אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": רשות החברות שוקלת מחדש את פירוק תעש צילום: סיון פרג'

בלעדי ל"כלכליסט": רשות החברות שוקלת מחדש את פירוק תעש

היוזמה: החטיבות גבעון ומלט"מ, העוסקות בהנעה רקטית, ימוזגו לתוך רפאל או תע"א; יתר תעש תפורק ותימכר. בסביבת ראש הממשלה תומכים במהלך, משרד הביטחון וההסתדרות יתנגדו

01.07.2010, 06:53 | נעמה סיקולר

רשות החברות הממשלתיות שוקלת שוב את פירוק התעשייה הצבאית ומכירתה בחלקים, לאחר שכל המהלכים לקדם הפרטה בחברה כשלו. ל"כלכליסט" נודע כי הרשות דנה באחרונה במכירת החטיבות גבעון ומלט"מ לאחת מהתעשיות הביטחוניות שבבעלות ממשלתית, התעשייה האווירית (תע"א) או רפאל, ואף קיימה שיחות בנושא עם שתי החברות. הן תע"א והן רפאל הביעו עניין בקליטת החטיבות, שעוסקות בעיקר בהנעה רקטית, ומחזור המכירות שלהן מוערך ב־750 מיליון שקל בשנה.

בשנה האחרונה הואצו המגעים בין הרשות, משרד הביטחון ותעש, אבל הצדדים אינם מסכימים על מתווה ההפרטה, והמגעים עם ההסתדרות והעובדים הגיעו למבוי סתום. לאחרונה מינו האוצר ותעש את רו"ח ראובן שיף למתווך בין הצדדים, וביקשו את חוות דעתו בשאלה אם אפשר להנפיק את החברה בבורסה. למרות זאת, מינויו של שיף מתעכב שבועות ארוכים, והוא לא החל כלל לדון בעניין.

משרד הביטחון הזרים לתעש מקדמות על חשבון הזמנות עד סוף השנה, כדי שהחברה תוכל לשלם משכורות, אולם הכסף צפוי להיגמר בחודש הבא, ובאוצר מסרבים להזרים כסף נוסף.

על רקע זה החליטו ברשות החברות לחזור ולבחון "רעיונות חדשים" לטיפול בתעש, ובהם בעדיפות גבוהה מכירת חטיבותיה בחלקים - פתרון שנדון כבר ב־2005, אבל לא התממש. התוכנית הנוכחית כוללת בשלב הראשון מיזוג שתי החטיבות לתוך חברה ממשלתית, ובשלב השני מכרז על יתר החטיבות. נוסף על כך, נשקלת האפשרות למכור את נכסי תעש הנותרים שלא כמקשה אחת, כדי למקסם את התמורה.

בשבועות הקרובים צפוי להיכנס יו"ר חדש לתעש, לאחר שהיו"ר הקודם אבנר רז סיים את תפקידו. בישיבת הדירקטוריון שנערכה שלשום הועלתה אפשרות מינויו של שי ברוש, אך חלק מהדירקטורים סירבו לאשרו וההצבעה נדחתה. על פי גורמים המקורבים למגעים, מינוי יו"ר חדש לא ישפיע על קבלת ההחלטות בעניין עתיד החברה, ולכל היותר, ברוש - אם ימונה - יקבל מנדט לחזור במקביל למו"מ עם העובדים. גורמים אחרים בתעשייה העריכו כי יוזמת רשות החברות היא רק ניסיון ללחוץ על העובדים, וכי לא תתממש לאור ההתנגדות הצפויה ממשרד הביטחון.

במשרד ראש הממשלה נרשמת תמיכה ברעיון, וההתנגדות צפויה להגיע מכיוון משרד הביטחון וההסתדרות. באוצר מעריכים כי אפשר להתגבר על מכשול זה, אם התעשייה שתקנה את החטיבות תקלוט את 700 עובדי שתי החטיבות. הנהלת תעש וועד העובדים מסכימים גם היום שבחברה יש 950 עובדים מיותרים שעליהם לפרוש, כך שהמדינה תצטרך למצוא פתרון שיהיה מוסכם על ההסתדרות לכ־1,500 העובדים הנוספים.

תגיות