אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בועז סופר: "מס הקנייה על רכב לעולם לא יופחת לאפס" צילום: מאיר פרטוש

בועז סופר: "מס הקנייה על רכב לעולם לא יופחת לאפס"

אחרי כמעט עשור ברשות המסים, בועז סופר, שאחראי לכמה מהרפורמות הבולטות בענף הרכב, עוזב בגלל סכסוך עם הבוס שלו, יהודה נסרדישי, אבל מרגיש שהוביל לשינוי: "היישום של רפורמת שווי השימוש הוא הצלחה"

01.07.2010, 09:33 | תומר הדר

"הרפורמות שהנהגנו לא ייפתחו מחדש", כך אומר ל"כלכליסט"בועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים בראיון פרישה. סופר (41) התמנה לתפקיד סמנכ"ל רשות המסים ב־2003 לאחר ששימש במשך שנתיים בתפקיד סגן בכיר לממונה על הכנסות המדינה. במהלך כהונתו הצליח סופר להנהיג כמה רפורמות ששינו לחלוטין את פניו של ענף הרכב. זמן רב לפני רפורמת שווי השימוש הליניארי הנהיג סופר מהלך להפחתת מסי הקנייה על רכב חדש, שנכנס לתוקף ב־2005, הסדיר את השוואתם של מחירי הסולר והבנזין, הסדיר את הרגולציה בענף היבוא האישי וכמובן הביא לביטולן של "קבוצות שווי השימוש" לטובת הנהגתו של שווי שימוש ליניארי. רפורמה משמעותית נוספת שסופר חתום עליה, עם אנשי משרדי התחבורה והגנת הסביבה, היא רפורמת המיסוי הירוק שמטילה על כל רכב מס קנייה שנגזר מכמות המזהמים שמנועו פולט.

למרות הרפורמות שהעביר, סופר נחשב מאז ומתמיד לדמות שנויה במחלוקת. במסדרונות רשות המסים נפוצו שמועות על חיכוכים בינו ובין יהודה נסרדישי, מנכ"ל רשות המסים, שהביאו, בסופו של דבר לעזיבתו של סופר. גם חלק מיבואני הרכב ואנשי חברות הליסינג מותחים עליו ביקורת. עם זאת, בענף הרכב נדמה שקיימת תמימות דעים לגבי חשיבותו של סופר: "אנחנו מרגישים שאיבדנו חבר ומקצוען", מסר לכלכליסט יבואן רכב: "עכשיו כל הרפורמות של בועז נמצאות בסכנה והדבר יביא לחוסר יציבות קשה".

בניגוד לטענות שנשמעות בענף הרכב, סופר משוכנע ביציבות הרפורמות שהנהיג: "מדובר ברפורמות סגורות שפתיחתן כמעט אינה אפשרית. הנושא היחיד שיכול לעלות לדיון הוא גובה שווי השימוש ב־2011, וגם כאן מדובר בטווח מוגדר היטב שלא יכול לרדת מתחת ל־2.46% ממחיר המכונית. מבחינתי, העובדה שהצלחנו ליישם את רפורמת שווי השימוש היא הצלחה, אך בראייה כוללת מדובר בכישלון גורף של מדינת ישראל, שלא הצליחה לזהות בזמן כשל שוק. היקף השימוש ברכבים צמודים במדינת ישראל נחשב לתופעה חריגה בעולם ומדובר בעיוות מס אמיתי, אך הדבר נובע בין השאר גם מהתפתחות מואצת של ענף ההייטק". טוען סופר.

אחת הטענות שהופנו כלפי סופר נוגעת לעובדה שמדיניות הפחתת המסים שהנהיג ב־2005 הוחלפה במדיניות המיסוי הירוק בשנה שעברה, וגם קו המדיניות האחרון יעבור שינויים מהותיים בעתיד בעקבות לחצים שמפעיל ארגון ה־OECD. חוסר היציבות מוביל לכאוס בענף הרכב ומונע מהשוק להגיע למצב שבו מסי הקנייה על רכב חדש נמוכים כמו באירופה.

