אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סגן נשיא באדמוב: "אנחנו לא רוצים לעזוב את האייפון, אבל נסתדר גם בלעדיו" צילום: יואב גלאי

סגן נשיא באדמוב: "אנחנו לא רוצים לעזוב את האייפון, אבל נסתדר גם בלעדיו"

ראסל באקלי, מספר 2 בחברת הפרסום בסלולר שנרכשה על ידי גוגל, ישתתף בכנס השיווק בסלולר של ארגון המובייל הישראלי, IMA. "אנדרואיד מהווה כיום חלק גדול יותר מפעילות הפרסום שלנו מאשר האייפון", הוא אומר, ומשרטט את המגמות הבאות בשיווק הסלולרי

04.07.2010, 14:45 | עומר כביר

היא מציגה יותר מ־7 מיליארד פרסומות בחודש על מסכי מכשירים ניידים, נרכשה לאחרונה על ידי גוגל בעסקה בשווי 750 מיליון דולר, ומהווה את הגורם הדומיננטי ביותר בעולם בתחום הפרסום בסלולר. אבל הגורם המרכזי בהצלחה המסחררת של חברת AdMob (אדמוב) הוא גם האיום הגדול ביותר על עתידה: אייפון, הסמארטפון הפופולרי של אפל.

40% מהפרסומות של פלטפורמת אדמוב מוצגות על מסכי אייפון, אייפוד טאץ' או אייפד של אפל. אולם שינוי עתידי במדיניות של אפל עלול להגביל משמעותית את פעילותה של אדמוב במכשירים אלה. תנאי השימוש של iOS 4, הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה לניידים של אפל, אוסרים על העברת מידע מאפליקציה לצד שלישי, דוגמת אדמוב. השינוי, שטרם נאכף, יפגע אנושות ביכולתה של אדמוב להציג למשתמשים פרסומות מפולחות ורלבנטיות.

באקלי. "אפל עשו עבודה נהדרת בקידום iAD, אבל המוצר שלהם לא מתקדם יותר משלנו", צילום: יואב גלאי   באקלי. "אפל עשו עבודה נהדרת בקידום iAD, אבל המוצר שלהם לא מתקדם יותר משלנו" | צילום: יואב גלאי באקלי. "אפל עשו עבודה נהדרת בקידום iAD, אבל המוצר שלהם לא מתקדם יותר משלנו", צילום: יואב גלאי

בראיון ל"כלכליסט" אומר ראסל באקלי, סגן נשיא לשיתוף פעולה בינלאומי ומספר שתיים באדמוב, שאין סיבה גדולה לדאגה. "אני חושב שבסופו של דבר אפל תעשה את מה שהכי טוב בשביל המפתחים. אם המפתחים מרוויחים באמצעות אדמוב כרגע, אני לא חושב שזו דרך טובה לתמוך בקהילה שלהם", אומר באקלי, שיגיע מחר לתל אביב כדי להשתתף בכנס השיווק בסלולר של ארגון המובייל הישראלי, IMA. "אני מקווה שבאפל יבינו את זה. אני אופטימי ובטוח שנוכל להמשיך לעבוד עם אפל ועל האייפון, כי יש לנו הרבה ערך מוסף לתת שם".

מתחת לאף של אפל

 

אדמוב אינה סוכנות פרסום שמעצבת באנרים או עמודי נחיתה, אלא ספקית פלטפורמה המאפשרת למפרסמים ליצור פרסומות מותאמות לסלולר. היא אף מפיצה את אותן הפרסומות לפלטפורמות השונות. ההצלחה הרבה שלה בפלטפורמה של אפל הביאה בסתיו 2009 להתעניינות רבה מצד חברת הענק, שניהלה מגעים לרכוש את אדמוב תמורת 600 מיליון דולר. אולם, אחרי שאפל התמהמה במשא ומתן, מיהרה גוגל לקפוץ על ההזדמנות, וסיכמה עם אדמוב בנובמבר האחרון על רכישתה תמורת 750 מיליון דולר מתחת לאף של אפל. זו, בתגובה, פנתה לרכוש את אחת ממתחרותיה של אדמוב, Quattro, בעסקה של 275 מיליון דולר.

המכירה לגוגל עברה לאישור הרגולטור - רשות הסחר הפדרלית בארצות הברית (FTC) - שישבה על המדוכה במשך יותר מחצי שנה. רק בסוף מאי, כחודש אחרי שסטיב ג'ובס חשף את iAd, פלטפורמת הפרסום של אפל לאייפון, לאייפד ולאייפוד־טאץ', אישרה ה־FTC את העסקה. זאת לאחר שהבינה שהעסקה לא תפגע בתחרותיות בתחום. כעת אותה iAd, שהושקה רשמית ביום חמישי, היא גם האיום הגדול ביותר על מעמדה של אדמוב בעולם הפרסום המקוון.

אתם חוששים ש־iAd תפגע בפעילות שלכם על גבי אייפון?

