבה יותר מהתוכניות של נתניהו, אך די מעניינים.

העיתונאי לשעבר כדורא מוסא, העומד בראש מחוז ג'נין, לא מדבר עם ראש מועצה אזורית הגלבוע דני עטר ועם סגנו עיד סלים על ירושלים או על "זכות השיבה", אף שמוסא הוא נצר למשפחת פליטים מחיפה. הם גם לא דנים בהתנחלויות או בגבולות. ועיקר עיסוקם המשותף נסוב על נושאים כלכליים, בניסיון להפוך את האזור למקום טוב יותר לחיות בו.

כדורא מוסא (במרכז) עם טוני בלייר ודני עטר כדורא מוסא (במרכז) עם טוני בלייר ודני עטר כדורא מוסא (במרכז) עם טוני בלייר ודני עטר

מעבר הגבול מצפון לג'נין הוא אולי המסודר במעברים לישראל. המאבטחת הישראלית במעבר שאלה אותי בפליאה: אתה יהודי? הסיבה לכך היא שלערבים אזרחי ישראל מותר לעבור לג'נין וליהודים אסור. הממשל הישראלי יצר את ההסדר - שספק אם יעמוד במבחן בג"ץ - לפני כמה חודשים, במטרה לעודד את הכלכלה הפלסטינית. נראה שהוא מצליח.

במעבר המכוניות בגלבוע ראיתי בשבוע שעבר תור של מכוניות ישראליות, כולן של ערבים ישראלים, שעוברות די מהר.

כ־700 מכוניות עוברות מישראל לג'נין מדי יום. בשבתות מדובר בכ־2,000 מכוניות, שבהן כ־10,000 נוסעים. הערבים הישראלים קונים וסוחרים בג'נין ונהנים מהמחירים הנמוכים. בנוסף, כ־500 סטודנטים ערבים ישראלים לומדים באוניברסיטה האמריקאית שבעיירה זבאבדה הסמוכה לג'נין. הם שוכרים דירות בפרברי ג'נין וחוזרים הביתה בסופי שבוע.

לצד מעבר המכוניות, יש מתקן למעבר רגלי, בעיקר פועלים שעובדים בישראל. "פעם יצאו מג'נין כ־35 אלף פועלים מדי יום", אומר המושל מוסא, "ועכשיו עוברים רק 3,000 בימי השיא". עיד סלים, בן הכפר מוקייבלה שתושביו התמחו בעבר בהסעת פועלים לישראל, מוסיף כי אלפים נוספים מבריחים את הגבול.

דני עטר מראה לי מכתב שכתב לשר הביטחון אהוד ברק, ובו תלונות על מערכת הביטחון "שמחבלת בכל דרך אפשרית בהצלחה של מודל שיתוף הפעולה בין ג'נין למועצת הגלבוע". אחת החבלות שאליהן מתכוון עטר היא הפחתת מספר העובדים הפלסטינים שנכנסים מג'נין לישראל.

מה שכן עובר כעת מג'נין לישראל, בהצלחה יחסית, היא תכולת כ־200 משאיות בכל יום: מלפפונים, עגבניות, שעועית, במיה וקישואים. למשאיות פלסטיניות אמנם אסור להיכנס לישראל, אך במעבר הגבול יש מתקנים להעברת הסחורה מגב לגב, עם סידורי שיקוף משוכללים.

מחוז ג'נין והמועצה האזורית הגלבוע אינם צדדים שווי כוח, ודאי לא מבחינת גודל היישובים והאוכלוסייה. בנפת ג'נין יש כ־250 אלף תושבים, המתגוררים בשש ערים וב־42 מועצות מקומיות וכפריות, ואילו במועצה האזורית הגלבוע מתגוררים 24 אלף תושבים ב־33 יישובים כפריים.

כשמדובר בתוכניות לעתיד, הגודל לא קובע. אנשי ג'נין והגלבוע הראו לי חוברות ומפות עם תוכניות לפרויקטים משותפים רבי־רושם של תחבורה, תעשייה חקלאית, שירותי בריאות ותיירות, ובהן חידוש רכבת העמק וחיבורה לקו הרכבת הטורקית שחיברה פעם בין טול כרם לג'נין, הקמת בית בד ליצוא שמן זית והקמת בית חולים על הגבול, שתכנונו הושלם.

תגיות