עם זאת, סופר עצמו לא מתרגש מהביקורת: "אני לא סבור שמחירי הרכב החדש אי פעם ישתנו באופן דרמטי, גם אם בעתיד תהיה הורדת מס קנייה. ובכל מקרה, בישראל לעולם לא תהיה הוזלה מלאה של מס הקנייה. במכונית משפחתית, לדוגמה, מס הקנייה יהיה תמיד כ־30 אלף שקל. הישועה תגיע רק אם גורמים בענף היבוא המקביל ייכנסו לשוק, אך כפי ששוק הרכב הישראלי מתנהל, הסיכוי לכניסתם של גורמים חדשים לענף היבוא המקביל נמוך", אומר סופר.

תחום שבו סופר השקיע מאמצים רבים לקידום רפורמה הוא היבוא האישי. בין השאר פעל סופר לצמצום ההונאות בהגשת חשבוניות כוזבות, אולם למרות פעילות רשות המסים היבוא האישי רחוק מלהצטמצם. לדברי סופר, אחת הסיבות לכך היא חוסר שיתוף פעולה מצד משרד התחבורה: "באחד המקרים תפסנו חמש מכוניות מרצדס של סוכנות יבוא אישי גדולה שבעליהן נחשד בהגשת חשבוניות כוזבות. פנינו למשרד התחבורה וביקשנו שיפנו לפרקליטות. משרד התחבורה לא נקף אצבע בנושא".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מספר 2 יצא מדעתו... הסבר בתגובה + הערות
מה זה מס אחזקת רכב???? אני מחזיק רכב, משלם לא מעט על כל דבר, והרכב נוסע בעיקר בסופי שבוע, כשגם ככה אין תח"צ (או כשאני צריך להעביר דברים). אם הדלק יהיה יקר בגלל מיסוי, ולהבדיל חלפים, צמיגים איכותיים, טיפולים, טסט שנתי, עלות רכב חדש, ושאר בלבולי מוח יהיו זולים - אני אסע מעט יחסית וברכב מתוחזק, בטיחותי וחסכוני יותר. אם תטיל "מס רכב" כזה אני ארגיש פראייר מזה שאני לא נוסע ברכב. ע"ע נהגי הליסינג שנוסעים כפול מהממוצע הפרטי הארצי!!! - משלמים כל חודש "מס" ולא משלמים על שום דבר מעבר - אפילו רובם לא טורחים לבדוק אוויר בגלגלים! (מניסיון אני אומר לך, חושבים שזה יישחק יותר מהר והם יקבלו צמיגים חדשים מהליסינג יותר מהר, ולא מבינים את עניין הבטיחות) ואיזה מכוניות יש להם? גטס מודל 2006 עם כרית אויר אחת שעושה 7 ק"מ לליטר. קורולה עם 2 כריות אויר. מאזדה 3 שעושה 8 ק"מ לליטר. בסופו של דבר, גם אני וגם סופר בטוחים שתחבורה ציבורית שעובדת (ולא, אין לנו כזו בארץ) היא הפתרון, ורכב זה הגיוני לסופ"שים ולמקרים חריגים. ההבדל הוא שסופר מתפקידו היה למלא את מרתפי האוצר בממון, ומישהו אחר היה אמור לטפל בבעיית היעדר החלופה. אותו מישהו ראה שהממון מתמלא, ולא רצה לבצע הוצאות "מיותרות", ולכן נתקענו עם הרפורמות של סופר מצד אחד, שמכבידות עלינו הרבה, ובלי שום אלטרנטיבה מצד שני. ולכן - אנחנו פראיירים.
נהגוס  |  01.07.10
2.
האוצר מתנכל לבעלי רכב פרטי במיסים כבדים על רכישה, חלפים ודלק
עם כל הרפרמות, עלות אחזקת רכב פרטי לא פחתה. מס א' הוחלף במס ב' ואם נוצר הפרש חיובי לטובת בעלי הרכב הפרטי, מייד הוכפל ההיטל על הדלק. קוראים לזה ישראבלוף. יותר טוב שכל בעל רכב ישלם למדינה 2000 שקל לחודש מס אחזקת רכב (סכום שישתנה לפי סוג הרכב), ורכישת רכב חדש ודלק יהיו במחירים נורמאליים.
ב.ק.  |  01.07.10