"אנחנו פועלים על אייפון מן ההתחלה, מעוניינים להמשיך לפעול על הפלטפורמה הזו, ומנהלים כיום שיחות עם אפל בניסיון להבין מה יהיו תנאי השימוש בדיוק. אפל לפעמים מפרסמת תנאי שימוש חדשים אבל לא מיישמת אותם. זו שיחה מתמשכת, ואנחנו מקווים שנוכל להמשיך לפעול על המכשירים של אפל ולתת ערך מוסף לכל המפרסמים שם".

מייסד אדמוב, עומָר חימואי, אמר לאחרונה שלמערכת ההפעלה החדשה לאייפון יכולה להיות השפעה הרסנית על הפעילות של אדמוב באייפון.

"ברור שאם לא יותר לנו לעבוד על האייפון, זה יהיה הסוף של פעילותנו על הפלטפורמה הזו. אבל יש לנו נוכחות בריאה גם בפלטפורמות אחרות - בראשן אנדרואיד, שמהווה כיום חלק גדול יותר מהפעילות שלנו מאשר האייפון. אז זו תהיה מכה, אבל לא מכה קטלנית. אנחנו נצטרך לעבור את זה. אנחנו לא רוצים לעזוב את האייפון, וזו תהיה אכזבה בעבורנו, אבל זה לא יהיה סוף העולם".

אתה אומר שהאנדרואיד יותר גדול מהאייפון, אבל לפי דו"ח שלכם, שהתפרסם ממש לפני רגע, 40% מהפרסומות שהוצגו במאי היו על גבי האייפון.

"מדובר למעשה בכלל מכשירי אפל הניידים - אייפוד טאץ', אייפד ואייפון. אנדרואיד כבר גדולה יותר מאייפון עצמו, אבל לא מכל הניידים של אפל".

אבל לצורך העניין אייפוד־טאץ' ואייפד הם כמו אייפון. אם אפל תחסום אתכם, לא תוכלו לפעול גם בהם. מדובר על 40% מהפעילות העסקית שלכם. זה לא מדאיג אותך?

"אנחנו לא בשלב שהתקבלה ההחלטה, ועדיין אופטימיים שנוכל להמשיך לעבוד על הפלטפורמה. אז בוא נקווה שנוכל. גם אם אפל תאפשר לכם להמשיך לפעול במכשירים שלה, ממה שראינו עד עכשיו iAD נראית כמו פלטפורמה חזקה יתר שמאפשרת אינטראקציה מתקדמת בתוך האפליקציה.

"אפל עשו עבודה נהדרת בקידום iAD, אבל אני לא חושב שהמוצר שלהם מתקדם יותר ממה שאנחנו עושים במשך שנים. אני בטוח שאם יותר לנו להתחרות בהם, נוכל לספק פתרון חזק לא פחות. בוא רק נקווה שנוכל לפתור את המצב ולהתקדם הלאה".

"נרגשים לעבוד עם גוגל"

 

בשל התחרות הגוברת מול אפל אדמוב יכולה להתנחם בעובדה שמעכשיו יש לה הגב החזק של גוגל, חברת הפרסום הגדולה בעולם - וגם יריבה מושבעת של אפל, שתעשה, כך נראה, כל שביכולתה כדי לנגח ולבלום את היריבה.

איך התקבלה בסופו של דבר החלטת ה־FTC לאשר את הרכישה שלכם על ידי גוגל? זה קשור ל־iAD?

"אני יכול רק להגיד שהרגולטור קבע שמדובר בימים הראשונים של הפרסום בניידים, ושיכולים להיות כמה שחקנים ומנצחים. זו ההתחלה של שוק מאוד לא בוגר, ויש בו מספיק תחרות, כך שלא דרושה התערבות של הרגולטור בשלב זה".

איך העסקה תשפיע על שוק הפרסום בניידים בכלל?

"הרכישה היא מעין אישור לעבודה שעשינו בארבע השנים האחרונות, אבל גם לשוק הפרסום בניידים עצמו. זה טוב מאוד לשוק ואנחנו מאוד נרגשים לעבוד עם גוגל בעקבות ההצלחה שהיתה להם בכל מה שקשור למחשבים אישיים. זה טוב למפרסמים, זה טוב לצרכנים, ואנחנו מאוד מרוצים".

איזו השפעה תהיה לכניסה של גוגל לשוק הזה?

"אני חושב שהדבר יאפשר להדגים ליותר מפרסמים את הצלחת הפרסום בניידים, ותהיה לזה השפעה טובה על השוק בכללותו. כשמפרסם חדש נכנס, הוא מפרסם לא רק איתנו אלא עם כל השחקנים בשוק. אז לכניסה של גוגל תהיה השפעה חיובית מאוד על התחום".

ואיך הרכישה צפויה להשפיע על הפעילות שלכם?

"זה עדיין מוקדם, אנחנו עדיין חושבים הרבה ומדברים הרבה. בזמן שהרגולטור דן ברכישה לא יכולנו לדבר עם גוגל. עכשיו אנחנו רק בשלב התכנון. צפויות התפתחויות, אבל מוקדם מדי להגיד מה הן יהיו בשלב הזה".

"כולם מדברים על מציאות רבודה"

 

אילו מגמות חדשות אנחנו צפויים לראות בעתיד הקרוב בעולם הפרסום בניידים?

"צפויות כמה מגמות. אחת מהן היא מיקום: תמיד הצענו מיקוד פרסומות לפי מדינה, אבל אנחנו יכולים עכשיו לעשות דברים יותר ברמת המיקרו ומתנסים בזה במיוחד בארה"ב ובבריטניה. מגמה חשובה נוספת היא מציאות רבודה (Augmented Reality - גרסה דיגיטלית של העולם שיושבת מעל התמונה שמופיעה במסך הטלפון). זו מגמה שיוצרת עניין רב כרגע.

"הדבר הגדול הבא יהיה כנראה קופונים סלולריים. מפרסם כמו קוקה־קולה, למשל, יוכל להציג על הטלפון הנייד פרסומת שתקדם משתמשים להוריד קופון, שאותו הם יכולים לפדות בחנות רגילה. במידה מסוימת, סקטור מוצרי הצריכה נמנע קצת מלהשתמש בפרסום בניידים, כי המפרסמים שם חיכו ליכולת לסגור את המעגל, כך שתוכל להשתמש במכשיר הנייד שלך לקנות מוצרים או לממש קופונים".

הפרסום במכשירים ניידים לא נמצא כיום באותה רמת חשיבות של פרסום מקוון, בעיתונים או בטלוויזיה. איך זה עתיד להשתנות?

"יש כמה גורמים. אחד מהם, ברמת המאקרו, הוא שנשתמש יותר ויותר בטלפונים ניידים כדי לצרוך תוכן דיגיטלי. בעבור רוב האנשים הטלפון הנייד יהיה האמצעי החשוב ביותר שבו צורכים תוכן דיגיטלי, ובתוך חמש שנים הוא יהיה גדול יותר מהמחשב האישי בתחום הזה. צריך גם לזכור שאנחנו עדיין בשלבים הראשונים של פרסום על ניידים, והרבה מפרסמים יותר מתנסים מאשר מוציאים סכומים משמעותיים. גם זה משתנה, אנחנו רואים הרבה יותר הוצאות על פרסום בניידים מאשר לפני שנה.

"יש גם שווקים גלובליים מסוימים שבהם הטלפונים הניידים כבר זינקו מעל המחשב האישי בחשיבות שלהם. בין השווקים הכי גדולים של אדמוב ניתן למנות מדינות כמו אפריקה הדרומית, הודו ואינדונזיה, שם אנשים כבר לא משתמשים, ומעולם לא ממש השתמשו, במחשבים אישיים.

"במקביל, למותגים גדולים כמו פרוקטר & גמבל וקוקה־קולה יש תוכנית לעשר שנים להשיג מיליארד לקוחות חדשים. הם לא יכולים לעשות את זה בשווקים מסורתיים כמו בריטניה או ארה"ב, הם יצטרכו לחפש במדינות מתפתחות. ובמדינות מתפתחות אנשים לא קוראים עיתונים, אין להם גישה למחשבים אישיים או לטלוויזיה. אם אתה רוצה כלי שיווק יעיל, טלפונים ניידים הם האמצעי היחיד שעומד לרשותך, והדבר עתיד להביא לשינוי משמעותי בחשיבות שלהם למפרסמים".

פתרונות גם לאייפד

 

אנחנו מדברים הרבה על פרסום בניידים, אבל איך בעצם אתם מגדירים "מכשיר נייד"? זה רק טלפונים סלולריים? גם טאבלטים? כל מחשב נייד?

"זו שאלה מאוד מעניינת. אנחנו מדברים הרבה על טלפונים סלולריים, אבל אנחנו מוכרים מודעות גם על גבי האייפד, על אייפוד טאץ', על PSP. אז אני מניח שזה כל מכשיר נייד קטן".

ויש אסטרטגיות פרסום שונות לסוגי מכשירים שונים?

"זה תלוי באיזה סקטור מדובר. אם אתה מקדם אפליקציה, אתה רוצה שהמשתמש יוכל להוריד אותה. אז אתה לא תשים פרסומת לאפליקציית אייפון באנדרואיד. אבל חוץ מזה, אין הבדל ממשי באיך אנשים צורכים את הפרסומות. אולי בעתיד מפרסמים יתחילו ליצור קמפיינים נפרדים, וכמובן שאייפד, בגלל המסך הגדול שלו, מאפשר להשתמש במדיה עשירה יותר מאשר על האייפון".

אתם מפתחים אסטרטגיה חדשה או כלים לאייפד ולטאבלטים?

"יש לנו סביבת פיתוח לאייפד. אנחנו בוחנים את השוק, וכשיש עניין משמעותי מצד הצרכנים אנחנו מפתחים מוצרים לאותו סקטור. אייפד מאוד מצליח, נמכר כבר ב־3 מיליון יחידות, ואנחנו משקיעים זמן וכסף בפיתוח פתרונות פרסום בעבורו. אבל שוק הטאבלטים בכללו עוד לא הוכיח את עצמו, אז עד שנראה דרישה לטאבלטים אחרים, לא נפעל בשוק הזה במלוא העוצמה".

תגיות